یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: آمارها نشان می‌دهد که ۷۱ میلیون مشترک در کشور از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

همراه با خدمات

 از اين ميان تعداد 27/5 ميليون گوشي هوشمند در دست كاربران است كه ۹ ميليون نفرشان از اينترنت همراه استفاده مي‌كنند. اين آمارها پيشرفت سريع استفاده از تكنولوژي را در سال‌هاي اخير در كشور به ما يادآور مي‌شود، علاوه بر آن ناگفته نماند كه آگاهي از همين آمار و ارقام‌ پاي ما را به نمايشگاه بين‌المللي تلكام ۲۰۱۵ باز كرد تا از تازه‌هاي خدمات ارتباطي و هزينه‌ استفاده از امكانات آنها باخبر شويم و آنها را با شما در ميان بگذاريم.

  • اينترنت پرسرعت تلفن‌همراه

اگر جزء آن دسته از مشتركيني هستيد كه مي‌خواهند حتي حين حركت با اتومبيل، خريد روزانه يا سفر هم به شبكه اينترنت متصل باشند و از امكاناتي مثل برقراري تماس تصويري، دانلود يا تماشا كردن ويدئو، دريافت و انتقال فايل‌هاي مختلف و... بهره‌مند شوند، سرويس اينترنت نسل سوم (3G) و نسل چهارم (4G) به كمك شما مي‌آيند. براي فعال كردن اين‌ سرويس نيازي نيست هزينه‌اي را به اپراتوري كه مشترك آن هستيد بپردازيد اما براي استفاده از آن بايد بيشترخرج كنيد. توجه كنيد كه تفاوت اصلي اين دو نسل از اينترنت همراه در سرعت انتقال ديتاست.

براي بهره‌مندي از اين دو سرويس مهم نيست سيم‌كارت شما اعتباري يا دائمي باشد اما بايد به مدل گوشي هوشمند خود توجه كنيد زيرا برخي از گوشي‌ها اينترنت نسل چهارم را پشتيباني نمي‌كنند. در نظر داشته‌باشيد كه استفاده آزاد از اين‌ سرويس‌ها ارزان نيست، مگر اينكه از بسته‌هاي پيشنهادي اپراتور خود استفاده كنيد. اين بسته‌ها با توجه به ميزان زمان و حجم مورد نياز شما امكانات و قيمت‌هاي متفاوتي را پيش روي شما مي‌گذارند. مثلا اگر شما از مشتركين كم مصرف اينترنت هستيد يا مي‌خواهيد به‌طور روزانه هزينه كمي براي آن بپردازيد، بسته‌هاي كمتر از ۳۰ روز به شما پيشنهاد مي‌شود بسته‌هاي يك روزه در بين اپراتورهاي مختلف از حجم ۲۰مگابايت تا ۶ گيگابايت موجود هستند. هزينه فعال‌سازي اين سرويس از ۵۰۰ تومان تا ۱۰هزار تومان بسته به حجم انتخابي شما متفاوت است. حال اگر زمان بيشتري مثلا يك هفته مدنظرتان است، بسته‌هايي با حجم‌هاي ۴۰مگابايت تا ۶ گيگابايت به شما پيشنهاد مي‌شود كه بسته به انتخاب‌تان بايد مبلغي را از۱۵۰۰ تومان تا ۱۳هزار و ۵۰۰تومان براي آن هزينه كنيد. اگر هم تصميم گرفته‌ايد از ابتداي هر ماه، براي ۳۰ روزي كه پيش روي شماست يك بسته مناسب انتخاب كنيد، از حجم ۲۰۰ مگابايت تا ۱۰ گيگابايت امكان انتخاب داريد كه از۴ تا ۳۲ هزار و پانصد تومان براي‌تان خرج بر‌مي‌دارد. بسته‌هاي 3ماهه نيز در تمام اپراتور با حجم‌هاي ۶ و ۱۲ گيگابايت موجود هستند كه براي فعال كردن آنها بايد از ۲۵ تا ۶۰ هزار تومان بپردازيد. بسته‌هاي 6ماهه را نيز مي‌توانيد با حجم‌هاي ۹ تا ۳۰ گيگابايت پيدا كنيد كه قيمت آنها بين ۳۵ تا ۱۰۰ هزارتومان در اپراتورهاي مختلف متغير است.

بسته ديگري كه ممكن است به شما پيشنهاد شود براي مدت زمان يك سال است. اين بسته با حجم ۱۲ تا ۱۰۰ گيگابايت موجود است كه استفاده آن از ۴۲ تا ۱۷۵ هزارتومان هزينه به همراه دارد. توجه كنيد كه بعضي از اين بسته‌ها تركيبي از استفاده شما به‌صورت روزانه و شبانه است؛ مثلا اگر بسته‌ يك روزه با حجم ۶ گيگابايت را با قيمت ۱۰ هزار تومان خريداري مي‌كنيد بايد بدانيد كه ۳گيگابايت آن در ساعات اوج مصرف حساب مي‌شود و باقي آن در ساعات افت مصرف اينترنت. تمامي اين بسته‌ها از طريق شماره‌گيري كدهاي اعلام شده يا ارسال پيامك به شماره‌اي كه اپراتور مذكور تعيين كرده قابل فعال‌سازي هستند.

  • سيم‌كارت ديتا يا پيام‌رسان

با توجه به كاربرد اين سيم‌كارت‌ها، در برخي از اپراتورها تعرفه‌هاي پيامك در داخل كشور ۳۳ درصد و هزينه اينترنت همراه يك‌سوم سيم‌كارت‌هاي معمولي است. اين سيم‌كارت‌ها در گوشي‌هاي تلفن‌همراه، تبلت‌ها و مودم‌هاي همراه قابل استفاده هستند. شما مي‌توانيد اين سيم‌كارت‌ها را با قيمت ۳ تا ۲۰ هزار تومان خريداري كنيد. اين اختلاف قيمتي كه در اپراتورهاي مختلف وجود دارد به‌دليل امكاناتي است كه آنها با خريد سيم‌كارت در اختيار شما قرار مي‌‌دهند؛ مثلا برخي از اپراتورها سرويس ۵ هزارتومان اعتبار اوليه و يك گيگابايت اينترنت همراه هديه را به‌مدت يك‌ماه به شما مي‌دهند و برخي ديگر ممكن است خدماتي مثل ۱۰۰۰ پيامك درون شبكه‌اي، اينترنت ۵۰مگابايت+۱گيگا‌بايت در ساعات افت مصرف را به شما پيشنهاد دهند. توجه كنيد اگر سيم كارت ديتاي شما از نوع اعتباري باشد مي‌توانيد از طريق كارت شارژ يا خريد شارژ الكترونيكي اعتبار آن را افزايش دهيد. نكته ديگر درباره اين سيم‌كارت‌ها اين است كه از طريق هيچ‌گونه سرويس يا خدماتي نمي‌توان تعرفه‌هاي مربوط به هزينه‌هاي آن را تغيير داد.

  • مودم‌هاي همراه

اين مودم‌ها در 3نوع در بازار خدمات ارتباطي پيدا مي‌شوند. نوع اول كه به مودم ‌دانگل يا USB معروف است بسيار كوچك و سبك بوده و با قرار دادن يك سيم‌كارت ديتا در آن و ورود به پورت USB كامپيوتر به اينترنت متصل مي‌شوند. اين مودم‌ها براساس قابليت استفاده از اينترنت 3G يا 4G و خدماتي مثل دارا بودن پنل ارسال و دريافت پيامك، نشانگر وضعيت اتصال به شبكه و قابليت اتصال كارت حافظه قيمت‌هاي مختلفي دارند كه از ۹۵تا ۲۳۰ هزار تومان موجودند. نوع ديگر آنها مودم‌هاي جيبي هستند كه به راحتي در جيب يا كيف قرار مي‌گيرند و پس از قرار دادن سيم كارت و باتري آماده به‌كار هستند. اين مودم‌ها مي‌توانند تا ساعت‌ها اينترنت را به‌صورت ‌WIFI به چندين مشترك (معمولا تا۱۰نفر) به‌صورت همزمان ارائه دهند. قيمت اين مودم‌ها با توجه به قابليت‌هايشان در سرعت انتقال ديتا و كاركرد باتري از ۲۲۰ تا ۳۲۰هزار تومان است. مودم روميزي يا روتر نوع ديگر آنهاست. اين مدل براي مصارف خانگي يا مكان‌هاي تجاري كاربرد دارد. با گذاشتن يك سيم‌كارت ديتا از نوع ‌3G يا 4G مي‌توانيد آن را راه‌اندازي كنيد، فقط توجه داشته‌باشيد كه برخي از اين مودم‌ها داراي باتري‌هايي با قابليت شارژ شدن هستند و برخي از طريق اتصال آداپتور مودم به پريز برق كار مي‌كنند. اين نوع مي‌تواند به‌صورت ‌WIFI به حدود ۲۵ مشترك سرويس بدهد، علاوه بر آن قابليت اتصال به اينترنت از طريق كابل‌ LAN هم داراست. هزينه‌ خريد آنها در بازار حدود ۲۹۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. درنظر داشته‌باشيد كه با خريد هركدام از انواع اين مودم‌ها اپراتور مورد نظر يك سيم‌كارت ديتا و حجمي برابر ۲ تا ۱۰ گيگابايت به شما هديه مي‌دهد اما پس از آن بايد براي مصارف بيشتر خود هزينه كنيد. در حال حاضر اگر بسته‌اي ۳۰ روزه بين ۱۴ تا ۲۴ گيگابايت بخواهيد بايد حدود ۲۸ تا ۴۰ هزار تومان بپردازيد.

  • سيم‌كارت‌هاي ويژه

معمولا تمام اپراتورها براي خريداران سيم‌كارت‌هاي خود امكانات ويژه‌اي درنظر مي‌گيرند؛مثلا سيم‌كارت‌هاي با عنوان سيم‌كارت‌هاي دانشجو كه به مشتركاني كه با در دست داشتن كارت دانشجويي خود اقدام به خريد مي‌كنند، تعلق مي‌گيرد. تعرفه‌هاي مكالمه، ارسال پيامك يا استفاده از اينترنت همراه براي اين سيم‌كارت‌ها با نوع معمولي‌شان متفاوت است؛ براي مشتركان اين نوع سيم‌‌كارت، هزينه مكالمه راه دور و جابه‌جايي محاسبه نمي‌شود. نوع ديگري از سيم‌كارت‌ها كه امكانات جالبي دارد سيم كارت كودك است. به وسيله اين سيم‌كارت كودك مي‌تواند طبق تنظيمات و كنترلي كه شما انجام مي‌دهيد به فضاها يا محتواهاي الكترونيكي متناسب با سنش دسترسي پيدا كند. علاوه بر اين با خريد اين سيم‌كارت مي‌توانيد مصرف و حساب كودك خود را از لحاظ هزينه كنترل كنيد، همچنين در مواقع اضطرار از موقعيت جغرافيايي او با خبر شويد.

  • ارتباطات هوشمند اقتصادي

اگر شما، اعضاي خانواده‌ و دوستانتان همگي مشترك يك اپراتور خاص و جزو مشتركان پرمصرف تماس و ارسال پيامك هستيد اين امكان در اختيار شما قرار مي‌گيرد كه براي كاهش هزينه‌هاي خود از بسته‌هايي كه مخصوص اعضاي درون شبكه مورد نظر است استفاده كنيد؛ براي مثال با پرداخت حدود ۵ هزار تومان مي‌توانيد ۱۰ هزار دقيقه تماس صوتي درون شبكه‌اي و ۱۰ هزار پيامك بين خطوط همان شبكه داشته‌باشيد. يا اگر علاوه بر ارسال پيامك و تماس صوتي، از اينترنت همراه هم زياد استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد با پرداخت ۳۰ هزار تومان علاوه بر امكاناتي كه ذكر شد، مكالمه و پيامك برون شبكه‌اي و اينترنت هم داشته باشيد.

کد خبر 311419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha