شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: انتخاب رنگ برای دیوار‌های خانه کاملا امری سلیقه‌ای است و به روحیه افراد بستگی دارد اما نمی‌توان از اصول انتخاب رنگ برای دیوارهای داخلی خانه غافل شد.

نقاشی

رنگ‌بندي و طرح ديوار‌هاي داخلي خانه يكي از عواملي است كه بر دكوراسيون خانه تأثير بسيار قابل توجهي دارد. با تغيير رنگ ديوارهاي داخلي مي‌توان يك اتاق كوچك را بزرگ‌تر نشان داد يا با انتخاب مناسب رنگ مي‌توان اتاق‌هاي بزرگ را به مكاني دنج و آرام تبديل كرد. رنگ‌بندي ديوارهاي داخلي بر ميزان روشنايي خانه هم تأثير مي‌گذارد و شما مي‌توانيد با انتخاب رنگ مناسب براي ديوار‌ها ميزان نور و روشنايي خانه خود را كم و زياد كنيد. اين صفحه شما را با اصول اساسي رنگ‌بندي ديوار‌ها آشنا مي‌كند و نكاتي درباره رنگ مناسب براي قسمت‌هاي مختلف خانه در اختيار شما قرار‌مي‌دهد.

  • كدام رنگ براي كدام كار

جالب است بدانيد كه 60درصد از عكس‌العمل يك فرد و برداشت او از محيط اطراف به‌وسيله رنگ مشخص مي‌شود. رنگ ديوار‌ها مي‌تواند خانه را به محيطي شاد تبديل كند يا باعث عدم‌اطمينان در افراد شود. يادتان باشد رنگ‌ها به 3دسته فعال، غيرفعال و خنثي تقسيم مي‌شوند. رنگ‌هاي فعال مثل قرمز، زرد و نارنجي با تندي خود عواطف انسان را تحريك مي‌كنند. رنگ‌هاي غيرفعال مثل آبي، سبز و بنفش احساس آرامش‌بخشي را به افراد مي‌دهند. اين درحالي است كه رنگ‌هاي خنثي مثل سياه و سفيد، اثري عاطفي روي افراد ندارند و تنها باعث تعديل در رنگ‌هاي روشن و تيره مي‌شوند.

  • نكات مهم در انتخاب رنگ مناسب

1- بهره گرفتن از رنگ‌هاي غيرفعال در تمامي ديوار‌هاي خانه مي‌تواند محيط‌خانه را خسته و ناراحت‌كننده نشان دهد، درحالي‌كه استفاده از رنگ‌هاي فعال هم باعث ايجاد يكنواختي در خانه مي‌شود. اين در حالي است كه استفاده از رنگ‌هاي خنثي بدون تركيب با ساير رنگ‌ها هم توصيه نمي‌شود. توصيه ما به شما در انتخاب رنگ، تركيب رنگ‌هاي مختلف است. اين كار باعث ايجاد پويايي و نشاط در خانه مي‌شود.

2- در انتخاب رنگ، از يك رنگ اصلي براي تمام خانه استفاده كنيد و طيف‌هاي مختلف آن را در بخش‌هاي مختلف خانه به‌كار ببريد. رنگ اصلي را در مهم‌ترين قسمت خانه مثلا پذيرايي استفاده كنيد. لازم نيست اين رنگ را به‌عنوان رنگ اصلي در اتاق‌ها هم به‌كار ببريد، تنها بايد رنگ اصلي خانه به‌عنوان طيف زير مجموعه طيف اصلي اتاق‌ها مورد استفاده قرار گيرد تا ارتباط بين قسمت‌هاي مختلف خانه حفظ شود.

3- اگر اتاقي كوچك داريد از رنگ‌هاي روشن استفاده كنيد. رنگ‌هاي روشن اتاق را بزرگ‌تر و البته روشن‌تر نشان مي‌دهند. اين در حالي است كه رنگ‌هاي تيره اتاق را صميمانه و دنج مي‌كنند.

4- عيب‌هايي كه در معماري خانه وجود دارد را با رنگ‌هاي خنثي بپوشانيد. فقط حواستان باشد كه اين رنگ خنثي با رنگ سقف و ديوار‌هاي اطراف در تضاد نباشد چرا كه باعث مي‌شود آن قسمت بيشتر ديده شود.

5- ديوار‌هاي خانه را از كف تا سقف با يك رنگ، نقاشي كنيد و از تقسيم كردن ارتفاع ديوار توسط رنگ‌هاي مختلف بپرهيزيد. حتي اگر در قسمت بالاي ديوار خانه طاق وجود دارد آن را نيز با همان رنگ ديوار، رنگ بزنيد. رنگ‌هاي روشن ارتفاع ديوار را بيشتر نشان مي‌دهند و رنگ‌هاي تيره، ارتفاع ديوار را كم مي‌كنند.

6- اگر يكي از اتاق‌هاي شما عرض كمي دارد و دراز است با تركيب رنگ مناسب مي‌توانيد اين مشكل را حل كنيد. كافي است براي ديواري كه طول كمتري دارد رنگي تيره‌تر نسبت به ديواري با طول بيشتر انتخاب كنيد.

  • چه اتاقي؟ چه رنگي؟

اتاق خواب: رنگ آبي روشن بسيار آرامش‌بخش است و رنگ آبي پررنگ خواب را عميق مي‌كند. اگر از اتاق خواب به‌عنوان اتاق كار نيز استفاده مي‌شود از سبز يا آجري استفاده كنيد. رنگ سفيد باعث ايجاد بي‌حالي در اتاق مي‌شود و رنگ زرد به‌دليل درخشندگي زياد براي اتاق‌خواب توصيه نمي‌شود.

آشپزخانه: شايد خيلي از افراد رنگ سفيد را براي آشپزخانه خود انتخاب كنند. رنگ سفيد براي آشپزخانه رنگي مناسب است چون رنگ تمام وسايل آشپزخانه از قبيل كابينت‌ها، يخچال، گاز و... روي آن مي‌نشيند. رنگ سفيد به افرادي كه به پاكيزگي آشپزخانه اهميت مي‌دهند هم توصيه مي‌شود. البته شما مي‌توانيد رنگ‌هايي را انتخاب كنيد كه سايه‌ روشني از قهوه‌اي، زرد، صورتي و آبي داشته باشند.

راهروها: اگر ديوار اتاق‌هاي مختلف را رنگ مي‌زنيد فضاي بين اتاق‌ها مثل راهرو‌ها را با رنگ خاكستري روشن رنگ كنيد تا حس انتقال به بيننده منتقل شود. سعي كنيد براي اين بخش از رنگ‌هاي خنثي استفاده كنيد.

سالن پذيرايي: بي‌شك سالن پذيرايي مهم‌ترين بخش خانه است. اين اتاق در دكوراسيون منزل شما نقش بسيار مهمي دارد. پس رنگ ديوار‌هاي آن بر روحيه افراد تأثير زيادي دارد. در ابتدا بايد تصميم بگيريد كه به چه سبكي بيشتر علاقه داريد؛ سبك سنتي و كلاسيك را بيشتر مي‌پسنديد يا سبك مدرن؟ رنگ‌هايي از قبيل كرم، خاكستري، آبي، زرد، سبز و قرمز معروف‌ترين رنگ‌هايي هستند كه به‌عنوان سبك سنتي و كلاسيك در سالن پذيرايي به‌كار مي‌روند اما در سبك مدرن از رنگ‌هاي خنثي مثل سفيد، نقره‌اي، طلايي و برنزي استفاده مي‌شود. اگر دوست داريد فضاي سالن پذيرايي رسمي باشد از رنگ‌هاي مات بهره ببريد و بر عكس اگر علاقه داريد سالن پذيرايي محيطي صميمانه داشته باشد از رنگ‌هاي براق استفاده كنيد.

اتاق خواب كودك: روانشناسان مي‌گويند كه رنگ اتاق‌خواب كودك تأثير زيادي بر روحيات او دارد، پس انتخاب رنگ آن اهميت زيادي خواهد داشت. اكثر ما با توجه به سليقه خود رنگ اتاق كودك را انتخاب مي‌كنيم و از آنجا كه با سليقه خودمان بوده است فكر مي‌كنيم بهترين انتخاب را داشته‌ايم. رنگ‌هايي گرم مثل قرمز، زرد و نارنجي باعث شور و نشاط در كودكان مي‌شود و آنها را به جنب و جوش وادار مي‌كنند. از نظر روانشناسي، رنگ قرمز باعث خشونت در كودكان هم مي‌شود. رنگ‌هاي گرم شايد موجب تحريك كودكان شوند اما هنگام خواب، كودكان را دچار مشكل مي‌كنند و باعث كم‌خوابي يا بي‌خوابي مي‌شوند. رنگ‌هاي سرد مثل آبي و سبز آرامش‌بخش هستند و براي راحت خوابيدن كودكان بسيار مؤثر خواهند بود. اما توجه كنيد براي اتاق كودك از يك رنگ استفاده نكنيد؛ مثلا تمام اتاق كودك را كاملا صورتي نكنيد. شايد به‌نظر زيبا به‌نظر برسد اما پس از مدتي براي كودك خسته‌كننده مي‌شود. رنگ خاكستري رنگ خسته‌كننده‌اي به‌نظر مي‌رسد، ولي اين رنگ باعث ايجاد تفكر در كودك مي‌شود. در تركيب رنگ اتاق‌كودك حتما از خاكستري هم استفاده كنيد.

حمام و دستشويي: براي حمام و دستشويي رنگ‌هاي تيره اصلا توصيه نمي‌شود چرا كه باعث مي‌شود كوچك و تاريك به‌نظر برسند. بهترين رنگ براي حمام و دستشويي رنگ‌هاي روشني مثل سفيد است. متداول‌ترين رنگ براي سرويس‌ها كرم استخواني است. اما اگر مي‌خواهيد رنگ سرويس‌ها را تغيير دهيد رنگ‌هاي روشني از قبيل سبز، هلويي و طيف‌هاي روشن رنگ زرد مطلوب‌ترين رنگ براي حمام و دستشويي خواهد بود.

کد خبر 324110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha