دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: اوقات فراغت خوب است، چرا که فارغ از هر دغدغه‌ای، همانطور که توی اسمش هم هست، می‌توانیم به کارهایی که دوست داریم بپردازیم. خب، تعطیلات نوروز هم که یعنی کلی اوقات فراغت.

گردشگری جمع و جور

براي گذراندن اين اوقات فراغت هم راه‌هاي زيادي وجود دارد؛ بعضي‌ها بار و بنديل جمع مي‌كنند و به سفرهاي دور و دراز مي‌روند، بعضي‌ها هم فقط مي‌چسبند به خانه و تلويزيون و اينترنت و موبايل. ما يك گزينه ديگر داريم كه بين اين دوراه است؛ گردشگري كوتاه‌مدت، يعني نه سفر طولاني مدت و نه ماندن در خانه. خب، حالا چطور به گردشگري كوتاه‌مدت نوروزي برويم؟ اين صفحه قرار است به همين سؤال پاسخ دهد.

  • 1- براي گردشگري كوتاه‌مدت كجا برويم؟

اساسا براي هر نوع گردشگري، 3گزينه پيش روي شما قرار دارد. كوتاه‌مدت هم كه باشد باز هم همين 3گزينه است؛ گردشگري تاريخي، گردشگري مذهبي و گردشگري طبيعي. بستگي به حال و هواي خودتان دارد. هر 3 اين گزينه‌ها، خوبي‌هاي خودش را دارد، اما خب، مسلما بهار است و گردشگري طبيعي، چيز ديگري است. در گردشگري تاريخي شما به اماكن تاريخي شهرتان يا موزه‌ها مي‌رويد. در گردشگري مذهبي هم مقصد شما امامزاده‌ها و مساجد تاريخي و ديگر زيارتگاه‌هاي شهرهاست. معمولا در هر شهري چند زيارتگاه پيدا مي‌شود. تكليف گردشگري طبيعي هم كه مشخص است؛ روستاهاي حاشيه شهرها، روددره‌ها، ارتفاعات حاشيه شهر، رودخانه‌ها و حتي پارك‌هاي جنگلي. روي بوستان‌هاي شهرها هم براي گردشگري كوتاه‌مدت مي‌توانيد حساب كنيد.

  • 2- چرا به گردشگري كوتاه‌مدت برويم؟

سفر طولاني خوب است اما خب بايد هم فرصت خالي زيادي داشته باشيد و هم از پس خرج و مخارج آن بربياييد. در خانه ماندن در بهار هم كه هيچ لطفي ندارد و بدترين گزينه است. پس مي‌ماند همان گردشگري كوتاه‌مدت كه هم كم‌خرج است و هم حال و هواي شما را بهاري مي‌كند. مزيت اصلي گردشگري كوتاه‌مدت همين كم‌خرج بودن آن است. يك مزيت ديگر هم در اسمش مشخص است؛ كوتاه‌مدت. يعني لازم نيست شما چند روز تعطيلات عيد را به اين كار اختصاص دهيد و در عوض مي‌توانيد به جاي رفتن به يك‌جا، به چند جا برويد. مثلا در طول روزهاي عيد هر 3 نوع گردشگري را به‌طور كوتاه‌مدت تجربه كنيد. شما از شر خستگي سفر و مشكلات مختلفي كه احتمال آن در سفر طولاني وجود دارد هم خلاص مي‌شويد كه اين خودش يك مزيت است. در گردشگري كوتاه‌مدت شما نهايتا يك روز يا يك نصفه روز وقت مي‌گذاريد و بعد هم براي روز بعد كاملا خستگي‌تان در مي‌رود، اما خب وقتي سفر طولاني مدت مي‌رويد، چند روز بعد از سفر همزمان مي‌برد تا به شرايط عادي زندگي برگرديد.

  • 3- گردشگري بدون بار و بنديل اضافه

دوستان عزيز، يك طبيعت‌گردي ساده، يك تفريح سالم و انرژي‌بخش هم فرهنگ خودش را دارد. وسط پاركي كه پر از نيمكت است چادر برپا كردن براي 2ساعت چه لذتي دارد؟ چه سودي از طبيعت مي‌بريم؟ اگر در حياط خانه‌مان بود چه فرقي مي‌كرد؟ براي بازيابي انرژي، تمدد اعصاب و سلامت خود با طبيعت مي‌توانيم از يك تعطيلي كوچك استفاده‌هايي به‌مراتب بزرگ‌تر داشته باشيم به شرط آنكه براي گذراندن يك روز تعطيل اتومبيلمان را تا خرخره از وسايل و لوازم پر نكنيم. بي‌شك با يك توپ واليبال، يك فلاسك چاي و ساندويچ كتلت و سبزي تازه كه توي خانه لاي نان تافتون پيچيده‌ايم، به‌مراتب بيشتر مي‌توانيم از طبيعت و تعطيلي‌مان استفاده كنيم تا يك عالمه وسيله كه تنها پياده كردن آنها از اتومبيل ساعتي وقت ما را مي‌گيرد.

  • 4- كمي كارهاي متفاوت انجام دهيد

براي لذت بردن از گردشگري كوتاه‌مدت بايد از خاكي شدن نترسيد. بايد بتوان روي سنگ و كلوخ يا علف‌هاي نمناك از باران راه رفت. براي همين به كفشي نياز داريد كه در برابر خار گياهان و سنگ‌هاي تيز مقاوم است. براي لذت بردن از طبيعت در يك روز تعطيل، برنج و جوجه ‌با يك پارچ دوغ خوردن باعث مي‌شود كه مثل يك مار پيتون كه گوزن بالغي را خورده، چشمانمان سنگين شده و گوشه چادر مسافرتي خوابمان ببرد. بعد از خواب هم كه چاي وميوه و تخمه آفتابگردان خوردن و ... اين گردشگري كوتاه‌مدت بيشتر نوعي سفر شكنجه‌آور است؛ در واقع تمام اين كارهايي كه معمولا در طبيعت‌گردي‌هاي ما انجام مي‌شود، همان‌هايي است كه در خانه‌مان هم مي‌توانيم انجام دهيم، پس چه نيازي هست در اين وضعيت كلي انرژي بسوزانيم و به طبيعت برويم. مثلا به كارهاي متفاوت‌تري مثل پياده‌روي يا دوچرخه‌سواري در طبيعت فكر كنيد.

  • 5- تحقيق را فراموش نكنيد

اين درست كه قرار است شما به گردشگري كوتاه‌مدت برويد و يك سفر چند روزه در پيش نداريد، اما اگر فكر كرده‌ايد كه اين نوع گردشگري نياز به تحقيق ندارد سخت در اشتباهيد. باور كنيد سفركردن، همه‌اش به شمال و جنوب رفتن نيست. تنها كافي است محل زندگي‌تان را خوب بشناسيد. اگر مثلا همين تهران و طبيعت اطرافش را خوب بشناسيد، آن وقت مي‌توانيد با خيالي راحت و سبك‌بار، برويد به دامان طبيعت و از اين سفر كوتاه‌تان لذت ببريد. اگر قرار است به يك نقطه طبيعي برويد، حتما قبل از آن، مسيرهايي كه بايد برويد را بررسي كنيد و بدانيد كه در اين گردشگري كوتاه‌مدت با چه محيطي روبه‌رو مي‌شويد.كسي كه به كوه مي‌رود، خب به امكانات متفاوت‌تر نسبت به كسي كه راهي يك منطقه هموار دشتي مي‌شود نياز دارد. حتما زمانبندي هم داشته باشيد كه در طول يك روز بتوانيد برنامه گردشگري‌تان را جمع كنيد.

  • 6- برويد در مسيرهاي ويژه گردشگري

چند سالي است كه تورهاي خاصي بر مبناي مسير‌هاي ويژه در شهرهاي مختلف تعريف مي‌شود. تعريف كار‌شناسي مسير و كريدورهاي گردشگري براي شهرها، يكي اقدامات مسئولان گردشگري شهرهاست. خب اگر مي‌خواهيد در شهر خودتان به گردشگري كوتاه‌مدت برويد روي اين مسيرهاي ويژه، حساب ديگري باز كنيد. چرا؟ خب، در اين مسيرهاي ويژه امكانات ويژه‌اي هم مهيا شده است. مثلا تهراني‌ها مسيرهاي خاص مثل ري گردي يا شميران‌گردي را در فهرست‌شان دارند. شهرداري تهران اين مسير‌ها را از لحاظ تابلوهاي راهنما و اطلاع‌رساني چند زبانه، كنترل ترافيك ظاهري مسير و... بهسازي كرده است. قاعدتا اين اتفاق در شهرهاي بزرگ ديگر كشور هم افتاده و شما با كمي جست‌وجو مي‌توانيد خيلي راحت اين مسيرها را پيدا كنيد.

  • چند نكته كوتاه

بعضي‌ها مي‌گويند بدون آموزش‌ديدن، نبايد به طبيعت برويم، چراكه همين طبيعت دوست‌داشتني را خراب مي‌كنيم. طبيعت رفتن هم براي خودش، آدابي دارد. همه ما عادت كرده‌ايم كه آتش روشن كنيم و كلي غذا ببريم و كلي ابزار و... اينجوري به جاي لذت بردن، حسابي از طبيعت‌گردي مكدر خواهيم شد و جز خستگي، چيزي برايمان باقي نخواهد ماند.
قبل از آنكه براي تفريح كردن گزينه گردشگري كوتاه‌مدت را انتخاب كنيد حتما اطلاعات كاملي درباره وضعيت آب و هوا داشته باشيد. گشت و‌گذار در طبيعت، پارك شهري يا يك مكان تاريخي غيرمسقف، آن هم زير رگبار شديد باران بهاري كلي دردسر برايتان درست مي‌كند.
اگر در اين گردشگري كوتاه‌مدت‌تان، يك جاي دنج گير آورديد تمام وقت‌تان را به نشستن در اين جاي دنج نگذرانيد، در بسياري از نقاط طبيعي اطراف شهرها كلي جاي ديدني وجود دارد كه مي‌توانيد از ديدنشان در اين برنامه تفريحي‌تان لذت ببريد.

کد خبر 327451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha