سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

همشهری دو - آرش واعظی: نام‌ها، شناسنامه هر چیزی هستند؛ مثلا بخش مهمی از شناسنامه و هویت یک خیابان، نام آن خیابان به‌حساب می‌آید.

شناسنامه‌ای برای یک خیابان

 بعضي وقت‌ها يك نام آنقدر ماندگار مي‌شود كه حتي با تغيير نام آن خيابان، باز هم مردم تا مدت‌ها، آن معبر را به نام قبلي‌اش مي‌شناسند. نام هر خيابان يا كوچه، قصه‌اي دارد. نامگذاري معابر در شهرها، برعهده شوراي شهر شهرهاست. در همين شوراي شهر تهران كميسيوني وجود دارد كه كارش پيشنهاد و انتخاب نام مناسب براي معابر و اماكن عمومي شهر است. اينجا مي‌توانيد با روند تغيير نام يا اساسا نامگذاري يك خيابان، كوچه، ميدان يا... آشنا شويد.

  • 1- مردم چطور مي‌توانند نام را انتخاب كنند؟

شما مي‌توانيد براي تغيير نام يك معبر عمومي پيشنهاد خود را اعلام كنيد. بايد پيشنهادتان را به روابط عمومي‌هاي شهرداري‌هاي مناطق ارائه دهيد. البته اگر مي‌خواهيد نام يك شهيد را براي معبري انتخاب كنيد، قبلش بايد يك تأييديه از بنياد شهيد بگيريد و بعد به شهرداري برويد. براي اين كار اولويت‌هايي وجود دارد؛ اول اينكه قبلا هيچ كوچه و معبر عمومي و فضاي ديگري به نام آن شهيد ثبت نشده باشد و همچنين درخواست همزماني هم براي نامگذاري مكان ديگري ارائه نداده باشند. پدر و مادر يك شهيد در اولويت هستند و اگر قرار باشد نام كوچه‌اي به نام يك شهيد شناخته شود، اولويت با كوچه‌اي است كه پدر و مادر آن شهيد در آن زندگي مي‌كنند. اگر پدر و مادر شهيد در قيد حيات نباشند خواهر و برادر شهيد مي‌توانند درخواست خود را ارائه دهند. در شهرداري‌ها، فرم‌هايي از پيش تعيين شده وجود دارد كه پيشنهاد شهروندان براي تغيير نام معابر از طريق آن دريافت مي‌شود.

  • 2- شوراي شهري‌ها براي نامگذاري چه مي‌كنند؟

طبق قانون، نامگذاري معابر و كوچه‌هاي شهر و همچنين تغيير نام آنها بر عهده شوراي شهر و البته كميسيون نامگذاري و تغيير نام معابر و اماكن عمومي شهر است. در اين كميسيون نماينده‌اي از فرهنگستان زبان و ادب فارسي و نماينده‌اي از بنياد شهيد و همچنين چند عضو از اعضاي شوراي شهر حضور دارند. اگر قرار باشد نام كوچه و معبري تغيير كند يا براي معابر جديد نامي انتخاب شود، موضوع در جلسه‌هاي اين كميسيون بررسي مي‌شود. نام‌هاي پيشنهادي عنوان و بررسي مي‌شوند و در ‌‌‌نهايت يكي از نام‌ها براي تأييد، به صحن علني جلسه‌هاي شوراي شهر معرفي مي‌شود. در جلسه‌هاي شوراي شهر هم نظرات پيرامون نام انتخاب شده مطرح خواهد شد و موافقان و مخالفان نظر خود را اعلام مي‌كنند. در ‌‌‌نهايت براي تأييد نام انتخابي رأي‌گيري صورت مي‌گيرد.

  • 3- نام چهره‌ها بر معابر شهري

هر نامي شايستگي نشستن بر سردر معابر و اماكن عمومي را ندارد. اين نام‌ها مي‌توانند از بين نام‌هاي شهداي انقلاب و ۸ سال دفاع‌مقدس انتخاب شوند. نام‌هاي مشاهير و نام‌هاي قاموسي هم ازجمله نام‌هايي هستند كه بر سردر معابر و اماكن عمومي شهر خوش مي‌نشينند. علم و ادب و هنر و اسم‌هايي از اين دست كه براي مردم خوشايند است و معنا و مفهوم و همچنين فضايل اخلاقي پسنديده‌اي است هم از اسامي مورد علاقه شهروندان براي نامگذاري اماكن عمومي است. اسامي افراد تاريخي و حماسي، شخصيت‌هاي ماندگار در تاريخ ملي و اسامي ائمه و شخصيت‌هاي مذهبي ازجمله اسامي‌اي هستند كه مي‌توان از بين آنها نام‌هايي را براي اماكن عمومي شهر انتخاب كرد. انتخاب اسم، قاعده و قانون خاص خود را هم دارد؛ براي مثال تغيير نام مقدس يك خيابان به اسامي ديگر معمولا اتفاق نمي‌افتد، مگر با منطق و استدلالي قوي كه همه را راضي كند. پرهيز از اسامي تكراري هم مهم است.

  • 4- نام‌هاي بزرگ براي معابر بزرگ

يك قانون مهم و كلي ديگر هم وجود دارد؛ نام يك شخصيت بزرگ را نمي‌توان بر فضايي كه وسعت زياد يا اهميت چنداني ندارد نهاد و البته اينكه چند معبر و يا مكان به نام يك فرد قرار نمي‌گيرد. تغيير نام‌هاي انجام شده بايد مورد پذيرش اهالي آن محل و اهالي همجوار با آن مجموعه خاص باشد. شوراي شهر تهران از نامگذاري بزرگراه امام علي(ع) به‌عنوان يكي از شايسته‌ترين نامگذاري‌هاي سال‌هاي اخير ياد مي‌كند. براي تمام پل‌هاي اين بزرگراه اسامي تمام استان‌هاي ۳۱گانه كشور پيشنهاد داده شد و براي ۹ راهگذر اين بزرگراه هم نام بلند‌ترين كوه‌هاي كشور، تا به‌صورت نمادين، تمام ايران در دامان امام‌علي(ع) قرار بگيرد. نامگذاري بخشي از خيابان آفريقا به نام نلسون ماندلا، تغيير نام ميدان جوانان واقع در منطقه ۳ به نام استاد كاظم معتمدنژاد از طرح‌هاي مطرح شده در كميسيون نامگذاري شوراي شهر تهران در سال‌هاي اخير بوده است.

  • 5- يك معبر طولاني با چند نام

در گذشته شاهد آن بوديم كه اگر تقاطع قابل توجهي با خياباني برخورد مي‌كرد آن خيابان به دوقسمت شرقي و غربي يا شمالي و جنوبي تقسيم مي‌شد اما حالا مسئولان نامگذاري معابر به اين نتيجه رسيده‌اند كه اگر اين خيابان‌ها از محل اين تقاطع‌ها نام‌هاي جداگانه‌اي به‌خود بگيرد مردم بهتر مي‌توانند نشاني دقيق محلي كه در آن هستند را ارائه دهند يا وجود بزرگراه‌هاي خيلي طولاني موجب سردرگمي افراد مي‌شد؛ مثلا بزرگراه همت را درنظر بگيريد كه از جايي به بعد به نام شهيد زين‌الدين شناخته مي‌شود. در بزرگراه‌هاي خارج از شهر افراد موقعيت خود را با كمك كيلومترهاي درج شده در كنار بزرگراه مشخص مي‌كنند اما در بزرگراه‌هاي داخل شهر اين موضوع كمي سخت و پيچيده مي‌شود.

  • به‌دنبال پروانه كسب

وقتي شما مي‌خواهيد شغلي را داير كنيد، براي گرفتن مجوزهاي لازم بايد سراغ اتحاديه‌هاي مربوط به هر شغل برويد تا برايتان پروانه كسب صادر كنند. اما در نهايت براي ارائه خدمات در اماكن عمومي، بايد اطلاعات شما توسط نيروي انتظامي ثبت شود. براي اين كار بايد مدارك مورد نياز را به اتحاديه‌ها و سپس به دفاتر پليس+‌10 ببريد. در حقيقت مدارك توسط اتحاديه‌ها و مراجع صدور، تكميل و توسط متقاضي به‌منظور ورود اطلاعات به دفا‌تر خدمات الكترونيك انتظامي ارائه مي‌شود. اين مدارك عبارتند از:
1- فرم‌هاي مخصوص معرفي فرد از مرجع صدور يا همان اتحاديه‌ها
2-كپي تمام صفحه‌هاي شناسنامه (يك سري)
3- 3قطعه عكس جديد‌پشت‌نويسي شده تمام رخ از متقاضي
4- كپي واضح از كارت پايان خدمت (پشت و رو) يا مدارك تعيين‌كننده وضعيت خدمت (براي دانشجويان مشغول به تحصيل، نامه اشتغال به تحصيل كه به تأييد اداره نظام وظيفه و مرجع صدور اين نامه رسيده باشد)
5- تعهدنامه صنف مربوطه
6- گواهي عدم‌سوء پيشينه
7- گواهي عدم‌اعتياد

فقط يادتان باشد كه از زمان صدور گواهي‌هاي عدم‌سوء‌پيشينه و عدم‌اعتياد نبايد بيشتر از ۳‌ماه گذشته باشد. درضمن تمامي مدارك بايد توسط مرجع صدور پروانه كه همان اتحاديه‌ها هستند مهر شده باشد. نگران هزينه هم نباشيد. نرخ اين خدمت در دفا‌تر خدمات الكترونيك انتظامي بدون احتساب هزينه پستي 14هزار تومان است.

کد خبر 318977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha