شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: امروزه خیلی‌ها برای کفپوش خانه‌شان از پارکت و لمینیت استفاده می‌کنند.

کفپوش

 اين كفپوش‌ها زيبايي خاصي به خانه مي‌بخشند. طرح‌ها و تنوع زياد اين كفپوش‌ها باعث شده كه بين مردم جهان خصوصا اروپايي‌ها از محبوبيت خاصي برخوردار شوند. البته شايد پاركت و لمينيت نسبت به سنگ و سراميك از زيبايي بيشتري برخوردار باشند ولي نگهداري از آنها به‌مراتب سخت‌تر است. اين صفحه به شما اطلاعاتي در مورد شناخت پاركت و لمينيت مي‌دهد و شما را با شيوه نگهداري از اين كفپوش‌ها آشنا مي‌كند تا نگران خرابي آنها نباشيد.

  • فرق پاركت با پاركت لمينيت

پاركت‌ها از جنس چوب طبيعي هستند و بايد با چسب آنها را به كف خانه چسباند. پس از خشك‌شدن چسب، روي آن را ساب و سپس لاك مي‌زنند تا صاف و صيقلي باشد. پاركت‌ها فوق‌العاده به آب حساس هستند و درصورت برخورد خراب مي‌شوند و به‌اصطلاح باد مي‌كنند. همچنين پاركت‌ها به اشياي نوك‌تيز حساس هستند و به سادگي آسيب مي‌بينند. لمينيت‌ها تفاوت‌هاي فراواني با پاركت‌ها دارند. جنس آن از الياف فشرده شده چوب است و بر عكس پاركت‌ها به‌صورت مستقيم از چوب درخت ساخته نمي‌شوند. لمينيت‌ها كه به پاركت لمينيت هم معروف هستند به كف اتاق چسبيده نمي‌شوند بلكه توسط نر و مادگي‌هايي كه در كناره‌هاي آن وجود دارد به هم قفل مي‌شوند. لمينيت‌ها به‌خاطر فوم مخصوصي كه در ساخت آنها به‌كار رفته است عايق صدا هم هستند. لمينيت‌ها نسبت به اشياي نوك‌تيز و آب مقاوم‌تر از پاركت‌ها هستند و كمتر دچار آسيب مي‌شوند.

  • نگهداري از پاركت و پاركت لمينيت

همانطور كه گفته شد پاركت‌ها در مقابل اشياي تيز و آب مقاومت كمي دارند، لمينيت‌ها هم با اينكه از مقاومت بيشتري برخوردار هستند اما نمي‌توان گفت آسيب‌پذير نيستند. براي نگهداري از پاركت و لمينيت بهتر است نقاط پر تردد را با فرش يا قاليچه بپوشانيد. كفش‌هاي خود را بيرون خانه دربياوريد چرا كه كفش‌ها خصوصا كفش‌هاي پاشنه بلند باعث ايجاد خراشيدگي روي سطح آنها مي‌شوند. به كف پايه‌هاي مبل محافظ‌هاي پلاستيكي نصب كنيد تا درصورت كشيدگي روي پاركت، آنها را دچار مشكل نكنند. از قراردادن مستقيم گلداني كه گل طبيعي دارد روي اين كفپوش‌ها جدا خودداري كنيد. لمينيت‌ها با يك تي كشيدن ساده، شفاف و درخشان مي‌شوند پس براي درخشان كردن آنها از واكس پاركت استفاده نكنيد. لازم است هر چند سال يك‌بار به پاركت‌ها ساب و لاك بزنيد. اگر درخشندگي آنها پس از مدتي كم شد پاركت‌ها را واكس بزنيد.

  • كفپوش‌هايي به نام پي‌وي‌سي (pvc)

نوع ديگري از كفپوش وجود دارد كه خيلي‌ها آن را با پاركت لمينيت اشتباه مي‌گيرند. اينها كفپوش‌هايي متريالي هستند كه جنس آنها از نوع پلاستيك فشرده است. از اين جهت هم با پاركت لمينيت اشتباه گرفته مي‌شوند كه از لحاظ طرح و رنگ بسيار شبيه آنها هستند. ضخامت اين كفپوش‌ها بسيار كمتر از پاركت لمينيت است و مي‌توان از آنها در هر محيط سرپوشيده‌اي استفاده كرد. ويژگي بسيار مثبت آنها هم اين است كه قابل شست‌وشو هستند. روي سطح صاف بايد نصب شوند و براي نصب‌شان از چسب صنعتي استفاده مي‌شود.

  • شست وشوي پاركت و لمينيت

سعي كنيد با دستمال نرم و خشك هر روز گردوغبار روي اين كفپوش‌ها را پاك كنيد. البته براي سهولت كار ما به شما استفاده از جاروبرقي با سري نرم را پيشنهاد مي‌كنيم. براي تميز كاري‌هاي هفتگي مي‌توانيد از دستمال نمدار استفاده كنيد تا لكه‌ها كاملا پاك شود. البته حواستان باشد نبايد سطح كفپوش خيس بماند. سريعا بعد از شست‌وشو با دستمال خيس، با دستمال خشك قسمت تميز شده را خشك كنيد. مي‌توانيد براي شست‌وشوي كفپوش از تي‌ها هم استفاده كنيد، اما حواستان باشد خشك كردن را فراموش نكنيد چون اين كفپوش‌ها خصوصا پاركت در مقابل آب مقاومت كمي دارند. اگر تميز كردن با آب لكه‌ها را از بين نبرد مي‌توانيد از شوينده‌هاي مخصوص موجود در بازار استفاده كنيد. سراغ هر شوينده‌اي نرويد، چون بلافاصله به كفپوش شما آسيب مي‌زنند.

  • تعمير پاركت و لمينيت‌هاي آسيب ديده

همانطور كه گفته شد اين كفپوش‌ها آسيب‌پذير هستند. مهم‌ترين آسيب جدي پاركت‌ها و پاركت‌لمينيت‌ها، خراشيدگي‌هاي سطحي است. شايد زنگ زدن به تعميركار براي خراشيدگي‌هاي جزئي مقرون به صرفه نباشد. شما خود مي‌توانيد اين تعمير‌هاي جزئي را انجام دهيد. در ابتدا از محلي كه پاركت يا لمينيت را خريداري كرده‌ايد بسته‌هاي مخصوص تعمير را تهيه كنيد. داخل اين بسته‌ها تمام وسايل مورد نياز تعمير وجود دارد. شايد در ابتدا اين بسته‌ها كمي گران به‌نظر آيد، اما در دراز مدت متوجه مي‌شويد كه از مراجعه به تعميركار مقرون به‌صرفه‌تر است. در ابتدا روي سطح خراشيده شده سنباده بكشيد تا كاملا صاف شود. در مرحله بعد بايد رنگ‌هاي مورد نظرتان را با دستگاه توليد حرارت برقي كه درون بسته وجود دارد، روي قسمت خراشيده شده بكشيد. اين كار نياز به ظرافت خاصي دارد. آنقدر اين كار را ادامه دهيد تا رنگ قسمت خراشيده شده با بقيه قسمت‌ها يكي شود. در مرحله بعد روي قسمتي كه رنگ كرده‌ايد سنباده بكشيد تا رنگ‌هاي اضافي پاك شود. در آخر روي قسمت رنگ‌شده لاك بزنيد تا دوباره درخشان شود. البته يادتان باشد از آنجا كه قطعات لمينيت‌ها از هم جدا مي‌شوند، اگر سطح خراشيدگي زياد بود مي‌توانيد قطعه را به‌طور كل از بقيه قطعات جدا و آن را عوض كنيد. نكته مهم در اين زمينه اين است كه قبل از خريد پاركت يا پاركت لمينيت، مقداري اضافي خريداري كنيد و نگه داريد.

  • اگر پاركت و لمينيت نجس شود

ممكن است پاركت و لمينيت نجس شود. اين اتفاق شما را با مشكلات فراواني روبه‌رو مي‌كند. اگر مطمئن هستيد كه نجاست به داخل كفپوش نفوذ نكرده نجاست را از روي كفپوش جمع كنيد و آن محل را با آب بشوييد. اما اگر مطمئن هستيد كه نجاست به داخل كفپوش نفوذ كرده به كمك شيلنگ روي آن به قدري آب لوله‌كشي بريزيد كه به‌‌ همان ميزان نجاست نفوذ‌كرده، آب هم نفوذ كند. البته يك راه ديگر هم اين است كه مي‌توانيد قسمت نجس شده را از بقيه قسمت‌ها جدا كرده و تعويض كنيد.

  • بر طرف كردن لكه‌هاي احتمالي ايجاد شده

خون: اگر لكه خون روي پاركت وجود داشت آن را با مايع شيشه‌شوي پنجره، اسپري و سپس با دستمال تميز سطح را تميز كنيد و بعد سطح نجس شده را آب بكشيد.

روغن و چربي: براي پاك كردن لكه‌هاي روغن و چربي روي آنها قطعه‌هاي يخ بگذاريد. زماني كه چربي خود را ول كرد با قاشق پلاستيكي آن را از كفپوش جدا كنيد.

لاك ناخن: براي برطرف كردن اين لكه‌ها از كمي پودر شوينده، آب گرم و پد پلاستيكي استفاده كنيد. سعي كنيد زياد مالش ندهيد چون موجب خراشيدگي مي‌شود و پس از اتمام كار سريعا آن قسمت را خشك كنيد.

جوهر: كمي آب گرم و مواد شوينده را به كمك دستمالي نرم روي كفپوش بكشيد. اگر لكه پاك نشد روي آن خمير دندان بماليد و سپس با يك دستمال خشك سطح را تميز كنيد.

جاي پاشنه كفش: براي تميز كردن جاي پاشنه كفش روي كفپوش از مدادپاك كن استفاده كنيد و در آخر با دستمال نمدار روي آن بكشيد.

آدامس: آدامس چسبيده به كفپوش را با استفاده از چاقوي پلاستيكي از روي سطح برداريد و قسمت‌هاي باقي مانده را با دستمال نمدار تميز كنيد.

کد خبر 325673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha