سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: وقتی یک دوربین عکاسی می‌خرید باید برایش به فکر یک سرپناه هم باشید. محفظه یا جایی که آن را از گزند ضربه و خط و خش حفظ کند و به‌طور کلی ایمن باشد.

سرپناهی برای دوربین‌ها !

 دوربين‌ها را نبايد با اميد اينكه صحيح و سالم مي‌مانند در كيف‌هاي معمولي دستي يا كوله‌پشتي رها كنيد، هر چند بدنه آنها بسيار قوي باشد اما داراي سنسورهاي دقيقي هستند كه درصورت نفوذ گردوغبار در آنها دچار مشكل مي‌شوند.اگر هنگام خريد دوربين، بخشي از هزينه را براي كيف محافظ آن درنظر بگيريد از بروز اين مشكلات در امان خواهيد بود. بهتر است پيش از خريد كيف مورد نظرتان به چند نكته فكر كنيد؛ مثلا اينكه چه چيزهايي مي‌خواهيد به جز دوربين‌تان در كيف قرار دهيد. ابعاد دوربين شما چقدر است؟ اگر عكاس حرفه‌اي هستيد تجهيزات عكاسي شما چه حجمي را اشغال مي‌كنند؟ اين سؤال‌ها علاوه بر آنكه خريد را براي شما راحت‌تر مي‌كند، كمك مي‌كنند تا كيف مناسبي بخريد و از آن راضي باشيد. علاوه بر اينها نكته تعيين‌كننده ديگر در خريد، ميزاني مبلغي است كه تصميم داريد هزينه كنيد. اگر در ادامه با ما باشيد با معرفي انواع كيف دوربين و هزينه‌هاي آنها به شما كمك خواهيم كرد.

  •  كيف شانه‌اي

اين كيف كه با نام رو دوشي هم شناخته مي‌شود، از لحاظ ظاهري مشابه كيف‌هايي است كه به‌طور روزمره استفاده مي‌كنيم. استفاده از اين نوع فقط يك شانه شما را درگير مي‌كند و اين موضوع باعث مي‌شود كمي احساس ناراحتي كنيد. اما مزيت آنها اين است كه مي‌توانيد خيلي سريع دوربين را درآوريد و سوژه را شكار كنيد. در واقع اين كيف به شما كمك مي‌كند كه براي عكاسي هميشه آماده باشيد. فضاي اكثر اين كيف‌ها به شما اجازه مي‌دهد به‌راحتي يك دوربين DSLR  (حرفه‌اي) و يك يا دو لنز اضافي را در آن جاي دهيد. اين كيف‌ها براي كساني كه مي‌خواهند در طول روز با خود دوربين حمل كنند انتخاب خوبي است. سعي كنيد حتما به كيفيت پارچه آن و ميزان مقاومت بند آويزش توجه كنيد زيرا عوامل مهمي براي تشخيص دوام كيف هستند. قيمت كيف‌هاي شانه‌اي از نوع كوله‌پشتي ارزان‌تر است و با توجه به ميزان فضايي كه داراست از ۶۵هزار تومان تا ۲۰۰هزار تومان متغير است. توجه كنيد كه در اين مورد با يك بودجه ۷۰هزار توماني مي‌توانيد يك كيف شانه‌اي با كيفيت مطلوب و ابعادي براي يك دوربين و حتي دو لنز اضافي تهيه كنيد و حتما لازم نيست براي خريد يك كيف با برندي خاص خودتان را به زحمت بيندازيد و چند برابر بيشتر خرج كنيد. دقت كنيد كه حتي اگر مايل نيستيد اين كيف را روي شانه خود بيندازيد و از طرفي دخل و خرجتان با خريد كوله‌پشتي هم نمي‌خواند مي‌توانيد يك كيف شانه‌اي با ابعاد و قيمت متعادل بخريد و آن را در كوله‌پشتي معمولي خود قرار دهيد. در اين صورت هم از دوربين‌ خود محافظت كرده‌ايد و هم سختي حمل دوربين با كيف شانه‌اي را پشت سر گذاشته‌ايد.

  • كوله‌پشتي

اين نوع كيف براي دوربين‌هاي حرفه‌اي يا نيمه‌حرفه‌اي پيشنهاد مي‌شود و علاقه‌مندان زيادي هم دارد چرا كه مي‌تواند وزن زياد لنزها را تحمل كرده و آن‌ را روي شانه‌هاي شما پخش كند. اين كيف‌ها علاوه بر جايي كه به دوربين شما اختصاص داده‌اند، فضاي زيادي براي انواع تجهيزات عكاسي نيز دارند. كوله‌پشتي‌ها در ابعاد مختلفي عرضه مي‌شوند، شايد شما تصميم داشته‌باشيد كه با كيف‌تان فقط يك دوربين عكاسي و يك يا دو لنز اضافي را حمل كنيد، در اين صورت لزومي ندارد يك كيف با ابعاد بزرگ را انتخاب كنيد. قيمت اين كيف‌ها با توجه به كيفيت ساخت و مقاومت، ضد‌باران بودن و ابعاد داخلي از ۱۳۰هزار تومان شروع مي‌شود. اگر شما به‌عنوان يك عكاس حرفه‌اي مدام در حال سفر باشيد، خريد كوله‌پشتي‌اي كه توانايي حمل همه تجهيزات عكاسي و همچنين لپ‌تاپ را داشته‌باشد به نفع شماست، هر چند هزينه‌اي كه بايد بپردازيد تا حدود ۲۰۰هزار تومان و بيشتر افزايش مي‌يابد اما باعث مي‌شود مجبور نشويد مثلا براي حمل سه‌پايه يا لپ‌تاپ ،كيف‌هاي جدا همراه داشته‌باشيد. قيمت بالاي كوله‌پشتي نكته منفي آن است، علاوه بر آن استفاده از اين نوع كيف، دسترسي شما را به تجهيزات عكاسي كمي كند مي‌كند كه بايد اين موضوع را حتما درنظر بگيريد.

  •  كيف دوربين‌هاي خانگي

خيلي از ما تصور مي‌كنيم دوربين‌هاي كامپكت يا خانگي احتياجي به كيف ندارند، حقيقتا چنين نيست، اين دوربين‌ها هر چند كوچك هستند و قابليت آن را دارند كه در جيب يا كيف شما قرار بگيرند اما اين موضوع دليل آن نمي‌شود كه مقاوم باشند. اكثر كيف‌هاي اين دوربين‌ها به شكل عمودي هستند، يعني زيپ آنها در قسمت بالاي كيف قرار دارد، اين باعث مي‌شود بتوانيد در زمان كمي دوربين را بيرون بياوريد و عكاسي كنيد.ابعاد خارجي آنها معمولا زياد نيست، چون اين دوربين‌ها معمولا تجهيزات زيادي براي عكاسي نياز ندارند و ابعاد خودشان هم كم است. براي خريد بايد حتما دوربين خود را همراه داشته ‌باشيد يا مدل و ابعاد آن را دقيقا بدانيد. يك كيف ساده با اين مشخصات را مي‌توانيد با حدود ۸هزار تومان هم پيدا كنيد. اما اگر يك كيف با اين ابعاد پارچه‌اي ضخيم‌تر يا ضد‌آب داشته باشد اين قيمت به حدود ۱۵هزارتومان مي‌رسد. توجه كنيد كه بهتر است كيف‌هايي را بخريد كه قابليت اتصال يك بند آويز براي روي شانه انداختن دارند. اين كيف‌ها اگر ساختار داخلي قوي‌تري داشته‌باشند يا براي قرار دادن مواردي مثل كارت حافظه، شارژر يا وسايل شخصي ما مانند گوشي تلفن همراه و كيف پول به فضاهاي اضافي مجهز باشند قيمت‌شان بيشتر مي‌شود، حدود ۳۵ تا ۴۵هزار تومان.

  • كيف دوربين تك بند

 اين نوع كيف در واقع راه‌حلي است براي مشكل كندي درآوردن دوربين از كوله‌پشتي. اين كيف سراسر بدن از شانه تا كمر شما را مي‌پوشاند و دسترسي شما به دوربين و تجهيزات عكاسي را سريع مي‌كند.
مي‌توان گفت كه اين نوع مشابه كيف شانه‌اي يا رودوشي نيز هست با اين تفاوت كه ميزان فشاري كه به شانه وارد مي‌كند كمتر خواهد بود. مزيت ديگر اين نوع كيف اين است كه هزينه‌ آن به نسبت كوله‌پشتي كمتر است. شما مي‌توانيد يك كوله تك بند را با قيمت ۹۰ هزار تومان با مشخصاتي مثل ضد‌باران بودن پارچه رويي آن، قابليت جداسازي قسمت‌هاي داخلي كيف، توانايي حمل يك دوربين DSLR  و دو لنز و حتي زيپ جداگانه براي حمل يك تبلت ۱۰اينچي خريداري كنيد. وزن كوله تك‌بند در واقع چيزي ميان وزن كوله‌پشتي و كيف رو دوشي است كه اين هم جزء مزاياي آن براي استفاده به‌طور روزمره محسوب مي‌شود. نكته ديگري كه در خريد اين نوع كيف بايد مدنظر قرار دهيد امكان تنظيم سايز بند و نيز دارا بودن پد نرمي در اين ناحيه است كه باعث احساس راحتي شما مي‌شود. اين موضوع ممكن است پيش پا‌افتاده به‌نظر برسد اما نكته مهمي است كه باعث مي‌شود حتي بتوانيد اين كيف را در سفرهاي طولاني همراه داشته‌باشيد و احساس خستگي نكنيد.

  • نكات مهم در خريد

سعي كنيد كيفي كه براي دوربين خود انتخاب مي‌كنيد بيش از حد فانتري نباشد زيرا در جاهاي شلوغ جلب توجه مي‌كند و سارقان فكر كنند حاوي محتويات باارزشي هستند و به سراغ آن‌ بيايند. پس دقت كنيد كه ملاك شما براي انتخاب كيف تنها ظاهر آن نباشد. يك كيف ساده ممكن است بسيار كاربردي‌تر از يك كيف با يك شكل و برند خاص باشد.

پيش از خريد حتما به اين فكر كنيد كه از كيف دوربين‌تان چه انتظاري داريد؟ ممكن است ميزان مقاومت و درجه محافظت از دوربين براي شما اهميت زيادي داشته ‌باشد اما بايد توجه كنيد كه در اكثر موارد هر چه توان محافظت يك كيف بالاتر باشد، وزنش هم بيشتر مي‌شود و اين ممكن است در طولاني مدت شما را اذيت كند. پس سعي كنيد به‌دنبال كيف‌هايي باشيد كه در عين كيفيت، وزن زيادي نداشته‌باشند.

ممكن است گزينه‌هاي كوچكي در يك كيف وجود داشته‌باشد كه آن را از بقيه متمايز كند، امكاناتي مثل كاور باران براي محافظت در شرايط آب و هوايي نامساعد، جيب مخصوص براي نگه‌داري كارت‌حافظه، بند دور كمر در كوله‌پشتي‌ها براي تسلط بيشتر و محفظه‌اي براي نگه‌داري سه‌پايه. اين امكانات گرچه در قيمت تأثير مي‌گذارند اما در مواردي بسيار كاربردي هستند و كار را براي شما راحت‌تر مي‌كنند.

نوع عكاسي مي‌تواند در انتخاب كيف نيز مؤثر باشد، مثلا اگر عكاس مناظر شهري هستيد و به سفرهاي گوناگون نمي‌رويد، كيف كوچك شانه‌اي براي‌تان مناسب‌تر است زيرا در چنين موردي، در فضاهاي پر جنب‌و‌جوش شهري، كوله‌پشتي مي‌تواند عاملي براي جذب سارقان و همچنين دست و پاگير بودن باشد.

کد خبر 326062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha