شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: تابلو‌ها، شاید از وسایل ضروری خانه محسوب نشوند اما معمولا در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند و بر دکوراسیون و زیبایی خانه تأثیر قابل توجهی می‌گذارند.

پایان یکنواختی دیوارها

اكثر افراد بدون توجه به هارموني و سبك خانه، تابلو‌هايي با سليقه شخصي خريداري مي‌كنند. بايد توجه داشت كه تابلو‌ها مي‌توانند يك خانه با وسايل ساده را به خانه‌اي آرامش‌بخش تبديل كنند و در عين حال مي‌توانند باعث آشفتگي در خانه شما شوند. پس تابلو‌ها را بايد براساس ويژگي خانه خود انتخاب كنيد. علاوه بر طرح تابلو، مكان نصب آن بر ديوار‌ها هم بسيار تأثيرگذار خواهد بود. اين صفحه شما را راهنمايي مي‌كند تا تابلويي مناسب براي خانه خود خريداري كنيد و همچنين به شما آموزش مي‌دهد كه تابلوي خريداري شده را در چه مكاني نصب كنيد.

  • انتخاب تابلوي مناسب

شايد در خانه دوستان يا آشنايان خود تابلويي را ببينيد كه بسيار زيبا باشد و شما را تحت‌تأثير قرار دهد. ممكن است عين آن تابلو را براي خانه خود خريداري كنيد، ولي پس از نصب آن تابلو روي ديوار، متوجه شويد كه آن زيبايي قبل را ندارد. واقعيت اين است كه هر خانه‌اي با داشتن عناصر دكوراسيوني منحصر به فرد، ويژگي‌هاي خاص خود را دارد و شما بايد براساس آن ويژگي‌ها براي خانه خود تابلو خريداري كنيد. سبك دكوراسيون خانه‌ شما كلاسيك است يا مدرن؟ پاسخ به اين سؤال به شما در تهيه تابلوي مناسب كمك مي‌كند.

سبك كلاسيك: اگر در مبلمان خانه شما چوب‌هاي كنده‌كاري شده با رنگ قهوه‌اي تيره به‌كار رفته است بايد از تابلو‌هايي با موضوع طبيعت جاندار يا بي‌جان و نقاشي‌هايي با سبك رئال استفاده كنيد. براي اين تابلو‌ها قاب‌هاي پهن چوبي همرنگ چوب مبل به‌كار ببريد. با اين كار، خانه حالت رسمي به‌خود مي‌گيرد. اگر در مبلمان شما رنگ طلايي يا نقره‌اي هم وجود دارد بايد به فكر اين طيف رنگ در قاب تابلوي خود باشيد.

سبك مدرن: كساني كه دكوراسيون مدرن را در خانه خود به‌كار برده‌اند، اگر مبلمان خانه رنگ و شكل ساده‌اي دارد و در آن چوب‌هاي مشكي و كم عرض به‌كار رفته است تابلو‌هايي با سبك‌هاي انتزاعي‌تر را پيشنهاد مي‌كنيم. براي اينگونه دكوراسيون، تابلو‌هاي بدون قاب و يا با قاب‌هاي چوبي نازك و مشكي مناسب‌تر هستند، اما شما مي‌توانيد از قاب‌هاي فلزي هم استفاده كنيد.

  • نكاتي درباره نصب تابلو‌ها

تابلو‌ها را به‌گونه‌اي نصب كنيد كه با سطح ديد شما همتراز باشد. تابلو‌هايي خيلي بالا و خيلي پايين از سطح ديد انسان باعث مي‌شود فضاي خانه نامناسب به‌نظر برسد و حتي در بد‌ترين حالت، ممكن است باعث آشفتگي شود.

براي نصب تابلو بالاي تخت‌خواب، مبلمان و ساير وسايل بزرگ خانه، تابلو‌هاي 2يا 4تكه با اندازه‌هاي برابر مناسب‌تر هستند.

اگر مي‌خواهيد چند تابلو با رنگ‌هاي روشن و تيره را در كنار هم قرار دهيد بهتر است تابلوهاي روشن را بالا‌تر از تابلوهاي تيره نصب كنيد.

تابلوهايي با موضوع يكسان را در كنار هم قرار دهيد؛ مثلا تابلويي با موضوع آسمان را در سويي از ديوار و تابلويي با موضوع طبيعت را در سويي ديگر نصب كنيد.

اگر مي‌خواهيد ديوارتان بلند‌تر به‌نظر برسد، چند تابلو را به‌صورت عمودي در كنار هم قرار دهيد و اگر مي‌خواهيد ديوار شما كشيده‌تر به‌نظر برسد، چند تابلو را به‌صورت افقي روي ديوار نصب كنيد.

عرض يك تابلو در انتخاب محل نصب آن بسيار مهم و تأثيرگذار است. سعي كنيد عرض تابلوي مورد نظر از مبلمان يا وسايل ديگر جلوي تابلويتان بيشتر نباشد.

براي نصب تابلو در اتاق پذيرايي بهتر است تابلو را پشت سر كاناپه اصلي يا روي بزرگ‌ترين ديوار نصب كنيد تا بيشتر به چشم آيد.

  • ارتفاع مناسب براي تابلو‌ها

ارتفاع تابلو‌ها بايد همتراز با خط ديد افراد خانه باشد. اما ممكن است سؤال پيش آيد در خانه‌اي كه يكي از افراد ۱۴۰ سانتي‌متر قد دارد و يكي ديگر از افراد ۱۸۰ سانتي‌متر، بهترين ارتفاع براي تابلو چقدر است؟ به‌طور ميانگين ارتفاع مناسب براي نصب تابلو‌ها حدود 150 سانتي‌متر از سطح زمين است. اما بايد توجه داشت ارتفاع مناسب براي تابلو در مكان‌هاي مختلف خانه متفاوت است؛ مثلا در جاهايي كه عموما ايستاده هستيد مثل راهرو‌ها، پلكان‌ها و در كنار در ورودي، ارتفاع مناسب براي تابلو كمي بالا‌تر از 150 تا ۱۶۵ سانتي‌متر است و براي جاهايي كه عموما مي‌نشينيد مثل كنار مبلمان، ارتفاع مناسب كمي پايين‌تر از 150 سانتي‌متر خواهد بود. البته بايد به ارتفاع مبل هم توجه كنيد. تابلو بايد ۱۵ تا ۳۰ سانتي‌متر بالا‌تر از ارتفاع مبل نصب شود.

اگر قصد داريد چند تابلوي كوچك را به‌صورت مجموعه‌اي روي ديوار نصب كنيد، مركز تابلوي اصلي كه بقيه تابلو‌ها دور آن نصب مي‌شوند را درنظر بگيريد. در ابتدا تابلوي اصلي را طبق قواعد گفته شده نصب كنيد و سپس بقيه تابلو‌ها را دور آن قرار دهيد.

سعي كنيد تابلو‌ها از شعاع ۳۰ سانتي‌متري تابلو اصلي تجاوز نكنند.

اگر قصد داريد تابلو‌هاي عمودي و مستطيل شكل را روي ديوار نصب كنيد بايد توجه داشته باشيد كه يك سوم بالايي تابلو‌ها همتراز با سطح ديد انسان باشند.

علاوه بر اين موارد، بهتر است هنگام نصب تابلو، فردي از دور بر مكان نصب نظارت داشته باشد تا بتوانيد بهترين مكان را براي نصب تابلوي خود انتخاب كنيد.

درضمن اگر خيلي نمي‌دانيد كه چند تابلو را چطور بايد در كنار هم نصب كنيد كه زيبا به‌نظر برسند، با يك جست‌وجوي ساده اينترنتي مي‌توانيد به الگوهايي براي نصب تابلوهاي چند تكه برسيد. اين الگوها را معماران داخلي خانه‌ها پيشنهاد و طراحي كرده‌اند.

  • براي خانه‌هاي دو سبكي

تقسيم‌بندي دكوراسيون خانه‌ها به 2سبك مدرن و كلاسيك، خيلي كلي به‌نظر مي‌رسد. خانه‌هايي وجود دارند كه تلفيقي از اين دوهستند و يا هيچ كدام از اين دوسبك در آنها به‌كار نرفته است. براي اين خانه‌ها چه تابلويي انتخاب كنيم؟ به‌طور كل سعي كنيد تابلويي را انتخاب كنيد كه طيفي از رنگ‌هاي پرده، مبل يا كاغذ ديواري خانه‌تان در رنگ‌هاي آن وجود داشته باشد. علاوه بر آن، رنگ‌هاي به‌كار رفته در تابلو با رنگ ديوار بايد تضاد چشمگيري داشته باشند؛ مثلا اگر رنگ ديوار شما سفيد يا خاكستري كم‌رنگ است، تابلوهاي روشن را انتخاب نكنيد. به اين نكته در مورد تابلو‌هاي بدون قاب بيشتر توجه كنيد.

روش اصولي نصب قبل از نصب تابلوهاي سنگين، يك الگوي مقوايي هم اندازه تابلوي خود درست كنيد و براي پيدا كردن ارتفاع مناسب به جاي تابلو‌هاي سنگين، ابتدا الگوي مقوايي را به‌كار ببريد. هنگام نصب تابلو، يك نقطه براي ميخ علامت بزنيد و سپس ترازي را در ضلع بالايي الگو قرار داده و به كمك آن، نقطه ديگر را روي ديوار مشخص كنيد. تراز به شما كمك مي‌كند كه تابلوي شما كج نصب نشود. اين وسيله ساده را مي‌توانيد از ابزارفروشي‌ها تهيه كنيد.

کد خبر 327981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha