چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: حدود ۷۰میلیون ایرانی، ۷۰میلیون سیم‌کارت فعال دارند و تقریبا به همین میزان، سیم‌کارت غیرفعال! آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۱۲۰میلیون سیم‌کارت توسط اپراتورها به مردم واگذار شده؛

سیم کارت

سیم‌کارت‌هایی که حالا، با توجه به استفاده‌های فراوان برای برقراری تماس یا ورود به نرم افزارهای موبایلی، از نظر حقوقی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند؛ سیم‌کارت‌هایی که عملا کارت شناسایی ما در دنیای دیجیتال به‌حساب می‌آیند.

شايد به همين دليل هم باشد كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از راه‌اندازي سامانه استعلام تعداد خطوط مشتركان تلفن سيار به نام اشخاص روي پورتال اين سازمان خبر داده است تا باب سوءاستفاده از اين طريق بسته شود. آن هم در بازاري كه خبرهايي از وجود 27سيم‌كارت به نام يك نفر(!) در آن وجود دارد و خبرهايي در اين مورد كه بعضي‌ها از سيم‌كارت‌هايي كه به نام ديگران است استفاده مي‌كنند بدون آنكه صاحب سيم‌كارت، از اينكه سيم‌كارت دومي به نام او است خبر داشته باشد! سري به بازار و مقررات سيم‌كارت‌هاي تلفن همراه زده‌‌ايم؛ براي خريد دقيق‌تر، استفاده بهتر و پرهيز از مشكلات حقوقي احتمالي.

  • بازار

براي خريد دقت كنيد
براي خريد سيم‌كارت معمولا مي‌توانيد از 2 روش اقدام كنيد؛ حضوري و غيرحضوري. اگر تصميم داريد به‌صورت حضوري آن را خريداري كنيد مي‌توانيد از وب‌سايت اپراتور مورد نظرتان ليست دفاتر معتبر فروش را دريافت كرده و با آگاهي از آدرس آن به آنجا مراجعه كنيد. توجه داشته‌باشيد كه لازم است اين دفتر فروش حتما توسط اپراتور شما تأييد و در وب‌سايت درج شده‌باشد، در غيراين صورت ممكن است اطلاعات مربوط به مالكيت سيم‌كارت شما در سيستم اپراتور ثبت نشود و مراحل فعال‌سازي آن به تعويق بيفتد. درصورتي كه درنظر داريد به‌صورت غيرحضوري سيم‌كارت بخريد بايد به وب سايت اپراتور مراجعه كرده، اطلاعات درج شده در فرم ثبت نام را پر كنيد و مبلغي را به‌صورت اينترنتي بپردازيد، پس از آن يك كد فعال‌سازي در اختيار شما گذاشته مي‌شود كه با ارائه اين كد و مدارك شناسايي مثل كارت ملي به يكي از دفاتر معتبر فروش سيم‌كارت، مي‌توانيد بدون معطلي آن را دريافت كنيد يا در مواردي پس از خريد آنلاين و درج آدرس و مشخصات، آن را از طريق پست دريافت كنيد.خريد اوليه سيم‌كارت دائمي از اعتباري براي‌تان بيشتر خرج برمي‌دارد، اما هزينه مكالمات در نوع دائمي از اعتباري ارزان‌تر است. اگر از مخارج اوليه خريد سيم‌كارت دائمي برمي‌آييد، پيشنهاد ما دائمي است. اگر مي‌خواهيد براي مكالمات‌تان سقف بگذاريد، ميزان آنها را كنترل كنيد و پيش از استفاده هزينه را بپردازيد، شك نكنيد كه سيم‌كارت اعتباري مناسب شماست.

براي استفاده تعرفه‌ها را بدانيد
همانطور كه پيش‌تر اشاره كرديم، قيمت خريد سيم‌كارت‌هاي اعتباري و دائمي و تعرفه مكالمات و حتي اينترنت همراه در آنها با هم متفاوت است. در مورد قيمت خريد ممكن است براي يك سيم‌كارت دائمي ۱۱۵ تا ۱۵۵‌هزار تومان خرج كنيد اما براي يك سيم‌كارت اعتباري كافي است حدود ۵ تا۲۰‌هزار تومان بپردازيد. توجه كنيد كه قيمت‌هاي ذكر شده بدون درنظر گرفتن نوع شماره آنها از لحاظ رندي است. نكته ديگر در مورد تعرفه تماس‌هاست كه در نوع دائمي كمتر خرج برمي‌دارد. براي مثال اگر هزينه يك تماس درون شبكه‌اي از سيم‌كارت دائمي برابر ۵۷ تومان در دقيقه باشد اين ميزان براي سيم‌كارت‌هاي اعتباري به ۶۷‌تومان در هر دقيقه مي‌رسد. حالا تصور كنيد كه اين تماس با شماره‌اي خارج از شبكه اپراتور شما برقرار شود، در اين صورت هزينه آن براي سيم‌كارت‌هاي دائمي به ۶۲ تومان و براي سيم‌كارت‌هاي اعتباري به ۹۳ تومان در هر دقيقه مي‌رسد. اين مسئله در مورد ارسال پيامك و اينترنت همراه هم صدق مي‌كند، مثلا هزينه يك پيامك فارسي از خط دائمي حدود ۹ تومان و از خطوط اعتباري ۱۱‌تومان است.

  • فني

اندازه و نوع سيم‌كارت‌ها
نانو سيم‌كارت، 40درصد كوچك‌تر از ميكروسيم است؛ ميكروسيمي كه با كم شدن حجم سيم‌كارت‌ها، به‌عنوان يك سيم‌كارت كوچك‌تر براي گوشي و تبلت‌هاي پيشرفته به بازار آمده بود. در نانو سيم‌كارت، ضخامت نسبت به ميكروسيم‌كارت كمتر شده؛ هر چند آنچنان به چشم نمي‌آيد. در مورد اين سيم‌كارت‌ها، مهم‌تر از اندازه‌شان، چالش‌هاي استفاده در گوشي‌هاي مختلف است. اينكه اگر فرد بخواهد در طول روز يك يا چند مرتبه سيم‌كارت خود را در گوشي‌هاي مختلف استفاده كند تكليفش چيست؟ تكليفش اين است كه با استفاده از يك شاسي كوچك مخصوص اين كار، سيم‌كارت نانو را در گوشي‌هاي قديمي هم به‌كار بگيرد. ضمن اينكه سيم‌كارت‌هايي با عنوان دوگانه در بازار وجود دارد كه با استفاده از آنها مي‌شود به راحتي سيم‌كارت را به حالت‌هاي ميكرو و نانو تبديل كرد.

انتقال به اپراتوري ديگر
امكان حفظ شماره موبايل و تعويض اپراتور از 27 ارديبهشت مهيا مي‌شود. اين خبري است كه ايسنا به نقل از وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات منتشر كرده است. با اجراي طرح تغيير اپراتورها، دارندگان سيم‌كارت‌هاي تلفن همراه امكان حفظ شماره و تعويض اپراتور خود را دارند.اين كار نوعي مشتري مداري و ايجاد بازار رقابتي است. چون دارندگان سيم‌كارت‌هاي تلفن همراه به دلايلي از قبيل قطعي ارتباط، اينترنت كم سرعت و برخي مشكلات ديگر، مي‌توانند به جاي خريد سيم‌كارت از اپراتورهاي ديگر، با حفظ شماره قبلي، اپراتور را عوض كنند! با خبر باشيد كه در فاز آزمايشي اين طرح، فعلا هيچ قيمتي تعيين نشده است و مشتركان تلفن همراه با پرداخت مبلغ ناچيزي و با مراجعه به اپراتور دلخواه خود مي‌توانند اقدام به تغيير اپراتور كنند.

  • استعلام كنيد تا آسوده باشيد!

همه مشترك‌هاي تلفن همراه مي‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در بخش خدمات الكترونيك يا در نشاني اينترنتي mobilecount.cra.ir به اين سامانه مراجعه و از تعداد سيم‌كارت‌هايي كه با كد ملي آنان ثبت شده، مطلع شوند. بايد كد ملي و شماره تلفن همراه را در اين سامانه وارد كنيد، پس از ثبت اطلاعات درخواستي در سامانه، پيامكي براي شما ارسال مي‌شود كه تعداد سيم‌كارت‌هاي ثبت شده با كد ملي شما را در هر اپراتور تلفن همراه نشان مي‌دهد.

فراموش نكنيد بار حقوقي فعاليت‌‌هاي انجام شده با سيم‌كارتي كه به نام شما ثبت شده، با شماست؛ به همين دليل، درصورت واگذاري سيم‌كارت به ديگران، حتما به نمايندگي‌هاي مجاز مراجعه و اقدام به تغيير مالكيت كنيد. سيم‌كارت‌هاي اعتباري و دائمي هيچ اختلافي از نظر مسئوليت‌هاي حقوقي با هم ندارند و تنها اختلاف اين دو سيم‌كارت در نحوه پرداخت هزينه مكالمه است.

کد خبر 330435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha