چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری دو - محسن پاک‌نیت: فضای مجازی نیز مانند دنیای حقیقی می‌تواند بستر بروز برخی مشکلات برای ما باشد که اگر بدانیم چطور باید از این مشکلات پیشگیری کنیم و چطور درصورت مواجهه با آن، خود را از خطر دور کنیم، می‌توانیم از تمامی مزایای فضای مجازی با خیال آسوده‌تری بهره‌مند شویم.

خلاصی ازمزاحمان الکترونیکی

 يكي از مشكلات گريبان‌گير فضاي مجازي، مزاحمت‌هاي گاه و بي‌گاهي است كه افراد با آن مواجه مي‌شوند. اگر تا چند سال پيش، مزاحمان تلفني يا افرادي كه زنگ در خانه‌ها را بي‌دليل مي‌زدند و فرار مي‌كردند تنها عامل به هم ريختن آرامش ما بودند، امروز پيامك‌هاي تبليغاتي و ايميل‌هاي نامربوط و صفحات اينترنتي ناخواسته نيز به جان ما افتاده‌اند تا حسابي كلافه‌مان كنند. اگر شما هم از دست اين مزاحمت‌هاي الكترونيكي به ستوه آمده‌ايد، با ما همراه باشيد تا راه‌چاره را نشانتان دهيم.

  • فرار از دست صفحات اينترنتي مزاحم

صفحات مزاحم اينترنتي كه به آنها صفحات خودبازشو! يا Pop Up نيز مي‌گويند، يكي از انواع مزاحمت‌هاي الكترونيكي هستند كه گاهي اوقات، به‌خصوص وقتي كه تعداد دفعات مواجهه با اين صفحات زياد باشد، صبر انسان را به سر مي‌آورند. شركت‌هاي سازنده مرورگرهاي اينترنتي، براي اين موضوع چاره‌اي انديشيده‌اند و قابليت مسدودكردن صفحات مزاحم (Pop Up Blocker) را در خود دارند. اين سرويس در اغلب مرورگرهاي اينترنتي به‌صورت خودكار و هوشمند عمل كرده و از نمايش صفحات ناخواسته جلوگيري مي‌كند به اين صورت كه معمولا وقتي در حال گشت‌وگذار در سايت‌هاي اينترنتي باشيد و يك سايت قصد بازكردن صفحات Pop Up را بدون اجازه شما داشته باشد، پيغامي براي شما به نمايش درخواهد آمد كه اجازه مي‌دهد درصورت تمايل، آن صفحه را ببينيد يا آن را براي هميشه مسدود كنيد.

اما فرض كنيم يك سايت به اشتباه به‌عنوان Pop Up شناسايي شده باشد و شما بخواهيد مطالب آن سايت را ببينيد. براي انجام اين كار بايد به بخش تنظيمات مرورگر خود مراجعه كرده و در بخش Content يا Privacy، به زيربخش تنظيمات Pop Up Blocker رفته و از طريق گزينه مديريت موارد استثناء (Manage Exceptions) اسم سايت مربوطه را در ليست صفحات مقبول قرار دهيد يا از ليست سايت‌هاي مسدود (Blocked Site) خارج كنيد. براي افزودن يك سايت به سايت‌هاي ناخواسته و در واقع مسدودسازي آن، بايد نام سايت را در همين بخش به ليست سايت‌هاي غيرقابل‌قبول اضافه كنيد.

  • رهايي از پيامك‌هاي تبليغاتي

پيامك تبليغاتي چيست؟
به‌دليل افزايش استفاده از تلفن‌هاي همراه، ارسال پيامك‌هايي با مضامين تبليغاتي و اطلاع‌رساني رواج پيدا كرده است و بسياري از شركت‌ها و سازمان‌ها، محصولات و خدمات جديد خود را بر بستر پيامك موبايل ترويج و تبليغ مي‌كنند. البته اين موضوع به‌خودي‌خود اشكالي ندارد اما زماني كه اين پيامك‌ها بدون اجازه افراد و به تعداد زياد براي تلفن همراه آنها فرستاده شوند، به نوعي مزاحمت تبديل مي‌شوند. پيامك‌هاي مزاحمي كه گاهي اوقات، ده‌ها بار در طول روز ما را مجبور به كنترل تلفن همراهمان مي‌كنند و علاوه بر اتلاف وقت ما، فضاي تلفن همراهمان را نيز اشغال مي‌كنند.

براي خلاص شدن از پيامك‌هاي تبليغاتي چه كنيم؟
اگر مشترك شركت ارتباطات سيار ايران (همراه اول) هستيد، براي دريافت نكردن پيامك‌هاي تبليغاتي، مي‌توانيد به يكي از روش‌هاي زير اقدام كنيد:
1. ارسال عدد ۱ به شماره پيامكي‌«۸۹۹۹»
2. شماره‌گيري كد دستوري #۸۹۹۹*
3. تماس با مركز اطلاع‌رساني به شماره تلفن 09990
نكته: اگر مايل هستيد دوباره اين پيامك‌ها را دريافت كنيد، مي‌توانيد عدد ۲ را به شماره پيامكي «۸۹۹۹» ارسال كنيد.
اگر مشترك شركت خدمات ارتباطي «ايرانسل» هستيد، براي دريافت نكردن پيامك‌هاي تبليغاتي، مي‌توانيد به يكي از روش‌هاي زير اقدام كنيد:
1. ارسال عدد 2به شماره پيامكي «5005» (ارسال پيامك به اين شماره رايگان است)
2. تماس با مركز اطلاع‌رساني به‌شماره تلفن 700 از طريق خط ايرانسل
3. تماس با مركز اطلاع‌رساني به شماره تلفن ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ از طريق ساير خطوط
نكته: اگر مايل هستيد دوباره اين پيامك‌ها را دريافت كنيد، لازم است با مركز اطلاع‌رساني تماس گرفته و درخواست خود را به‌صورت تلفني اعلام كنيد.
اگر مشترك شركت «رايتل» هستيد، به اطلاعيه رسمي اين شركت توجه كنيد: «با توجه به افزايش ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي اپراتورهاي تلفن همراه كه ناخشنودي مشتركين را در برداشته است، شركت رايتل براي رضايتمندي مشتريان خود اعلام مي‌كند كه از ارسال هرگونه پيامك تبليغاتي به شماره‌هاي مشتركين خود امتناع كرده و در مسير مشتري‌مداري و احترام به مشتركين خود حركت مي‌كند.»

آيا روش ديگري هم وجود دارد؟
بله، تقريبا همه تلفن‌هاي هوشمند امروزي و همچنين برخي از تلفن‌هاي همراه قديمي‌تر، قابليت مسدود كردن (Block) يك شماره خاص را دارند كه اين كار منجر به عدم‌دريافت پيامك‌ها و تماس‌هاي ورودي از آن شماره مي‌شود. براي اين كار لازم است وارد بخش تنظيمات كلي دريافت پيامك شويد يا گزينه‌هاي تنظيمات مربوط به پيامك وارده را باز كرده و به‌دنبال عبارت‌هاي انگليسي مثل Block This Number يا Add to Blacklist يا Add to Spam Box و يا عبارت‌هاي فارسي مانند «افزودن به شماره‌هاي مزاحم»، «اسپم كردن»، «مسدود كردن اين شماره» و مانند اينها بگرديد.

در اين روش لازم است شماره مربوط به تمامي پيامك تبليغاتي جديدي را كه دريافت مي‌كنيد، مسدود كنيد. اگر چه در روزهاي ابتدايي لازم است چندين بار اين كار را براي شماره‌هاي مختلف انجام دهيد اما پس از مدتي متوجه خواهيد شد كه از دست تمامي شماره‌هاي مزاحم خلاص شده‌ايد و هر بار هم كه شماره جديدي برايتان مزاحمت ايجاد كند، به سرعت مي‌توانيد آن شماره را مسدود كنيد. اين شيوه يكي از بهترين راه‌هاي خلاصي از پيامك‌هاي تبليغاتي است.

  • مبارزه با نامه‌هاي الكترونيكي ناخواسته

ايميل يا نامه الكترونيكي ناخواسته چيست؟
اگر كاربر پست الكترونيكي باشيد، حتماً واژه اسپم (Spam) يا Junk Mail را شنيده‌ايد. اسپم‌ها، ايميل‌هاي ناخواسته‌اي هستند كه با اهداف تبليغاتي و بازاريابي و گاهي اوقات نيز با هدف آسيب‌رساني به رايانه ما، از سوي افرادي كه آنها را نمي‌شناسيم يا تمايلي براي ارتباط با آنها نداريم، براي ما ارسال مي‌شوند. اگر روشي براي خلاصي از دست اسپم‌ها پيدا نكنيم، بعد از مدتي صندوق پست الكترونيكي ما مملو از نامه‌هايي مي‌شود كه براي ما بي‌فايده هستند و جست‌وجو براي يافتن نامه‌هاي مفيد را حسابي برايمان سخت مي‌كنند.

چگونه از شر اسپم‌ها خلاص شويم؟
معمولا شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پست‌الكترونيكي مانند گوگل، ياهو، مايكروسافت و... امكان مبارزه خودكار با اسپم‌ها را به‌صورت رايگان فراهم مي‌كنند و صندوق مخصوصي براي نگهداري اسپم‌ها دارند. البته اين سيستم خودكار، هميشه هم بي‌اشتباه عمل نمي‌كند و گاهي اوقات ممكن است ايميل‌هاي مفيد شما را به‌عنوان اسپم شناسايي كند. از سوي ديگر بعضي ايميل‌هاي ناخواسته نيز از چشم اين سيستم دور مي‌مانند و وارد صندوق پست الكترونيكي شما مي‌شوند. اما نيازي به نگراني نيست، شما به‌راحتي مي‌توانيد از پس اين مشكلات برآييد و يك صندوق پست‌الكترونيكي‌تر و تميز داشته باشيد!

گاهي اوقات منتظر دريافت ايميل از يك دوست يا يك شركت هستيد اما در موعد مقرر ايميلي براي شما ارسال نمي‌شود. پيشنهاد مي‌كنيم قبل از برداشتن تلفن و تماس با فردي كه قرار بوده برايتان ايميل ارسال كند، ابتدا صندوق اسپم‌ها را كنترل كنيد. براي انجام اين كار در سرويس ايميل ياهو (Ymail) و گوگل (Gmail)، كافي‌است پس از ورود به صندوق ايميل خود، از منوي كناري دنبال عبارت Spam بگرديد و وارد آن شويد. اگر ايميلي كه قرار بوده براي شما ارسال شود در اين صندوق نيز وجود نداشت، مي‌توانيد مطمئن شويد كه شما آن را دريافت نكرده‌ايد. اما اگر ايميل مربوطه در صندوق اسپم وجود داشت، كافي است پس از بازكردن يا انتخاب آن، روي عبارت يا دكمه Not Spam كليك كنيد تا به صندوق اصلي (Inbox) منتقل شود. گفتني است در سرويس ايميل مايكروسافت (Outlook) ايميل‌هاي ناخواسته به صندوق Junk منتقل مي‌شوند كه اگر ايميلي به‌ اشتباه به صندوق Junk رفته بود، بايد به شيوه مشابه سرويس ياهو و جي‌ميل، به Inbox انتقال داده شود با اين تفاوت كه اين‌بار پس از انتخاب يا بازكردن ايميل مربوطه، بايد از منوي بالاي ايميل، عبارت Not Junk را انتخاب كنيد.

بعضي وقت‌ها نيز ايميل‌هايي دريافت مي‌كنيد كه ناخواسته و مزاحم هستند و دوست داريد به صندوق Spam يا Junk منتقل شوند تا فضاي اينباكس شما را اشغال نكنند. براي اين كار كافي است ايميل مربوطه را انتخاب كرده يا وارد آن شويد (مورد دوم توصيه نمي‌شود چون ممكن است ايميل حاوي بدافزارها يا همان نرم‌افزارهاي مخرب باشد و سيستم شما را آلوده كند) و سپس گزينه Spam يا Report as Spam در سرويس گوگل و ياهو، يا عبارت Junk يا Report Junk را در سرويس مايكروسافت انتخاب كنيد.

نكته: در برخي سرويس‌دهنده‌ها، اعلام يك ايميل به‌عنوان اسپم باعث مي‌شود كه از آن پس، تمام ايميل‌هاي وارده از آن فرستنده به‌عنوان اسپم شناخته شوند و ديگر نتوانيد ايميل‌هايي را كه آن فرستنده برايتان مي‌فرستد در اينباكس خود مشاهده كنيد. بنابراين اگر يك فرستنده را مي‌شناسيد و تمايل داريد ايميل‌هاي آن نويسنده را دريافت كنيد اما ايميل حاضر را ناخواسته تلقي كرده‌ايد، كافي‌است آن ايميل را حذف (Delete) كنيد و نيازي به اسپم كردن آن نيست. اما در برخي سرويس‌دهنده‌هاي ديگر، يك راهكار هوشمند و يادگيرنده براي اينكه ايميل‌هاي ارسالي از يك فرستنده همواره به‌عنوان اسپم يا جانك شناسايي شوند طراحي شده است كه پس از چندبار اسپم كردن ايميل‌هاي آن فرستنده، پيامي براي شما به نمايش درمي‌آيد و از شما سؤال مي‌كند كه آيا مايل هستيد ايميل‌هاي آن فرستنده همواره به‌صورت اسپم شناسايي شوند يا خير كه درصورت مثبت بودن نظر شما، براي هميشه از دست ايميل‌هاي آن فرستنده خلاص مي‌شويد!

کد خبر 315078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha