چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: نمی‌توان درباره زندگی شهری و مشکلات ریز و درشتش صحبت کرد و در آن میان حرفی از ترافیک گره‌خورده کلانشهرها در روزهای آخر سال به زبان نیاورد؛ ترافیکی که این روزهای آخری، هر لحظه خیابان‌های ابرشهرها را بیشتر می‌بلعد و خودروها را به کام خود فرو می‌کشد.

کلیدهایی برای آخر سال

به هر حال خريد شب عيد در اين يكي‌دو هفته باقيمانده تا پايان سال به اوج خود مي‌رسد و مسئولان شهري بايد بيشتر از روزهاي گذشته خودشان را براي ميزباني از سيل جمعيت در خيابان‌ها آماده كنند. اما مشكل ترافيك شب عيد و دردسرهاي خريد آخر سال فقط با تلاش مسئولان حل نمي‌شود؛ ما مردم عادي كه بازيگران اصلي اين ماجرا هستيم هم بايد آستين‌ها را بالا بزنيم و براي كاهش ترافيك و دردسرهاي خريد آخر سال تلاش كنيم. چطوري؟ اينجا چند نكته اساسي در همين زمينه بيان شده است.

  • لطفا سر فرصت خريد كنيد

خيلي از مردم هستند كه خريد نوروزي خود را به دقيقه ۹۰ موكول مي‌كنند و شب عيد به خريد مي‌روند. برخي هم هستند كه خريد خود را تكميل نكرده و ناگزير از انجام بخش باقيمانده در شب عيد هستند و در‌نتيجه، شهر در چند روز باقيمانده با ترافيك سنگين‌تري نسبت به ديگر روزهاي آخر سال مواجه مي‌شود. به‌گونه‌اي كه در معابر منتهي به مراكز خريد، ازدحام بالاي ماشين‌ها و مسافران را مشاهده مي‌كنيم. خب، بهترين كار اين است كه كمي برنامه‌ريزي كنيم و خريدمان را به روزهاي آخر موكول نكنيم.

  • در طول هفته و در ساعت مناسب

يك ايراد كار هم اين است كه همه در روزهاي آخر هفته به سمت مراكز خريد هجوم مي‌برند. اين هم باعث ترافيك و ازدحام خواهد شد. مي‌توانيم براي روزهاي وسط هفته برنامه‌ خريد داشته باشيم. ساعت خريد هم مهم است. اگر امكان مرخصي گرفتن برايتان وجود دارد، صبح‌ها و بعداز‌ظهرها‌ي روزهاي عادي بهترين زمان است. شب‌ها هم كه مراكز خريد غلغله مي‌شوند. يك راهكار اين است كه آخر شب به خريد برويد. مغازه‌ها اين روزها تا آخر شب باز خواهند بود.

  • توصيه هميشگي؛ بدون خودروي شخصي

عادي‌ترين و هميشگي‌ترين توصيه در اين روزها و شب‌ها اين است كه با ناوگان حمل‌ونقل عمومي به خريد برويد. براساس تصاويري كه دوربين‌هاي نظارتي ترافيك نشان مي‌دهند، يكي از دلايل مهمي كه به افزايش حجم تردد‌ها و ترافيك در آخرين‌ماه سال مي‌انجامد اين است كه بسياري از مردم علاقه‌مندند تا در اين روز‌ها با وسيله نقليه شخصي به خريد بروند. اين مي‌شود كه خيابان‌هاي شهرهاي بزرگ طاقتشان را از دست مي‌دهند و نمي‌توانند پذيراي اين حضور گسترده خودرو‌ها باشند.

  • كدام ناوگان برايتان بهتر است؟

مترو، مترو و باز هم مترو؛ بهترين گزينه براي سفر شهري در تهران در اين روزها همين است. مترو يكي از ناوگان مورد علاقه تهراني‌ها در سفرهاي شهري آخر سال است. بسياري براي خلاص‌شدن از ترافيك روي زمين، به زير زمين مي‌روند و سوار قطارهاي اين ناوگان مي‌شوند. خوشبختانه خطوط مترو به نقاط مختلف شهر كه داراي مركز خريد هستند كشيده شده‌اند. فقط يك نكته اين است كه مثلا براي خريد از بازار تهران، درست در ايستگاه نزديك بازار پياده نشويد كه با ازدحام مسافر مواجه خواهيد شد. يك ايستگاه جلوتر يا عقب‌تر پياده شويد.

  • به زنجيره‌اي‌ها برويد و خريد كنيد

اين روزها فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تبديل شده‌اند به يك بازار حرفه‌اي براي خريد شب عيد. خيلي از خانواده‌ها براي اينكه در وقت صرفه‌جويي كنند، خريدشان را از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي انجام مي‌دهند، مخصوصاً فروشگاه‌هاي شهروند كه اين روزها در تمام نقاط پايتخت پراكنده شده‌اند و تقريبا در هر منطقه‌اي يكي‌دو فروشگاه از اين نوع را مي‌توان پيدا كرد. اگر براي نوروزتان قصد خريد داريد و تا به حال هم فرصت انجام اين كار را نداشته‌ايد، مي‌توانيد سري به اين فروشگاه‌ها بزنيد.

  • چرا از زنجيره‌اي‌ها خريد كنيم؟

مزيت اصلي خريد از فروشگا‌ه‌هاي زنجيره‌اي اين است كه همه جور كالا از فرش و لباس و كيف گرفته تا ميوه و آجيل و مرغ و ماهي در آنها به فروش مي‌رسد. اين طوري هم در وقت‌تان صرفه‌جويي مي‌شود و هم اجناس و خوراكي‌هاي مورد نيازتان را با نرخ‌هاي كنترل شده تهيه مي‌كنيد. در ضمن شيوه فروش كالا در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به شكلي است كه ممكن است دچار اسراف شويد، پس مواظب باشيد كه يكدفعه جيب‌تان خالي نشود. ابتدا فهرستي از اقلام مورد نيازتان تهيه كنيد و سپس به خريد برويد.

  • اولويت‌بندي خريد را فراموش نكنيد

براي خريد اعضاي خانواده اولويت‌بندي كنيد وگر نه در بازارها سردرگم مي‌شويد و همين به ازدحام شب عيد دامن مي‌زند. البته از قديم گفته‌اند كه اول خانم‌ها، اما شما نشنيده بگيريد و اول براي بچه‌ها خريد كنيد! نيازهايتان را اولويت‌بندي كنيد و بودجه‌بندي هم يادتان نرود چون برخي فروشنده‌ها با آن زبان چرب و نرم در يك چشم به هم زدن كاري مي‌كنندكه در همان مغازه اول، بودجه درنظر گرفته شده به پايان مي‌رسد و اتفاقي رخ مي‌دهد كه تا پايان سال هم از يادتان نمي‌رود.

  • از قبل به فكر جاي پارك باشيد

درست است كه عقل حكم مي‌كند اين روزها سراغ استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومي برويم كه البته كمي زحمت بيشتري دارد، اما خب برخي ترجيح مي‌دهند كه حتما با اتومبيل شخصي به خيابان بيايند و به مراكز خريد بروند. اگر شما جزو اين دسته هستيد حتما از قبل براي جاي پارك‌ خودرويتان فكري داشته باشيد. روي پارك حاشيه‌اي كنار مراكز خريد بزرگ و راسته‌هاي تجاري به هيچ وجه حساب نكنيد. حتي در كوچه پسكوچه‌ها هم جا پيدا نمي‌كنيد. از قبل چند پاركينگ عمومي و طبقاتي را نشان كنيد.

  • براي خريد راه دور و دراز نرويد

باور كنيد در مراكز خريد بزرگ خيلي تنوع كالاها و قيمت‌هايشان با مراكز خريد محلي‌تر فرق نمي‌كند. براي همين براي خريد يك كفش ساده مثلا از اين سر شهر به آن سر شهر نرويد كه به راسته كفش‌فروشان برسيد. بهتر است از روي نقشه ابتدا به جايي سر بزنيد كه به شما نزديك‌تر است و مي‌توان پياده يا با حداقل فاصله به آنجا رسيد. شكر خدا در تمام محله‌هاي شهرهاي بزرگ مثل تهران به اندازه كافي فروشگاه و پاساژ و مركز تجاري كوچك و بزرگ وجود دارد.

  • از وضعيت ترافيك مطلع باشيد

همين جوري راه مي‌افتيد و به سمت خيابان‌هاي اصلي شهر مي‌رويد، بعد هم توقع داريد كه گرفتار ترافيك نشويد! بهترين كار اين است كه قبل از شال و كلاه كردن، از وضعيت ترافيك مطلع شويد و بهترين مسير را انتخاب كنيد. انصافا از برخي خدمات سيستم‌هاي هوشمند و آنلاين نمي‌توان چشم‌پوشيد. هم با استفاده از سايت‌هاي اينترنتي و هم با استفاده از اپليكيشن‌هاي موبايل مي‌توان به‌طور لحظه‌اي، ترافيك معابر شهري مثل تهران را رصد كرد. حداقل نگاهي به تابلوهاي ديجيتال اطلاع‌رساني سطح شهر بيندازيد.

کد خبر 326927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha