دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: تا به حال چیزی درباره «وندالیسم شهری» شنیده‌اید؟ امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهرها، پیشگیری و مقابله با پدیده شوم وندالیسم شهری یا تخریب اموال عمومی است.

مترو

 وندال‌ها همچون ويروسي خطرناك بر پيكره شهرها افتاده و زيبايي و طراوت مناظر شهري را با رفتارهاي نادرست خود تخريب مي‌كنند. هرساله هزينه‌هاي هنگفتي در شهرهاي جهان براي ترميم و بازسازي وسايل و متعلقات عمومي شهر مصرف مي‌شود كه توسط وندال‌ها از كارايي خارج شده‌اند، البته در اين ميان افرادي هم هستند كه بر اثر ناآگاهي دست به تخريب اموال عمومي مي‌زنند. يكي از فضاهاي عمومي پر رفت‌وآمد شهر كه امكاناتش بسيار در معرض تخريب است، ايستگاه‌هاي مترو و قطارهاي آن به شمار مي‌رود. اگر بخواهيم هزينه‌هايي كه براي توليد وسايل مترو و ايستگاه‌ها و قطار‌ها صرف مي‌شود را بررسي كنيم متوجه مي‌شويم نه‌تنها استفاده درست از اين وسايل حق ماست بلكه آيندگان هم اين حق را دارند كه كمتر به وسايل حمل‌ونقل عمومي‌مان آسيب برسانيم.

  • پله برقي

دويدن ممنوع
پله‌برقي‌ها جزو آسيب‌پذيرترين بخش‌هاي ايستگاه‌هاي مترو است. خيلي‌ها تصور مي‌كنند كه راه رفتن يا دويدن روي پله برقي آنها را سريع‌تر به مقصد مي‌رساند اما اين باعث آسيب ديدن اجزاي سازنده پله برقي مي‌شود. مسائلي كه شما بايد در استفاده از پله برقي به آنها توجه كنيد عبارتند از: ندويدن روي پله‌هاي برقي، ‌گرفتن دست بچه‌ها تا تعادلشان در پله‌هاي آخر به هم نخورد، ‌گرفتن دستگيره‌هاي پله براي ميانسالان تا در پله‌هاي آخر دچار سرگيجه و عدم‌تعادل نشوند و خانم‌هايي كه از پوشش چادر استفاده مي‌كنند، بايد دقت ويژه براي گير نكردن آن بين لبه‌هاي پله‌برقي به عمل بياورند.

  • گيت‌هاي ورودي

يك نفره عبور كنيد
يكي ديگر از اشتباهاتي كه مردم انجام مي‌دهند و باعث خراب شدن درهاي شيشه‌اي كنترل بليت مي‌شوند اين است كه زمان باز ماندن اين در‌ها به‌صورت هوشمند براي عبور يك نفر طراحي شده است، اماگاهي افراد براي خريداري نكردن بليت اضافه يا گذراندن كودكانشان از گيت باعث مي‌شوند كه اين درها بيشتر باز بمانند. گاهي هم در بسته مي‌شود و ممكن است اگر كودك همراه‌تان باشد، هم او صدمه ببيند و هم جك‌هاي پشت در شكسته شوند. درضمن با اين كار بدهكار بيت‌المال هم مي‌شويد.

  • آتش‌سوزي

بازي با كپسول‌ها، ممنوع!
زمان آتش‌سوزي در مترو، دقيقا معناي واقعي زمان اضطراري است. در اين شرايط وظيفه هر انساني است كه اگر از وجود آتش خبردار شد، يا به اطلاع مأموران برساند يا با استفاده از كپسول‌هاي آتش‌نشاني و دستورالعمل استفاده از آن، ‌جان خود و مردمي كه در آنجا حضور دارند را نجات دهد. خيلي وقت‌هايي كه در ايستگاه‌هاي مترو منتظر رسيدن قطار هستيم، بهترين زمان براي خواندن دستورالعمل استفاده از اين كپسول‌ها يا وسايل است. لطفا در شرايطي غيراز شرايط بحراني با پلمب اين كپسول‌ها بازي نكنيد.

  • آسانسورها

كمي مراعات كنيد
در بعضي از ايستگاه‌هاي پررفت‌وآمد مترو براي سالمندان و معلولان، آسانسور گذاشته شده است. خيلي خوب است كه وقتي مي‌توان از پله برقي استفاده كرد، استهلاك اين وسايل را به‌خاطر راحتي خود و استفاده شخصي، بالا نبريد. اين وسايل اختصاصا براي افراد پير و رنجور و همچنين معلولان و نابينايان كه در استفاده از پله برقي دچار مشكل مي‌شوند، درنظر گرفته شده است. متأسفانه حجم استفاده از آسانسورها، بالاست و اين به راحت‌طلبي مسافراني بر مي‌گردد كه خدا را شكر چهارستون بدن‌شان سالم است.

  • در‌هاي قطار

مراقبت‌ها از جك‌ها
در همه جاي دنيا مرسوم است كه براي استفاده از وسيله حمل‌ونقل عمومي قبل از سوار شدن، فرصتي را پيش مي‌آورند تا مسافراني كه به مقصدشان رسيده‌اند، پياده شوند و بعد آنها سوار شوند. اين فرصت گاهي با خالي گذاشتن فضاي وسط درها و سوار شدن از دوطرف در قطار مترو امكان‌پذير است. اين موضوع در كنار كمتر تنه خوردن باعث مي‌شود كه در وقت شما صرفه‌جويي شود و شما زود‌تر سوار قطار شويد و مجبور نباشيد درهاي قطار را باز نگه داريد و باعث شكسته شدن جك‌هاي آن شويد. در اين صورت نه‌تنها شما راحت‌تر سوار قطار شده‌ايد بلكه به در‌هاي قطار هم فشار كمتري وارد مي‌آيد.

  • تجهيزات ايمني داخل واگن

چكش‌هاي مترويي
شايد برايتان سؤال پيش آمده كه چكش‌هاي تعبيه شده در واگن‌ها به چه كاري مي‌آيند. چكش‌هاي داخل واگن در هنگام آتش‌سوزي و اتفاقات نابهنگام كاربرد دارند. اگر قطار دچار مشكلات تهويه‌اي يا آتش‌سوزي شود شما مي‌توانيد ابتدا طلق چكش را بشكنيد و بعد با شكستن شيشه واگن به كمك چكش، جان خود و مسافران ديگر را نجات دهيد. در ادامه هم اگر آتش‌سوزي در كار بود با استفاده از كپسول آتش‌نشاني سعي به خاموش كردن آن كنيد. اين وسايل، تنها براي مواقع ضروري هستند، پس لطفا طلق جلوي آنها را نشكنيد.

 

  • كليد‌ها و اهرم اضطراري؛ استفاده نابجا، پيگرد دارد

در درون واگن دكمه‌اي وجود دارد كه براي ارتباط مسافران با راهبر در زمان اضطراري است. هنگام استفاده از اين دكمه، راهبر حتي مي‌تواند مسافر را ببيند و اگر اتفاقي در يكي از واگن‌ها افتاده باشد، در جريان قرار ‌گيرد. استفاده از اين دكمه به‌‌ همان اندازه كه بامزه و جالب است باعث اذيت شدن راهبر مي‌شود. استفاده نادرست از اين كليد مي‌تواند ضمن اينكه حواس راهبر را پرت ‌كند بلكه روي سيستم عصبي او تأثير بگذارد. هنگاهي كه شما اين كليد اضطراري را فشار مي‌دهيد، صداي زنگ‌هاي ممتدي اتاقك راهبر را پر مي‌كند؛ حالا تصور كنيد كه هر واگن بخواهد از اين زنگ استفاده كند به تعداد كليدهايي كه زده مي‌شود زنگ‌ها ممتد‌تر و پر صدا‌تر اتاقك را پر مي‌كند. در ضمن نبايد فراموش كرد كه استفاده نا‌بجا از اهرم اضطراري پيگرد قانوني دارد. اين اهرم در يك لحظه باعث توقف يكباره قطار مي‌شود. چون اين اتفاق با شتاب مي‌افتد، ممكن است موجب خطرات جاني براي كودكان و سالمنداني كه در واگن‌ها ايستاده‌اند، بشود.

کد خبر 332527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha