چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: این روزها تقریبا همه کسانی که رفت‌وآمدی به دنیای مجازی داشته و دارند، می‌دانند لایک چیست و به چه کار می‌آید، خصوصا اینکه پدیده «لایک» در تمام شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؛ فقط شکل و عنوان آن متفاوت است.

لایک‌ها فریاد می‌زنند!

 اما آنقدر اين مفهوم و فعاليت مربوط به آن، يعني لايك‌كردن، دم‌دستي و سرگرم‌كننده فرض مي‌شود كه كمتر كسي به اهميت و تأثير آن مي‌انديشد درحالي‌كه شايد با نگاهي اغراق‌آميز و شوخ‌طبعانه، جا داشته باشد حتي رشته‌اي به نام «روانشناسي لايك» در دانشگاه‌ها تأسيس شود! چرا كه تا حد زيادي مي‌توان جريان لايك‌كردن افراد را تحليل و شخصيت‌شان را توصيف و حتي جريان فكري طيف‌هاي اجتماعي و گروه‌هاي سني متفاوت را در قالب لايك‌هايشان پيگيري كرد.

  • ارائه «لايك» نشانه شخصيت شماست!

امام علي(ع) فرموده‌اند: «شخصيت انسان، زير زبان او نهفته است.» (نهج‌البلاغه، كلمات قصار ۳۹۲) و خب اين حرف هميشه درست است! اين روزها هم شخصيت انسان زيرزبانش نهفته است؛ ولي تعريف «زبان» كمي گسترده‌تر شده و مصداقش تنها در كلمات و حرف‌زدن افراد نيست. در دنياي امروز كه فعاليت در فضاي سايبر بخشي از زندگي روزمره شده است، قسمتي از سخن گفتن افراد، در قالب حركتي تعريف مي‌شود به نام «لايك‌كردن». اما معمولا نگاهي بسيار سطحي به اين فعاليت وجود دارد و زبان گوياي «لايك» در فعاليت‌هاي سايبري افراد درنظر خودشان بي‌اهميت جلوه مي‌كند؛ اگرچه ديگران با پيگيري لايك‌هاي شما مي‌توانند به علايق، عقايد، ثبات يا عدم‌ثبات فكري و عقيدتي و خيلي چيزهاي ديگر پي ببرند! بنابراين از لايك‌هاي خود غافل نشويد. همانطور كه گاهي تعجب مي‌كنيد فلان دوست‌تان، با پيش‌زمينه فكري كه از او سراغ داريد، چرا فلان عكس يا مطلب را لايك كرده؟! اگر مراقب لايك‌هايتان نباشيد ديگران هم در مورد شما دچار تناقض مي‌شوند!

  • لايك كردن مرامي و رفاقتي ممنوع!

در اينجا اين سؤال مطرح مي‌شود كه اصولا ما چرا مطلبي را لايك مي‌كنيم؟! از صاحب اكانت خوشمان مي‌آيد؟ از مطالعه مطلب، صرفا لذت برده‌ايم؟ به مطلب، عكس يا كپشن آن واقعا اعتقاد داريم؟ جو جاري جامعه، پررنگ‌شدن آن مطلب را مي‌طلبد؟ يا چي واقعا؟!... سياست‌هاي خود را در لايك‌كردن پست‌ها تدوين كنيد! حقيقتا لازم است جواب اين سؤال را براي خودتان پيدا كنيد كه «واقعا چرا لايك مي‌كنم؟! كه چي؟!». با خودتان روراست باشيد و بدانيد كه روزي بابت تك‌تك لايك‌هايتان از شما سؤال مي‌شود. گاهي لايك كردن مطلبي توسط فرد خاصي، به آن پست، اعتبار مي‌بخشد؛ يا گاهي افراد گمان مي‌كنند لايك زياد، نشانه صحت مطلب است. بنابراين «اخلاق» را در لايك كردن درنظر داشته باشيد! توجه كنيد كه در مواردي، زيادي ديده شدن و پررنگ شدن مطلبي در فضاي مجازي، اغتشاشات، بي‌نظمي‌ها و حتي جنگ را رقم زده است! پس حواس‌تان باشد فاجعه‌آفريني نكنيد كه پايتان تا ابد گير است؛ حتي اگر خودتان خبر نداشته باشيد!

  • از لايك‌هاي خود غافل نشويد

اين روزها شايد نيازي نباشد خودتان دست به قلم شويد و افكارتان را بنويسيد. با ردگيري لايك‌هايتان در شبكه‌هاي اجتماعي گوناگون، مي‌توان تا حد زيادي به عقايد و طرز فكر شما پي برد. پس مي‌توانيد سكوت كنيد و ديگران را به رديابي لايك‌هايتان، پاي پست‌هاي ديگران، دعوت كنيد! اگر لايك‌تان از روي صداقت بوده باشد و مباني «ريا» يا «رودربايستي» و... در آن لحاظ نشده باشد، به راحتي مي‌شود شما و روحيات‌تان را كشف كرد. اما گاهي همين لايك‌هاي صادقانه شما هم ديگران را در مورد شما به اشتباه مي‌اندازد؛ چون شايد صداقت شما در لايك كردن با نوع ديگري از صداقت مخلوط شده باشد! مثلا شما نوع خاصي از پوشش و حجاب را مي‌پسنديد و به آن اعتقاد داريد كه در لايك‌هاي قبلي‌تان به وضوح اعلام كرده‌ايد! اگر عكسي را از دوستي لايك كنيد كه آن پوشش را رعايت نكرده باشد، ديگران در مورد شما دچار دوگانگي مي‌شوند! درحالي‌كه شايد منظور شما از لايك‌تان، پوشش اشاره‌شده در عكس نباشد و صاحب اكانت برايتان مهم بوده باشد! بنابراين صداقت در علاقه شخصي‌تان به افراد را با صداقت در لايك‌هايتان مخلوط نكنيد كه ممكن است با اين كار، شخصيت بي‌ثباتي از خودتان به نمايش بگذاريد.

  • لايك مي‌شوم، پس هستم!

تا به حال شغلي به نام «لايك‌زني» يا «لايك‌فروشي» به گوش‌تان خورده است؟! باورتان مي‌شود كه بعضي‌ها براي بيشتر ديده شدن يا اعلام اينكه «من خيلي طرفدار دارم! من خيلي محبوب هستم!» پول بي‌زبان و گاهي بادآورده را به افرادي مي‌دهند و براي خودشان مقداري «لايك» مي‌خرند؟! سايت‌هايي وجود دارند كه در كمال تعجب نماد اعتماد الكترونيكي هم دريافت كرده‌اند و بسته‌هاي لايك را به‌صورت كاملا آنلاين و البته تضميني(!!!)، به متقاضيان خودكم‌بين مي‌فروشند! در مورد دلايل پيدايش و آسيب‌هاي چنين مشاغل كاذبي و مشتريان خاص اين مشاغل سكوت مي‌كنيم، اما آنچه به موضوع بحث ما مربوط است «اهميت و ارزش لايك»هاي شماست! وقتي براي دريافت لايك بيشتر، دم و دستگاهي راه انداخته مي‌شود و كار به خريد و فروش مي‌رسد، بايد محتاط‌تر عمل كرد. درست است كه ما براي لايك‌كردن، هزينه‌اي نمي‌پردازيم يا پولي نمي‌گيريم، اما وقتي مي‌بينيم دريافت لايك، براي ديگران چقدر مهم است، بايد درك كنيم كه «لايك، ارزشمندتر از آن است كه فكر مي‌كنيم!»، حتي اگر براي ما بدون هزينه باشد. پس براي لايك‌هايتان ارزش قائل شويد و مفت و مسلم به هر كسي و هر محتوايي لايك ندهيد.

کد خبر 330440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha