چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: مونوپاد یا خویش انداز، وسیله‌ای است که به سرعت در میان علاقه‌مندان به عکس‌های «سلفی» یا «خودگرفت» محبوب شده است.

خودکشی  به شیوه مونوپاد!

اين وسيله آنقدر طرفدار پيدا كرده است كه كنار كيف‌هاي دستي افراد يك مونوپاد هم به چشم مي‌خورد. گواه اين محبوبيت همين عكس‌هاي سلفي است كه در شبكه‌هاي مجازي به تعداد بالا آپلود مي‌شود. بعد از سفرهاي نوروزي و ديدن اين تب همه گير سلفي گرفتن با مونوپاد در هر جايي، فارغ از شلوغ و خلوت بودن آن مكان و شرايط و اقتضائات آن محيط، اين سؤال به ذهن مي‌رسد كه آيا واقعا در هر جا و مكان و شرايطي مي‌توانيم از مونوپاد استفاده كنيم؟ يا مي‌توانيم در هرجايي اين عكس‌ها را منتشر كنيم؟ يا به‌عبارت واضح‌تر آيا ما فرهنگ استفاده از مونوپاد را هم داريم يا فقط به سلفي گرفتن فكر مي‌كنيم و بس؟

  • مراقب آثار باستاني باشيد

اگر مي‌خواهيد در بناهاي باستاني يا موزه‌ها با مونوپاد وارد شويد و عكس بگيريد حواس‌تان به محيط اطراف‌تان باشد. زماني كه شما مشغول هماهنگ كردن اطرافيان‌تان براي قرار گرفتن در كادر تصوير هستيد، توجه‌تان به صفحه تلفن همراه‌تان است و آنقدر در تصوير حركت مي‌كنيد و مي‌چرخيد تا به زاويه مطلوب برسيد. بايد در اين ميان حواس‌تان به اشيا و حتي افرادي كه پشت مونوپاد قراردارند، هم باشد. برخورد مونوپاد در اين مكان‌ها با وسايلي كه نسل به نسل مواظبت شده است تا به‌دست ما برسد، قطعا عواقب بدي به‌دنبال خواهد داشت.

  • مونوپاد حادثه ساز مي‌شود

اگر مكان يا منظره‌اي كه شما قصد داريد در‌آن از خود و همراهان‌تان سلفي بگيريد شلوغ و پررفت‌وآمد است بهتر است تا جايي كه مي‌توانيد از مونوپاد استفاده نكنيد. چون باعث ايجاد مزاحمت براي بقيه افراد حاضر در آن محل مي‌شود اما اگر نمي‌توانيد به هيچ قيمتي از منظره پشت سرتان دل بكنيد و در مسير رفت‌وآمد بقيه قرار داريد مثل قسمت‌هايي از جاده چالوس كه عرض جاده تنگ مي‌شود و معمولا ازدحام جمعيت براي عكس گرفتن در آن به چشم مي‌خورد، بهتر است سراغ مونوپاد نرويد و به همان سلفي گرفتن معمولي رضايت بدهيد تا براي خود و ديگران حادثه ساز نشويد.

  • سلفي به قيمت جان؟

به خاطر اينكه سلفي‌گرفتن با مونوپاد، امكان داشتن فضايي بازتر و كادري بزرگ‌تر از نماي بالاتر و پشت‌سر را به افراد مي‌دهد بعضي‌ها را وسوسه مي‌كند كه براي جذاب‌ترشدن عكس سلفي‌شان مكان‌هاي خطرناك را انتخاب ‌كنند تا حيرت مخاطبان مجازي خود را برانگيزند. غافل از اينكه اين انتخاب‌ها ممكن است جان آنها را در معرض خطر قرار بدهد. شايد عكس سلفي شما روي تخته‌سنگ‌هاي بلند، در كنار حيوانات‌وحشي، ايستاده روي درياچه يخ‌زده و يا روي لبه يك پل بلند جذاب باشد اما واقعا خطرناك است و البته گرفتن چندعددلايك بيشتر به اين ميزان ريسك كردن نمي‌ارزد.

  • گاهي به گالري هم نگاه كن

يك نگاه به گالري گوشي يا تبلت‌تان بيندازيد. اين همه سلفي‌هاي پشت سر هم در مكان‌ها و زاويه‌هاي مختلف واقعا به چه كاري مي‌آيند؟ اگر هم هدف شما از گرفتن اين عكس‌ها انتشار آنها در شبكه‌هاي اجتماعي باشد- چون ظاهرا هيچ كاربرد ديگري ندارد- همه اين عكس‌ها را كه نمي‌توانيد در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كنيد و مدام زير عكس‌ها 3-2 خط شعر بنويسيد و لايك جمع كنيد و به خيال خودتان خيلي طرفدار داشته‌باشيد! كمي با خودتان فكر كنيد كه اين همه عكس سلفي از خودتان قرار است به چه كارتان بيايد كه وسيله‌اي به نام مونوپاد را هميشه با خودتان حمل مي‌كنيد و در رستوران و پارك و ماشين و خيابان و... آن را درمي آوريد و سلفي مي‌گيريد؟

  • يك زاويه ديگر

تا اينجا از اين زاويه صحبت مي‌كرديم كه شما با گوشي خودتان اين عكس‌ها را مي‌گيريد. اما خيلي وقت‌ها عكس توسط كسي غيراز شما گرفته مي‌شود كه ارتباط با او ممكن است خانوادگي يا دوستانه باشد. در هر صورت اين رابطه دوستانه مجوز اعتماد صددرصد شما به افراد نيست. گوشي اين فرد چقدر براي نگهداري عكس‌هاي شما امن است؟ چند لحظه به اين فكر كنيد كه اين فرد بعد از يك دوره دوستي، بنا به هر دليلي بخواهد با استفاده از اين عكس‌‌ها از شما سوءاستفاده كند يا حتي در انتشار آنها بي‌مبالاتي كند، آيا باز هم به راحتي در مقابل هر موبايلي كه قرار است از شما يك سلفي شاد و شنگول بگيرد لبخند پهن مي‌زنيد؟

  • كدام لايك؟ كدام كامنت؟

يك بار ليست لايك‌كنندگان عكس‌هايتان را مرور كنيد. چند نفر از آنها نامحرم هستند؟ آيا اگر اين افراد را به‌صورت حضوري ببينيد باز هم حاضريد نسخه‌اي از اين عكس را به آنها بدهيد تا نزد خودشان نگهداري كنند؟ شرايط خودتان و لباس و سروصورت‌تان را در اين عكس‌ها به خوبي بررسي كرده‌ايد؟ آيا كامنت‌هايي كه زيرسلفي‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي نوشته مي‌شود را خوانده‌ايد؟ اگر يك فرد غيرهمجنس براي ظاهر افراد، همانگونه كه زير عكس آنها اظهارنظر مي‌كند، در فضاي غيرمجازي آن را بيان كند چه برخوردي با او مي‌شود؟

  • روي كدام موج سواريد؟

تب سلفي گرفتن بالا رفته است اما ريشه آن را در جايي غير از همين محدوده اطراف‌تان بايد جست‌وجو كنيد. بسياري از سلفي‌ها گرفته مي‌شود تا به تبع آن لايك‌هاي بالاتري پاي آن عكس بنشيند. علت انتخاب محيط‌هاي زيباتر، صحنه‌هاي جذاب‌تر يا حضور در مكان‌هاي معروف و خاص، توسط كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مي‌تواند همين باشد. اما اين اتفاق مشكلات رواني و نارسايي‌هايي را در ناخودآگاه رواني كاربر به جا مي‌گذارد. اگر اين عكس‌ها لايك نگيرند، صاحب آنها، ايراد را در ظاهر خودش جست‌وجو مي‌كند يا نوع انتخاب زاويه را غلط مي‌داند و... . درهرحال فرد علت اين مشكل را در ظاهر ويا توانايي‌هايش جست‌وجو مي‌كند و اعتماد به نفسش خدشه‌دار مي‌شود. پس قبل از اينكه روي هر موجي سوار شويد علت تقليد آن رفتار را در خودتان جست‌وجو كنيد. بدانيد چرا و به چه علتي اين همه عكس سلفي در گالري موبايل‌تان ذخيره كرده‌ايد؟‌ مراقب باشيد علت اين رفتارهاي شما تقليد كوركورانه و صرفا موج‌سواري روي امواجي نباشد كه ديگران براي شما ساخته‌اند.

  • يادگاري به شيوه‌هاي قديمي

حس و حال مذهبي اماكن متبركه به حال خوش معنوي زائران آن ارتباط دارد. همه ما مي‌دانيم عكس گرفتن، آن هم با شيوه عكس سلفي با رفتار از سر احترام و ادب در اينگونه فضاها ممكن است در تضاد باشد؛ مثلا همه ما در خانه‌هايمان عكس‌هايي نوستالژيك در كنار ضريح يا گنبد امام‌رضا داريم كه خاطره خوشي از آن زيارت‌ها را براي ما زنده مي‌كند. بياييد به جاي اينكه مدام در شبكه‌هاي اجتماعي حسرت سال‌هاي رفته و خاطرات نوستالژيك را بخوريم، به آن شيوه‌ها كه هنوز هم در دسترس ماست رو بياوريم. همينطور در مراسم‌هايي كه سخنراني‌هاي مذهبي در آن برقرار است، سلفي‌گرفتن و مشغول شدن با گوشي همراه، هم تمركز سخنران را به هم مي‌زند و هم ادب حضور در آن مراسم را زير پا مي‌گذارد.

کد خبر 331260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha