چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - محسن پاک‌نیت: افتادن تلفن همراه در رودخانه زمانی که در تعطیلات به سر می‌بریم، یا پرت شدن آن داخل جوی آب، وقتی با عجله در حال دویدن هستیم یا رها شدن آن از دست و غلتیدن به داخل سینک ظرفشویی پر از آب و کف، بدترین اتفاقی است که می‌تواند لحظات خوب ما را تلخ و تلفن همراه عزیزمان را نیز خراب کند.

نجات غریق

 چنين اتفاقاتي دور از ذهن نيستند و به‌احتمال زياد براي ما يا اطرافيانمان رخ مي‌دهند. در اين مواقع، اگر از اقدامات فوري و اورژانسي لازم براي احياي دوباره تلفن همراه غرق‌شده‌ آگاه باشيم و به‌موقع و سريع دست به‌كار شويم، در اغلب موارد مي‌توانيم ناجي تلفن‌همراه زبان بسته‌مان باشيم و خودمان را هم از هزينه‌هاي گزاف خريد يك موبايل جديد نجات دهيم. راستي بد نيست بدانيد كه تعمير گوشي در آب افتاده، جزو خدمات پس از فروش ضمانت‌نامه‌ها و گارانتي‌هاي موجود نيست. پس اگر قصد داريد قهرمان ناجي تلفن همراه‌هاي خيس شده باشيد، مطلب امروز ما را بخوانيد. البته نمي‌توان به‌طور كامل تضمين كرد كه پس از انجام اين اقدامات، حتما تلفن‌همراه غرق شده بدون مشكل به زندگي خود ادامه بدهد! اما مطمئنا امتحان كردن اين اقدامات ضرري ندارد و به زحمتش مي‌ارزد. درهرحال توصيه اول و آخر ما اين است كه از تلفن همراه خود كاملا مراقبت كنيد تا درون آب يا مايعات نيفتد.

  • گام اول

گوشي را از منبع رطوبت دور كنيد
لحظات ابتدايي پس از افتادن گوشي در آب يا مايعات بسيار حياتي هستند و حتي ثانيه‌ها هم در نجات گوشي غرق شده تأثيرگذارند. پيشنهاد مي‌كنيم اگر تلفن همراه شما درون آب افتاد، به‌جاي گريه و زاري و ناراحتي و در فكر فرو رفتن براي تأمين هزينه‌هاي خريد يك تلفن جديد، خيلي فوري تلفن همراه خود را از منبع رطوبت دور كرده و سطح خارجي و درگاه‌هاي ورودي و خروجي آن را با يك پارچه خشك كه قابليت جذب خوبي داشته باشد، خشك كنيد. اين مهم‌ترين اقدام است. البته پيشنهاد مي‌كنيم از پارچه يا حوله بدون پرز براي اين كار استفاده كنيد چرا كه پارچه‌هاي پرزدار و دستمال كاغذي و نظاير آنها ممكن است مشكلات ديگري براي تلفن همراهتان ايجاد كنند.

  • گام دوم

لطفا هيچ كاري نكنيد!
ممكن است برايتان عجيب باشد اما گام مهم بعدي اين است كه با گوشي خود هيچ‌كاري نكنيد! حتي فشردن يك دكمه براي ديدن اينكه تلفن سالم است يا نه، مي‌تواند جريان الكتريسيته را در گوشي برقرار كرده و منجر به مرگ كامل تلفن همراه شما شود! بنابراين اگر نمي‌خواهيد با دستان خودتان تلفن همراه خود را نابود كنيد، لطفا فعلا از فكر چك كردن آخرين پيامك يا روشن كردن صفحه نمايش براي آخرين ديدار با تلفن عزيزتان خودداري كنيد. بهتر است با اين واقعيت كه حداقل چند روز نمي‌توانيد با اين گوشي كار كنيد كنار بياييد. اگر به حرف ما گوش كنيد و كمي صبر داشته باشيد، احتمالا پس از گذشت چند روز، اين امكان را خواهيد داشت كه چند‌سال‌ ديگر نيز با اين گوشي كار كنيد!

  • گام سوم

درآوردن باتري و خاموش‌كردن گوشي
اگر تلفن همراه شما طوري ساخته شده كه مي‌توانيد باتري آن را خارج كنيد، فورا اين كار را انجام دهيد و اگر باتري تلفن همراه شما قابل خارج كردن نيست، گوشي را كاملا خاموش كنيد.

  • گام چهارم

لوازم اضافي، ممنوع!
قاب محافظ، سيم‌كارت‌ها، كارت حافظه و ساير لوازم جانبي متصل به تلفن همراه را از آن جدا كرده و تمام ورودي‌ها و خروجي‌هاي تلفن (مانند درپوش درگاه‌ها و قاب پشتي و...) را بازكنيد. اين كار كمك مي‌كند كه منافذ ورود هوا به داخل گوشي باز شود و فرايند تبخير رطوبت، سريع‌تر و ساده‌تر انجام شود.

  • گام پنجم

رطوبت باقيمانده را خارج كنيد
تا جايي كه مي‌توانيد بايد رطوبت باقيمانده در درزها و درگاه‌ها را خارج كنيد. اگر جاروبرقي يا جاروي شارژي داريد، پس از تميز كردن دهانه لوله جارو، ازدرجه پايين آن براي مكش آب‌هاي واردشده به داخل دستگاه استفاده كنيد. اين كار را به دقت انجام دهيد و حواستان باشد چيزي از گوشي كنده و توسط جارو خورده نشود.

  • گام ششم

عجيب اما واقعي!
احتمالا شما هم شنيده‌ايد كه برنج بهترين ماده براي كشيدن نم موجود در دستگاه‌ها در چنين شرايطي است. درصورت بروز چنين مشكلي، پيشنهاد مي‌كنيم گوشي را در ظرف برنج بگذاريد. بله، اين روش واقعا جواب مي‌دهد! براي اين كار كافي است يك ظرف بزرگ يا كيسه زيپ‌دار را كه تلفن همراه شما كاملا در آن جا مي‌گيرد آماده كرده و گوشي را كاملا بين دانه‌هاي برنج قرار دهيد طوري كه در آن غرق شود. اجازه دهيد تلفن همراه يك تا 3 روز در ظرف برنج باقي بماند. بهتر است هر چند ساعت يك بار، گوشي را پشت و رو كنيد. فقط اين نكته را فراموش نكنيد كه برنج بايد حتما خشك بوده و به مواد ديگري آغشته نباشد.

  • گام هفتم

نوشدارو پس از مرگ سهراب؟
پس از گذشت بين 24تا 72ساعت، وقت آن رسيده كه با واقعيت روبه‌رو شويد! بسيار خوب، تلفن همراه را از كيسه برنج خارج كنيد. آن را كاملا از برنج پاك كرده و با توجه به‌شدت نور خورشيد و گرماي هوا، بين 10دقيقه تا نيم ساعت در مقابل تابش نور خورشيد قرار دهيد. اگر علائمي از وجود رطوبت (مانند بخار كردن صفحه نمايش) ديده مي‌شود باز هم گوشي را به داخل ظرف برنج بازگردانيد اما اگر تلفن همراه به‌نظر خشك مي‌آيد، آن را دوباره جمع و جور كنيد. باتري و سيم‌كارت و ساير لوازم جانبي را سرجايش بگذاريد و دستگاه را روشن كنيد. به احتمال زياد گوشي مجددا روشن خواهد شد و اگر به هيچ قسمتي از دستگاه آسيب نرسيده باشد، در آن لحظه شادترين فرد روي زمين خواهيد بود.

کد خبر 318288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha