همشهری آنلاین: طراحی هوشمندانه لوگو می‌تواند زیربنای یک برنامه بلند مدت باشد. پنج نکته در این مطلب مطرح می‌شود که چهارچوبی را در نحوه طراحی یک لوگو موفق ارایه می‌دهد.

logo

طراحی هوشمندانه لوگو می‌تواند زیربنای یک برنامه بلند مدت باشد در حالیکه نقاط تماس آشنایی فراهم می‌کند که کسب و کار را در بازارهای شلوغ متمایزمی‌سازد. نقاط تماس، نقاط ارتباطی مخاطبان با برند است که از این نقاط می‌­توان به بسته بندی محصول، نحوه چیدمان محصولات در فروشگاه، وب سایت و سایر فضاهای ارتباطی اشاره نمود و هریک از طریق ایجاد تداعیات مثبت و منفی زمینه­‌ساز تجربه‌­ای برای مخاطبان می‌­باشند .

همه کسب و کارها در تلاش برای شناسایی فوری از طریق لوگوهایشان هستند. به عنوان مثال استارباکس به یک طراحی مجدد در سال 2011 تن داد تا نام شرکت خود را حذف کند. با حذف نام از تصویر، لوگو می‌تواند درباره آینده استارباکس به همان اندازه گذشته حرف داشته باشد. سرین (اسطوره یونان و رم) که در لوگوی استارباکس به کار رفته همانند قوس‌های طلایی مک دونالد که حرف M از ابتدای نام مک دونالد را نشان می‌دهند و لوگو Swoosh در برند نایک که شبیه علامت تیک است یک هویت غیرقابل اشتباه و شناخته شده در سراسر جهان هستند.

ایجاد یک لوگو جدید یا به روز رسانی یک لوگو موجود، می‌تواند تحول انگیز باشد این موضوع اخیرا با تغییر لوگوی گوگل ثابت شد. برند آنقدر در زندگی ما رسوخ یافته است که تغییر اسم یک لوگو حتی به ماهرانه‌ترین شکل، پیام عمیق تغییر را به سوی میلیون‌ها نفر از مردم که هر روز با گوگل در تعامل هستند ارسال کرد.

آنچه که در جریان دریافت یک ایده اولیه تا ظهور و پیدایش محصول نهایی به وقوع می‌پیوندد، ممکن است دلهره‌آور به نطر برسد. در اینجا پنج راهنمایی مطرح می‌شود که چهارچوبی را در نحوه طراحی یک لوگو وموفق ارایه می‌دهد.

1. عاشق اولین ایده خود نشوید

یکی از شایع‌ترین مسائل در طراحی یک لوگو این است که طراحان عاشق نخستین ایده خود و گرفتار تکرار یک مفهوم واحد می‌شوند. زمینه‌های مفهوم طوفان مغزی و یا بارش مغزی و توسعه ایده‌ها ـ و بسیاری از آنها ـ گام مهم برای طراحی یک لوگو است.

همانطور که با ایده‌های جدید مواجه می‌شوید، از خودتان سوال کنید یک لوگو می‌تواند بیان کننده چه میزان تغییر باشد؟ اگر کسب و کار در مرحله تحولات عمده و بزرگ است ممکن است زمان ارایه یک لوگو کاملا جدید باشد که نشان دهنده تحول در بازار است. اما اگر کسب و کار به سادگی تمرکز مجدد بر روی خودش پیدا کرده است، تازه کردن لوگو احتمالا برای دستیابی به منظوری انجام می‌شود. همیشه مطمئن شوید راه حل‌های طراحی شما با راهبرد کسب و کار شما و چشم انداز آن هماهنگی دارد.

2. مخاطبان خود را بشناسید: مشتری آن کسی نیست که شما در حال طراحی لوگو برای آن هستید

طراحی یک هیجان و شور است و طراحان می‌توانند به صورت قابل درک به پیوست‌های کار خود شکل دهند. به هرحال باید به خاطر داشته باشید که شما مشتری محصول یا خدمت خود نیستید. در حقیقت مشتری شما فقط مشتری نیست. بخش بزرگی از فرایند باید به این صورت درک شود که کاربر نهایی کیست، در واقع آنها کسانی هستند که هر روز با لوگو و برند شما در تعامل هستند.

هدف اصلی شما به هیجان آوردن وفاداران به برند است و تبدیل افرادی که با برند شما آشنا نیستند و یا استفاده از برند را کاهش داده‌‍اند به مشتریان وفادار است. مشتری باید از تجسم بصری کسب و کار شما لذت ببرد اما مشتریان راضی، ماندگاری طولانی مدت بعد از نهایی شدن لوگو را تضمین خواهند کرد.

3. همیشه فرایند را دنبال و پیگیری کنید(و مشتری را آموزش دهید).

ارتباط در سراسر فرایند طراحی عامل کلیدی است. برای بسیاری از مشتریان، ایجاد یک لوگو جدید، به ویژه تفکر و استراتژی مربوط به یک لوگو، یک تجربه کاملا جدید است. وطیفه شما آن است تا مشتری را آموزش دهید و آنها را مطمئن سازید که بخشی از این روند هستند. این گفته به معنای آن نیست که سعی کنید مشتری را به یک طراح تبدیل کنید بلکه به معنای آن است که به آنها کمک کنید تا به درک و ارزش اهمیت یک فرایند دقیق آگاه شوند. شناخت شرکتی که برای آن طراحی می‌کنید عامل کلیدی موفقیت یک لوگو است.

زمانی هم به تحقیق و درک کسب و کار و فرهنگ آن اختصاص دهید، رقبای آن، موقعیت آنها در بازار و نیازهای و تجربیات مشتریان را بشناسید. این درک در خلق یک لوگو که انعکاس واقعی کسب و کار شما است بسیار مهم است. به علاوه به شما اجازه می‌دهد تا به توضیح و محاسبه طرح به روشی که تحول نیازهای کسب و کار را مورد توجه قرار می‌دهد حتی تا کوچکترین تفاوت‌های ظریف در طراحی بپردازید.

4. با برند صادق باشید

این نماد قدرتمند فراتر از موانع زبانی است و وقتی به درستی انجام شود ماهیت کسب و کار را بیان می‌کند. در حالیکه مواجه شدن با ایده‌های جدید مهم است بسیار به ندرت با یک مبنای درست و اصولی ارایه می‌شود. مشتری غالبا می‌خواهد عناصر مشخصی از لوگو قبلی به ویژه جنبه‌هایی از هویت فعلی که به خوبی شناخته شده و مورد تایید آنها است، در لوگوی جدید حفظ و ترکیب شوند.

به علاوه به منظور کار کردن بر روی مسیرهای تازه برای نشان دادن آن عناصر در حالیکه با برند موجود صادق هستید، ببینید آنها چگونه می‌توانند معانی جدید که حرکت رو به جلو برند را بهتر نمایش می‌دهند تکامل بخشند.

5. چیزها را ساده بگیرید

همانطور که گوگل و استارباکس به ما نشان دادند، برخی مواقع همه آن چیزی که برای طراحی مجدد یک لوگو مورد نیاز است دوری از عناصر غیرضروری است تا با یک ایده ضروری رها شوید. طراحی لوگو جدید می‌تواند نتیجه تمایل به گفتن بیشتر باشد تا طرح را بیشتر و بیشتر انباشته نماید. به جای این کار به یک ایده قوی بپردازید و آن را به ساده‌ترین شکلی که ممکن است بیان کنید.

استارباکس یکی از شرکت‌هایی است که لوگو خود را در طول سال‌ها یعنی از سال 1971 تا 2011 به سمت ساده سازی پیش برد.

منبع: كاوشگران روابط‌عمومي

کد خبر 319043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha