چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - مریم خوش نما: آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه چیزهایی از شما در شبکه جهانی اینترنت وجود دارد و در واقع برای خیلی از کاربران این فضا قابل دسترسی است؟

ردّپای دیجیتال

شايد قبلا نام‌تان را در گوگل جست‌وجو كرده باشيد و يا با خواندن اين سؤال، به صرافت جست‌وجو كردن نام‌تان برآمده باشيد. اما آنچه منظور و هدف ماست، صرفا مطالب وبلاگ يا مقاله‌اي نيست كه ممكن است از شما منتشر شده باشد، بلكه مقصود ما همه فعاليت‌هايي است كه در شبكه‌هاي اجتماعي يا وب‌سايت‌هاي مختلف انجام داده‌ايد و مي‌دهيد. هرآنچه از خود در اينترنت باقي مي‌گذاريد، ردپاي ديجيتال شماست. حتي سر زدن شما به سايت‌هاي مختلف از هويت مجازي‌تان ردي باقي مي‌گذارد. امروز براي كسب اطلاع از سبك و سياق زندگي بسياري از انسان‌هاي اطراف‌مان سراغ صفحه‌هاي شخصي آنان در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌رويم و با صرف چند دقيقه تا حدود بسيار زيادي از عقايد، باورها، سبك پوشش، ميزان ثروت، جناح سياسي، شغل، خانواده و موارد مهم زندگي شخصي و اجتماعي افراد باخبر مي‌شويم. به بيان روشن‌تر، عكسي كه در اينستاگرام منتشر مي‌كنيد، فيلمي كه در يوتيوب لايك مي‌كنيد، خريدي كه از كانال‌ها و گروه‌هاي تلگرام انجام مي‌دهيد، توضيحي كه از خودتان در پروفايل‌هاي‌تان مي‌نويسيد، تك جمله‌هايي كه هر روز در انواع پروفايل‌ها به نام استاتوس مي‌نويسيد، همه و همه مثال‌هايي از ردپاي ديجيتال شماست كه ‌بيانگر كاراكتر حقيقي‌تان‌است. ردپاي ديجيتال شما چگونه است؟ ردپاي ديجيتال بيانگر كدام جنبه‌هاي شخصيتي شماست و آيا مي‌دانيد چگونه مي‌توانيد اين ردپا را مديريت كنيد و تحت اختيار خود بگيريد؟

  • باور كنيد «عمومي» هستيد

اول از همه براي انتشار هر پست، عكس، لايك و حتي يك نظر، مدام به‌خودتان متذكر شويد كه اقوام، دوستان، همكاران و ساير آشنايان و حتي رئيس يا كارفرماي شما و از همه مهم‌تر، خدا در حال مشاهده فعاليت‌هايتان هستند.

  • از نمايش بيش از حد خودتان بپرهيزيد

مسائل خصوصي خود و خانواده‌تان را كمتر در‌معرض نمايش بگذاريد. قبل از انجام هر فعاليت مهمي درخصوص مسائل شخصي‌تان در اين فضا، به اين فكر كنيد كه آيا ممكن است در آينده از كارتان پشيمان شويد يا خير؟ چرا كه هرچه كمتر بگوييدو اطلاعات كمتري از خودتان بروز بدهيد، كمتر پشيمان مي‌شويد.

  • همه جا با يك ردّپا نباشيد

شما احتمالا در هر وب سايت يا نرم‌افزاري كه بخواهيد ثبت نام كنيد نخستين چيزي كه لازم داريد يك آدرس ايميل است. بهتر است در همه موارد فقط از يك آدرس ايميل ويژه استفاده نكنيد. استفاده كردن از تنها يك آدرس در انبوهي از سايت‌ها و نرم افزارها ردپاي مانايي از شما باقي مي‌گذارد.

  • اينترنت غيرقابل كنترل است

حواستان باشد كه فضاي اينترنت بسيار پرسرعت و غيرقابل كنترل است. درنتيجه ممكن است مطلب و يا عكس شما در عرض چند‌دقيقه چندين بار توسط ساير كاربران و با نام شما منتشر شود. پس با علم به اين نكته و با دقت و كمي تامل درباره رفتارتان، فعاليت كنيد.

  • پروفايل ساده بسازيد

از پر كردن تمام قسمت‌هاي پروفايل‌هاي مختلف اجتناب كنيد. از جزئيات خصوصيات مهم خود در تكميل كردن پروفايل‌هاي مختلف ننويسيد.

  • همه ابعاد زندگي شما قابليت انتشار ندارد

از پست كردن موضوعاتي كه نمي‌توانيد در ملاقات حضوري و چهره به چهره به اطرافيان و دوستان‌تان بگوييد، خودداري كنيد.

  • نام‌تان را گوگل كنيد

شايد اين كار عجيب باشد اما فراموش نكنيد ديگران نام شما را در گوگل جست‌وجو مي‌كنند. پس خودتان هر چند‌ماه يك‌بار اين كار را بكنيد و دست‌كم از ميزان اطلاعاتي كه ديگران مي‌توانند از اين روش ساده از شما دريافت كنند، مطلع شويد.

  • تعداد اكانت‌هايتان را كاهش دهيد

مي‌توانيد اكانت‌هايي را كه در شبكه‌هاي مختلف مجازي داريد و به آنها سر نمي‌زنيد غيرفعال كنيد. تعداد كمتر اكانت‌ها باعث مي‌شود مديريت بهتري بر آنها داشته باشيد.

  • اينترنت هميشگي است

تصور نكنيد چون چيزي از نظر شما پاك مي‌شود، يعني براي هميشه از صفحه اينترنت پاك شده است. اگر اينطور فكر مي‌كنيد، كاملا در اشتباه هستيد. آگاه باشيد و بدانيد كه اينترنت، پديده‌اي «دائمي» است و داده‌هاي شما براي هميشه در آرشيو آن مي‌ماند. نترسيد! اما توجه كنيد كه صداقت بيش از حد، رفتارهاي ساده‌لوحانه در اين فضا، اعتماد بيش از اندازه و صرف كردن زمان بيش از حد در فضاي اينترنت، عواقب خوشايندي نخواهد داشت. فراموش نكنيد ذات اينترنت، «عمومي» است و داشتن اكانت خصوصي نيز به‌معناي ذخيره نشدن داده‌هاي شما نيست.

  • من حقيقي، من مجازي

فضاي مجازي، به‌دليل ويژگي‌هاي خاصي كه دارد، كاربران را به اين سمت و سو سوق مي‌دهد كه لايه‌هاي پنهان شخصيتي خود را بروز دهند و حتي رفتارهايي داشته باشند كه در فضاي حقيقي از بروز آن رفتارها اجتناب مي‌كنند. آنچه ردپاي ديجيتال را خطرناك و مسئله ساز مي‌كند، وجود همين نكته است. بنابراين فراموش نكنيد كه شخصيت مجازي شما، نه‌تنها بي‌اهميت نيست، بلكه بسيار باارزش و مهم است و همانطور كه گفته شد بسياري از آشنايان، اطرافيان و همكاران شما با سر زدن به اكانت‌هاي شما در شبكه‌هاي مختلف مجازي به درك بهتر و دقيق‌تري از شخصيت شما دست پيدا مي‌كنند كه در فضاي حقيقي به دلايل مختلفي نمي‌توانند به اين اندازه به شما نزديك شوند. سعي كنيد چارچوب‌هاي رفتاري، اعتقادي و اخلاقي‌اي كه در دنياي حقيقي براي خود قائل شده و به آن متعهد هستيد را در فضاي مجازي نيز رعايت كنيد؛ به‌طور مثال اگر شما فردي هستيد كه در دنياي حقيقي‌تان روابط كاملا كنترل شده‌اي با نامحرم داريد، در فضاي مجازي نيز حواس‌تان به نوع رابطه با نامحرمان باشد. نمونه ديگر اينكه وقتي شما فرد باحجابي هستيد و با پوشش اسلامي در جوامع حاضر مي‌شويد، از لايك كردن عكس دوستان‌تان كه بدون پوشش هستند بپرهيزيد؛ چرا كه اين كار شما تناقض فاحشي با اعتقادات دنياي حقيقي‌تان دارد. درواقع شخصيت حقيقي و شخصيت مجازي شما 2 چيز كاملا جدا با يك مرز مشخص نيست، بلكه آميخته‌اي از اين دو، بيانگر شخصيت وجودي شما به همگان است.

کد خبر 313466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha