چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - محسن پاک‌نیت: هر کاربر در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان، هویت یا اکانت (Account) مستقل خود را دارد و این هویت اختصاصی، معمولا با نام و نام‌خانوادگی، نام کاربری یا شماره تلفن‌همراه ایجاد می‌شود.

account

اما در كنار اينها، براي ايجاد رابطه بصري بهتر، مرسوم است كاربر يك تصوير نيز براي پروفايل خود انتخاب كند. اين تصوير را اصطلاحا آواتار (Avatar) يا چهرَك مي‌نامند. شما براي انتخاب آواتار خود به چه نكاتي توجه مي‌كنيد؟ آيا هر عكسي كه از چهره شما گرفته شده باشد مي‌تواند نقش آواتار شما را هم بازي كند؟

  • يك نكته مهم و اساسي

اگرچه شما در انتخاب تصوير شخصي مختار و آزاد هستيد اما مؤدبانه و اخلاقي اين است كه به باورهاي ديگران نيز كه ممكن است ناخواسته تصوير شما را ببينند احترام بگذاريد. بنابراين همواره سعي كنيد جايگاه خود به عنوان عضوي از يك جامعه را كه بر روي اعضاي ديگر تأثير مستقيم دارد به‌درستي در نظر گرفته و تصاويري كه ممكن است به هر دليلي ديگران را برنجاند انتخاب نكنيد.

  • خود بودن يا نبودن؛ مسأله اين است!

اولين چيزي كه در انتخاب تصوير پروفايل اهميت دارد اين است كه تصميم بگيريم قرار است خود واقعي‌مان را در دنياي مجازي معرفي كنيم يا نه. طبيعي است كه بسياري از افراد مايل هستند همان‌گونه كه در دنياي واقعي با ديگران ارتباط برقرار مي‌كنند، در دنياي مجازي نيز شناخته شوند و در طرف مقابل برخي افراد دوست ندارند هويت‌شان در فضاي مجازي شناسايي شود. بنابراين لازم است ابتدا درباره اين انتخاب مهم با خودتان كنار بياييد و سپس اقدام به آپلود تصاوير پروفايل‌تان كنيد البته توصيه كلي ما اين است كه هميشه خودتان باشيد حتي اگر نمي‌خواهيد بقيه تصويرتان را ببينند.

  • تصوير دارم، پس هستم!

انتخاب تصوير شخصي براي پروفايل تا حدودي نشان‌دهنده برون‌گرا بودن فرد است چرا كه به اعتقاد روانشناسان، افرادي با تيپ شخصيتي برون‌گرا، معمولا تمايل دارند در سطح وسيع ديده‌شوند بنابراين با قراردادن تصوير چهره واقعي براي پروفايل، خود را به همه معرفي مي‌كنند.

در هر حال اگر تصميم گرفتيد چهره خود را به عنوان تصوير پروفايل انتخاب كنيد، يك عكس مناسب انتخاب كنيد كه نشان‌دهنده شخصيت اجتماعي شما باشد نه اينكه در فضاهاي خصوصي خانه‌تان عكس بگيريد و همان را به عنوان آواتار خود بگذاريد.

  • سبك و ميزان پوشش را جدي بگيريد

سوء‌استفاده از تصاوير شخصي مي‌تواند براي هر فردي دردسرساز شود و اين موضوع به جنسيت ارتباطي ندارد. اما با توجه به فرهنگ و عرف ايراني و اسلامي حاكم بر جامعه ما، خصوصا به خانم‌هاي محترم توصيه مي‌كنيم در صورتي كه قصد داريد تصوير چهره خود را در پروفايل قرار دهيد، حتما از تصاوير با پوشش و سبك مناسب استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه پروفايل، زبان گوياي شما در محيط مجازي است و ديگران براساس آن، شأن و وجهه شما را ارزيابي مي‌كنند. آقايان نيز از اين قاعده مستثني نيستند و بايد پوشش معقول و معمول را در انتخاب تصوير پروفايل رعايت كنند. از قديم گفته‌اند، آب رفته به جوي بازنمي‌گردد و اين موضوع عين حقيقت است. بايد توجه داشته باشيد كه تصويري كه در اينترنت و در پروفايل خود قرار مي‌دهيد، ديگر از كنترل شما خارج شده و در اختيار ميليون‌ها كاربر فضاي مجازي قرار گرفته است. ضمن اينكه براي هميشه در سرورهاي يك شركت اينترنتي غير مرتبط به شما ذخيره شده و حتي با ديليت‌كردن شما، از آنجا پاك نخواهد شد. پس انتخاب خود را طوري انجام دهيد كه بعدها پشيمان نشويد؛ چون پشيماني ديگر سودي نخواهد داشت!

  • تصوير پروفايل، رزومه شماست!

امروزه بسياري از كارفرمايان، قبل از استخدام افراد، پروفايل آنها را در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف مانند لينكداين، اينستاگرام و... بررسي مي‌كنند. بنابراين بهتر است در اين شبكه‌هاي مجازي براي پروفايل تصويري انتخاب كنيد كه بعدها مانع استخدام شما نشود. مثلا اگر از محصولات شركتي خوشتان نمي‌آيد، ممكن است با نمايش تصويري كه انزجارتان از محصولات آن شركت را نشان مي‌دهد، پيشنهاد كار در آن شركت را از دست بدهيد! در يك كلام بايد گفت آواتار يا تصوير پروفايل شخصي، مكان مناسبي براي تبليغ برند شخصي شماست. بهتر است خود را بد و نادرست معرفي نكنيد!

  • هرنكته مكاني دارد

هر شبكه اجتماعي مقتضيات خود را دارد و نمي‌توانيد هر نوع رفتاري را در هر شبكه اجتماعي داشته باشيد. توصيه مي‌كنيم در لينكداين (LinkedIn) كه يك شبكه اجتماعي تخصصي و كاريابي است تصاوير رسمي‌تر و در اينستاگرام (Instagram)، تصاويري معمولي‌تر انتخاب كنيد.

  • همه جا حقيقي هستيم

عالم محضر خداست و فضاي مجازي هم از اين قانون مستثني نيست. همان طور كه شما در دنياي حقيقي دوست نداريد خودتان را راحت به نمايش بگذاريد و درباره اينكه ديگران شما را ببينيد حيا داريد و مراقب حد و مرزهاي خودتان هستيد در دنياي مجازي هم بايد مراقب خودتان باشيد. چون ظاهرا تعداد افرادي كه در دنياي مجازي شما و چهره تان را از روي عكس پروفايل تان مي بينند بسيار بيشتر از آدم هايي هستند كه در روز با شما ارتباط دارند. حدود شرعي حجاب و عفت را در عكس‌هاي پروفايل تان بيشتر بايد رعايت كنيد چون فقط كافي است شما عضو سه يا چهار گروه تلگرامي باشيد كه اقلا 200 عضو دارد و پيام‌ها را به نام شما به همه جا فوروارد مي‌كنند و همه دنيا عكس‌هاي پروفايل شما را مي‌بينند! اگر قرار است از عكس هاي دوستان يا خانواده و فاميل تان در پروفايل استفاده كنيد يادتان باشد حتما بايد از آنها اجازه بگيريد و اجازه دادن يا ندادن را حق آنها بدانيد.

  • استفاده از تصاوير ديگر

آواتار يا چهرك، نشان‌دهنده شخصيت، روحيات، باورها، تفكرات، منش و مقام و اعتبار مالك اكانت است. اگر به هر دليل تصميم گرفتيد به جاي تصوير چهره خودتان، تصوير ديگري را براي پروفايل انتخاب كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم توصيه‌هاي زير را در نظر داشته باشيد:

استفاده از تصاوير افراد مشهور

ممكن است طرفدار پروپا‌قرص يك بازيگر سينما يا بازيكن مشهور فوتبال يا يك چهره فرهنگي يا ديني باشيد و به همين دليل، تصوير او را براي پروفايل خود انتخاب كنيد. اگرچه اين كار منعي ندارد اما بهتر است به مخاطبان خود آگاهي لازم را در اين زمينه بدهيد تا از سوء‌برداشت‌هاي احتمالي جلوگيري شود. بارها ديده شده كه برداشت‌هاي نادرست ديگران، براي آن فرد مشهور يا براي مالك اكانت، دردسرهاي قانوني و حقوقي ايجاد كرده است. هرگز از تصاوير خصوصي افراد مشهور استفاده نكنيد و تصاوير عمومي آن شخص را كه مطمئن هستيد براي فرد مورد نظر يا خودتان دردسري ايجاد نمي‌كند به كار ببريد. نكته مهم ديگري كه بايد درباره استفاده از تصوير افراد مشهور در نظر داشته باشيد اين است كه كارنامه خوب يك فرد در زمان حال ممكن است در آينده دستخوش تغييراتي شود بنابراين، اگر احساس كرديد باورها و رفتارهاي فرد محبوب شما تغيير كرده و ديگر منطبق با باورها و ارزش‌ها يا متناسب با سلايق شما نيست، توصيه مي‌كنيم حتي در حد تصوير پروفايل نيز، خود را به او نسبت ندهيد و فورا تصوير پروفايل خود را عوض كنيد!

استفاده از تصوير يك مكان يا منطقه

اگر به منظره يا مكان يا شيء خاصي علاقه داريد بايد مراقب باشيد اين مورد نيز به سوء‌تفاهم منجر نشود. مثلا ممكن است شما ساكن شهري در ايران باشيد اما تصوير انتخابي شما (مثلا كوه فوجي در ژاپن يا برج ايفل در فرانسه) پيام متفاوتي به طرف مقابل بدهد و اين موضوع در ارتباطات آتي براي شما دردسرساز شود. در چنين مواردي توصيه مي‌شود در صورت صلاحديد، اطلاعات حقيقي خود را به صورت واضح و آشكار در پروفايل خود درج كنيد تا امكان درك و فهم صحيح از خودتان را به فرد مقابل كه پروفايل شما را مي‌بيند داده باشيد.

استفاده از تصاوير جانوران و اشيا

معمولا جانوران، اشيا و نظاير آنها سوژه‌هاي خوبي براي انتخاب به‌عنوان تصوير پروفايل هستند. اما بهتر است دقت كنيد استفاده از برخي تصاوير ممكن است براي ديگران خوشايند نباشد و باعث آزار كاربران ديگر شود يا درباره شخصيت شما به‌عنوان صاحب پروفايل، برداشت نادرستي ايجاد شود.

استفاده از المان‌هاي گرافيكي

شايد فكر‌كنيد لوگوي حزب نازي يا تصوير جمجمه مربوط به دزدان دريايي يا عكس آدم‌خوارهاي درون بازي رايانه‌اي مورد علاقه‌تان جذاب است. اما معمولا به كار بردن اين تصاوير به‌جاي پروفايل شخصي توصيه نمي‌شود. پروفايل شخصي بايد مهمترين ويژگي‌هاي شخصيت و رزومه و اطلاعات فردي شما را در خود داشته باشد نه تصاوير ترسناكي كه ممكن است ديگران را از شما و تفكراتتان بترساند!

کد خبر 325435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha