دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: همه ما ممکن است اجناسی در خانه داشته‌باشیم که بلااستفاده مانده‌ باشند؛ کالاهایی که نه به‌خاطر کهنگی یا از کارافتادگی گوشه‌ای از منزل‌مان را اشغال کرده‌اند، بلکه تنها ممکن است به کارمان نیایند یا مثلا تصمیم گرفته باشیم که آنها را به هر دلیلی عوض کنیم.

فروش مجازی

با اين كالاها چه مي‌شود كرد كه هم از لحاظ اقتصادي ضرر نكنيم و هم كنج خانه‌مان مسير فرسودگي را طي نكنند. در اين وضعيت بهترين راه، فروش آنها از طريق روش‌هايي مثل آگهي كردن در وب‌سايت‌هايي است كه امكان درج آگهي را به‌صورت رايگان براي شما فراهم مي‌كنند. با مراجعه به اين سايت‌ها و ثبت آگهي مي‌توانيد در منزل‌تان بنشينيد و منتظر خريداراني باشيد كه بعد از اين با شما تماس خواهند گرفت. پيشنهاد ما اين است كه پيش از تصميم گرفتن نگاهي خريدارانه به كالاي مورد نظر خود بيندازيد و درصورتي كه واقعا شرايط ظاهري و سلامت آن را مناسب دانستيد، با رعايت نكاتي كه ذكر خواهيم كرد براي فروش آن اقدام كنيد.

  • به مشخصات توجه كنيد

براي فروش كالا بايد پيش از هر چيز مشخصات خود مثل شهر و محدوده سكونت، شماره تلفن يا ايميل را در وب سايت ثبت آگهي وارد كنيد. پس از آن مي‌توانيد اطلاعات كالاي مورد نظرتان را در وب سايت ثبت كنيد؛ مثلا فرض كنيد مي‌خواهيد يك دوربين عكاسي بفروشيد، در اين صورت موظف هستيد مشخصاتي مانند نام شركت توليد‌كننده، سال توليد و ميزان استفاده از كالا را درج كنيد. در شرايطي ممكن است بخواهيد امكانات خاصي را در اختيار خريدار قرار دهيد؛ براي مثال به همراه دوربين، كيف و كارت حافظه آن را هم به قيمت كمتر به فروش بگذاريد، در اين حالت بهتر است حتما اين را در آگهي خود ذكر كنيد، چون بدون شك در فروش بهتر و سريع‌تر كالاي شما تأثير مي‌گذارد. به علاوه سعي كنيد در نوشتن عنوان آگهي هوشيار باشيد؛ مثلا از عنوان‌هاي تكراري پرهيزيد كنيد، چون در اين صورت كالاي شما بين آگهي‌هاي مشابه گم مي‌شود و توجه كسي را به‌خود جلب نخواهد كرد. لازم است تمام اين موارد را با نهايت دقت و صداقت ذكر كنيد. مطمئن باشيد اين مورد هم در فروش بي‌تأثير نيست، زيرا خريداران در اكثر موارد با مراجعه به يك كارشناس از عيوب كالاي شما آگاه خواهند شد و معامله‌اي صورت نمي‌گيرد.

  • همه كالا‌ها فروشي نيستند

لازم است پيش از درج آگهي خود در وب‌سايت مورد نظرتان اين نكته را بدانيد كه امكان فروش هر نوع كالايي را نداريد. كالاهايي كه فروش آنها با قوانين جمهوري اسلامي ايران مغايرت داشته‌باشد، برنامه‌ها يا كتاب‌هايي كه فاقد مجوز قانوني فروش هستند و به نوعي قانون حق مولف را نقض مي‌كنند، آگهي‌هايي كه در عنوان و شرح مشخصات آنها از الفاظي خاص مثل رند، استثنايي، زير قيمت و... استفاده شده باشد، خريد و فروش فيش حج تمتع، فروش مكمل‌هاي ورزشي، آگهي مربوط به مواردي چون ترك اعتياد، ترك‌سيگار‌و...، درج آگهي براي معامله حيواناتي كه خريد و فروش آنها غيرمجاز است، آگهي براي خريد و فروش انواع داروها يا مواد غذايي، آگهي‌هاي مربوط به انجام پروژه‌هاي دانش‌آموزي و پايان نامه‌هاي دانشجويي و... . علاوه بر اينها بايد توجه كنيد آگهي‌هايي كه مربوط به كالاهاي بسيار كهنه و فرسوده هستند و به هيچ منظوري نتوان آنها را مورد استفاده قرار داد، جايي در اين وب‌سايت‌ها نخواهند داشت. حتي آگهي‌هاي حاوي املاء و جمله‌بندي نادرست هم در اين وب‌سايت‌ها ثبت نمي‌شوند. لازم به ذكر است كه در اكثر اين وب‌سايت‌ها اجازه داريد يك آگهي را فقط يك‌بار در روز به اشتراك بگذاريد، درصورتي كه تلاش كنيد آن را در طول روز تكرار كنيد، ناظران سايت آن را تأييد نخواهند كرد و علاوه بر آن آگهي اوليه شما را حذف مي‌كنند.

  • عكس‌ها مهم‌اند

حتما از كالايي كه مي‌خواهيد بفروشيد عكس بگيريد و هنگام درج آگهي همراه با باقي مشخصات آن را در اختيار خريداران قرار بدهيد. اكثر وب‌سايت‌هاي آگهي اجازه مي‌دهند حدود ۵ عكس را در آگهي خود قرار دهيد. توجه كنيد كه اكثر آگهي‌هاي بدون عكس توسط ناظران اين سايت‌ها تأييد نمي‌شوند و حتي درصورت تأييد شدن‌ هم احتمال فروش آنها كم خواهد بود. عكس‌ها حتما بايد از كالايي باشد كه شما تصميم داريد بفروشيد، با هر شرايط ظاهري‌اي كه دارد، يعني نمي‌توانيد در جست‌وجوگر اينترنت مدل نو يا مشابه آن را جست‌وجو كرده و عكس‌هاي موجود را به‌عنوان عكس آگهي خود درج كنيد. كارشناسان بعضي وب‌سايت‌ها تمام عكس‌هاي انتخابي شما را بررسي كرده و درصورت تشخيص تخلف‌هاي اين چنيني با ثبت آگهي شما موافقت نمي‌كنند. سعي كنيد از زواياي مختلف از كالاي مورد نظرتان عكس بگيريد و در هر قاب آن را در مركز قرار دهيد تا توجه خريدار را به‌خود جلب كند و بتواند آن را به‌طور واضح بررسي كند. عكس‌ها را در نور روز بگيريد، در بيشتر موارد تيرگي عكس عاملي براي رد آگهي شما خواهد بود. مي‌توانيد از يك پيش زمينه سفيد يا روشن براي پشت عكس‌ها استفاده كنيد تا كالاي مورد نظر شما جلوه بيشتري داشته‌باشد. علاوه بر اين موارد بايد بدانيد كه از نرم‌افزارهاي ويرايش عكس فقط براي كاهش حجم عكس‌هاي خود مي‌توانيد كمك بگيريد زيرا درصورت تشخيص كارشناسان، درج عكس‌هاي شما با مخالفت روبه‌رو مي‌شود. دقت كنيد كه ثبت عكس‌هاي مناسب و واضح همان‌قدر مهم‌اند كه متن آگهي شما اهميت دارد، حتي در مواردي اين عكس‌ها مي‌تواند از شرح جزئيات آگهي شما، كاركرد بهتري داشته‌باشد.

  • قيمت‌گذاري

شايد چشم‌ اكثر خريداران به‌دنبال اين بخش از آگهي شما باشد. سعي كنيد پيش از آنكه قيمتي براي كالاي خود درنظر بگيريد، آن را با كالاهاي مشابه مقايسه كنيد. حتي بهتر است در مواردي به جست‌وجو در اينترنت بسنده نكرده و آن را به يك كارشناس نشان بدهيد و از او بخواهيد قيمت مناسبي را به‌عنوان يك متخصص و نه به‌عنوان خريدار به شما پيشنهاد كند. اين راه‌ها به شما كمك مي‌كند تا قيمت معقولي را براي كالاي خود اعلام كنيد. پس از مدت 3 هفته تا يك‌ماه اگر كالاي شما با اين قيمت به فروش نرفت، زمان آن است كه تجديد نظر كنيد. در بعضي از وب‌سايت‌هاي فروش كالاهاي دست دوم امكاني به‌عنوان پيشنهاد قيمت كمتر براي خريداران درنظر گرفته شده كه شما با انتخاب آن به مشتري اجازه مي‌دهيد تا قيمت پيشنهادي خود را اعلام كند. دقت كنيد كه قيمت‌هاي بسيار بالا يا حتي بسيار كمتر از قيمت معمول قدري شك برانگيز هستند و باعث از دست دادن مشتري مي‌شوند. همچنين توجه كنيد كه قيمت مورد نظر خود را در عنوان آگهي درج نكنيد زيرا اين عمل باعث رد آگهي شما توسط مسئولان وب‌سايت مي‌شود، اكثر اين وب‌سايت‌ها قسمت مشخصي را براي ثبت رقم دلخواه شما درنظر گرفته‌اند.

  • نكته بازار

فراموش نكنيد كه ...

اگر براي مشتريان خود امكان بازديد از كالاي مورد نظرتان را درنظر گرفته‌ايد، بايد بعضي نكات ايمني را رعايت كنيد؛ مثلا در ساعات مشخصي از روز قرار ملاقات را تنظيم كنيد كه اكثر افراد خانواده حضور دارند، يا اگر مكاني به جز منزلتان مدنظر شماست، بهتر است جاي شلوغي از شهر باشد كه از امكان هرگونه سوءاستفاده جلوگيري شود.

درصورتي كه مشتري شما اصرار دارد تا كالاي شما را براي تضمين سلامتي به يك كارشناس نشان بدهد، پيشنهاد او را بپذيريد اما توجه كنيد كه حتما با او همراه شويد. به علاوه براي انتخاب كارشناس به يك مكان معتبر رجوع كنيد؛ مثلا اگر كالاي شما يك لپ تاپ است، به يكي از مراكز فروش كامپيوتر مراجعه كنيد.

درصورتي كه خريدار امكان بازديد از كالاي شما را ندارد و در شهر ديگري زندگي مي‌كند، عكس‌هاي بيشتري را در اختيار او قرار دهيد، همچنين سعي كنيد خوش قول باشيد و كالا را با يك بسته‌بندي مناسب در تاريخ مشخص براي او ارسال كنيد.

براي اطمينان خاطر بد نيست پيش از تحويل كالا به مشتري از ظاهر آن عكس بگيريد و براي خود نگه داريد، حتي بد نيست اگر امكانش براي شما فراهم است با موبايل خود از اوضاع ظاهري آن پيش از ارسال يا تحويل فيلم بگيريد تا از بروز مشكلات احتمالي اعم از ادعاي خريدار در مورد هرگونه شكستگي يا زدگي در اجزاي كالاي دريافت شده جلوگيري كنيد. اين فيلم يا عكس حداقل مي‌تواند براي اثبات سلامت ظاهري اجناسي كه به فروش رسانده‌ايد به شما كمك كند، هر چند ممكن است در جريان ارسال مشكلات اين چنيني به‌وجود آمده باشد.

  • نكته آگهي

امكانات ويژه آگهي

ثبت آگهي در اكثر وب‌سايت‌هاي مخصوص آگهي رايگان است اما توجه كنيد كه آگهي ثبت شده توسط شما طي ساعات و روزهاي بعد از درج در وب‌سايت، زير آگهي‌هاي جديد‌تر قرار مي‌گيرد؛ مثلا اگر آگهي شما ساعت ۱۰‌صبح روز شنبه تأييد و در وب سايت درج شود و جزء نخستين آگهي‌هاي قابل مشاهده باشد، ساعت ۴ بعدازظهر همان روز ممكن است آگهي پنجاهم باشد و همينطور در روزهاي بعدي در رده‌هاي پايين‌تر قرار بگيرد. اين مسئله ممكن است باعث ديده‌ نشدن آگهي شما شود، براي حل اين مشكل يا درصورتي كه براي فروش كالايي عجله داريد مي‌توانيد با پرداخت مبلغي مثلا ۵ هزار تومان براي مدتي مشخص آگهي را در فهرست آگهي‌هاي تازه‌تر نگه‌داريد يا در همان ابتداي درج آگهي، از امكان قرار گرفتن آگهي خود در بخش‌ آگهي‌هاي فوري بهره‌مند شويد. اين گزينه‌ها كمك مي‌كند كالاي شما بيشتر در معرض ديد باشد و فرايند فروش آن سريع‌تر انجام شود.

کد خبر 325164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha