چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: تا به حال حس «مُچ کسی گرفتن» را تجربه کرده اید؟! این کار پر است از احساس متناقض؛ پر از هیجان و پر از استرس و البته احساس گناه.

مچ‌گیری مجازی

زماني كه مي‌خواهيد مچ بگيريد، كوچك‌ترين نشانه‌ها را هم مرتبط با آن موضوع درون ذهن‌تان مي‌يابيد و يك نقشه بي‌نظير از شيطنت، خيانت، دروغ و... در ذهن‌تان شكل مي‌دهيد. بعد هم پيش خودتان تبديل به بي‌تقصيرترين انسان روي زمين مي‌شويد و سعي مي‌كنيد براي اين كشف تازه‌تان دست به اقدامي تلافي‌جويانه بزنيد كه شايسته آن باشد!اين حس را افرادي درك مي‌كنند كه تجربه آن را دارند. امروزه با وجود ابزارهاي در دسترسي مانند گوشي موبايل، لپ‌تاپ و... قسمت زيادي از ارتباطات افراد به كمك آنها شكل مي‌گيرد و ذخيره مي‌شود. بسياري از افراد براي همين در دسترس‌بودن ريز اطلاعات، دست به هر كاري مي‌زنند تا بدون سر و صدا بتوانند نقشه شوم طرف مقابل را كه فقط در ذهن خودشان پرورانده‌اند بر ملا كنند اما غافل از اينكه خودشان هم اين وسط گرفتار مي‌شوند. ما در اين متن به شما اطمينان مي‌دهيم كه راهي هموارتر از الگوي اعتماد به اطرافيان براي زندگي‌ها وجود ندارد، درحالي‌كه احتمالا شما اين روزها با پيام‌هايي درباره اينكه چطور مچ همسر و دوستان و اطرافيان‌تان را با استفاده از نرم‌افزارهاي مختلف بگيريد، تحريك مي‌شويد كه از آن نرم‌افزارها استفاده كنيد.

  • يك مشت از خروار

«مي‌خواهيد بدانيد همسرتان، دوست‌تان يا يكي از اعضاي خانواده‌تان كجاست؟ با چه افرادي صحبت مي‌كند و چه مي‌گويد؟ كافي است نرم‌افزار صداياب موبايل را روي يك گوشي اندرويد نصب كنيد و بعد از پنهان‌كردن آن در جايي مانند داشبورد ماشين، با آن تماس بگيريد تا بدون اينكه زنگ بخورد يا چراغش روشن شود، گوشي موبايل تبديل به ميكروفن بسيار حساس و قوي شود»، «مي‌خواهي بداني همسرت كجاست؟ نرم‌افزار مكان‌ياب را روي موبايل همسرت نصب كن و از طريق نقشه از مكان فعلي همسرت با خبر شو»؛ اين پيام‌ها ادامه دارند و مي‌توانند خيلي تخصصي افراد را براي سرك‌كشيدن و تجسس وسوسه كنند؛ كاري كه نقض حريم خصوصي افراد و خلاف توصيه‌هاي اخلاقي و ديني است. هرچقدر كه شما به‌خودتان حق بدهيد كه نگران هستيد و بايد خبردار باشيد، ولي اجازه نداريد كاري را انجام بدهيد كه نهايتا منجر به تجسس در زندگي افراد شود.

  • اعتماد هم حريم دارد

صرف اينكه شخصي همسر، دوست يا فرزند شماست و شما به او احساس عشق و نزديكي بسيار مي‌كنيد، اين حق را به شما نمي‌دهد كه مدام به او بي‌اعتماد باشيد و بخواهيد اين اعتماد را با تكيه بر راه‌هاي نادرست آن و با نصب نرم‌افزارهاي جاسوسي و خواندن پيام‌هاي تلگرام شخص مورد نظر به‌دست بياوريد. با اين كار شما به خصلت مچ‌گيري روي‌مي‌آوريد كه نه پسند و توصيه خداوند است و نه اينكه سبك زندگي اسلامي امامان بزرگوار اين كار را توصيه مي‌كند. پس حتي اگر نياز داريد اعتمادتان به شخصي را مورد تجديد نظر قرار بدهيد بهترين راه گفت‌وگو با خود فرد است و بيان و ابراز نگراني و فكرهاي منفي شما درباره او. يادتان باشد در حديثي از امام صادق عليه‌السلام مي‌خوانيم كه المومن اعظم حرمه من الكعبه؛ حرمت مومن از حرمت كعبه بالاتر است و ريختن آبروي مومن گناهش بيشتر از تخريب خانه خداست. پس مراقب باشيد به‌خاطر حدس و گمان منفي خودتان مرتكب گناهي نشويد كه بخشودني نيست.

  • دلسوزهاي مجازي

در فضاي مجازي كسي دلش براي ما نمي‌سوزد. كساني كه حرف از هك كردن شخص مورد نظر شما مي‌زنند و انواع پيشنهادها را تيتر مي‌كنند تا بلكه مخاطب، جذب يكي از آنها شود، قبل از اينكه نگران ارتباط افراد با غيرباشند، به فكر سود و درآمد خودشان هستند. با يك محاسبه ساده مي‌توان به درآمد كانال‌ها و سايت‌هاي افزايش ممبر(عضو) پي برد. كافي است يك حساب سرانگشتي كنيم تا متوجه درآمد بالاي اينگونه سايت‌ها شويم. به‌طور مثال اگر تخمين بزنيم يك كانال اقدام به تبليغ اين نرم افزار ها كند و براي هر بسته 100هزارنفري مبلغ 100هزارتومان پرداخت شده باشد مديريت سايت ترغيب مي شود كه بارها و بارها اين نرم افزار را تبليغ كند تا شما را براي خريد آن متقاعد كند. اين را بايد درآمد حاشيه‌اي از تلگرام ناميد. همين اعداد و ارقام به مقدار كافي وسوسه‌كننده هستند تا كسي كه اين راه را براي پول‌دار شدن انتخاب كرده است، ترغيب شود دست به هر كاري بزند تا براي خود مخاطب جذب كند، حتي اگر اين كار به افراد و زندگي شخصي آنها آسيب بزند.

  • اعتمادي كه نيست

شايد بتوان گفت اعتماد، مهم‌ترين بخش در پي ريزي يك رابطه صميمانه ميان زن و مرد است؛ پس تلاش كنيد به هيچ وجه اين اعتماد از بين نرود؛ هم با پايبندي به چهارچوب‌هاي اخلاقي و ديني و هم با عدم‌استفاده از اينگونه نرم‌افزارها. حالا فكر كنيد كسي كه هر لحظه منتظر شرايطي است كه همسرش را دور از گوشي و لپ‌تاپش ببيند و به سرعت تمام ليست گفت‌وگوها را چك كند يا اگر از اين راه به نتيجه نرسد، همچنان بدبيني و افكار منفي را ادامه دهد و با خودش بگويد ممكن است بعد از چت، همسرم آنها را پاك مي‌كند. به اين ترتيب، وسوسه‌هاي شيطاني به سراغ فرد مي‌آيد و به سراغ راه‌هايي مانند همين هك‌كردن‌ها مي‌رود.

خيلي از اپليكيشن‌هايي كه به‌عنوان هكر معرفي مي‌شوند خودشان بدافزارهايي هستند كه به‌احتمال خيلي زياد به‌خود فرد استفاده‌كننده آسيب مي‌زنند و آنها را در دام مي‌اندازند. اين بازي، بازي باخت باخت است. از يك سو اعتماد خانوادگي و رابطه‌هاي همسري زير سؤال مي‌رود و از سوي ديگر افراد و اطلاعات‌شان درمعرض خطر قرار مي‌گيرد.

 

  • مرتكب حرام نشويم

در استفتائات گوناگون از آيات عظام و مراجع تقليد ازجمله آيت‌الله العظمي موسوي‌اردبيلي، نوري‌همداني، صافي‌گلپايگاني، مكارم‌شيرازي و فاضل‌لنكراني، ايشان به اتفاق «تجسس و تفتيش در امور شخصي و حريم خصوصي افراد و همچنين اقدام برخي سايت‌ها در انتشار مطالبي در حوزه شخصي و حريم خصوصي افراد» را جايز ندانسته و انتشار اين مطالب را حرام مي‌دانند.

همه اين استفتائات در ادامه احاديثي است كه از ائمه اطهار به‌دست ما رسيده است كه مي‌فرمايند: «لغزش‌هاي مسلمانان را نجوييد كه هركس لغزش‌هاي برادرش را بجويد خداوند لغزش‌هاي او را پيگيري مي‌كند و هر كس را كه خدا عيب‌جويي كند رسوايش سازد، هر چند اندرون خانه خود باشد».

 

  • وظيفه ما چيست؟

اينكه امكانات اين روزها خيلي از كارها را براي ما آسان كرده‌اند علت خوبي براي استفاده از آنها براي رسيدن به هر مقصودي نيست. به هر دليلي اگر افراد به هرشخصي مشكوك شوند وظيفه آنها پايبندي به اخلاق و اعتماد به طرف مقابل است. خيلي اوقات صبر و زمان، بسياري از مشكلات را حل مي‌كند.

فراموش نكنيد كه در چت‌ها و پيام‌هايي كه در اين فضا رد و بدل مي‌شوند لحن كلام افراد مشخص نيست و استفاده از استيكرها و برچسب‌ها و... نمي‌تواند منظور كلام را مشخص كند و اگر شما به‌عنوان نفر سومي اينها را ببينيد ممكن است پيام‌ها را به شكلي تفسير كنيد كه واقعيت نداشته باشد.

 

  • گول نخوريد

اين روزها تبليغاتي به‌عنوان «هك واقعي تلگرام» در فضاي مجازي ديده مي‌شود كه در آن بيان مي‌شود تنها با داشتن شماره افراد و بدون نياز به نصب در گوشي طرف مقابل و كد فعالسازي، به پيام‌هاي شخص مورد نظرتان دست پيدا كنيد. اين ادعا دروغي بيش نيست و در بسته فروخته‌شده صرفا يك برنامه تلگرام پلاس! قرار داده شده كه به‌صورت رايگان در تمام سايت‌ها و فروشگاه برنامه‌ها موجود است. اساسا هك تلگرام بدون داشتن شماره تلفن و كد ۵ رقمي پيامك‌شده از سوي تلگرام امكان‌پذير نيست و حتي ممكن است نصب نرم‌افزاري در گوشي شما نيز خودتان را به دام هكرها بيندازد و شما خودتان طعمه شويد.

کد خبر 326924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha