«به اروپا نیایید؛ می‌خواهم از همه مهاجران غیرقانونی، از هر کجا که هستند، خواهش کنم به اروپا نیایید.»

پناهجویان

اين بخشي از سخنان دونالد تاسك، رئيس شوراي اروپا پس از جلسه روز پنجشنبه‌اش با الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان، در آتن است. او اما غيراز اين جملات مستاصل‌گونه خبر ديگري هم داده است؛ مقام‌هاي اروپايي در حال رايزني با دولت تركيه هستند تا مسير حركت پناهجويان از تركيه به سمت يونان را ببندند. براساس برنامه جديد اتحاديه اروپا، قرار است گاردي ساحلي تشكيل شود تا پناهجويان را پس از ورود به ساحل يونان، بار ديگر به خاك تركيه باز‌گرداند.

دونالد تاسك ديروز در آنكارا با رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه، ديدار كرد تا پيش از برگزاري نشست اتحاديه اروپا با تركيه در روز دوشنبه، نظر او را براي همراهي با برنامه پيشنهادي اين اتحاديه جلب كند. تاسك معتقد است كه تصميم جديد براي بازگرداندن پناهجويان به تركيه «تجارت پرسود قاچاقچيان انسان را از بين مي‌برد» و روند انتقال پناهجويان به اروپا را متوقف خواهد كرد.

تركيه كه حدود نيمي از 5ميليون آواره سوريه‌اي را در خود جا داده، تاكنون 3ميليارد يورو كمك مالي از اتحاديه اروپا دريافت كرده است. دولت تركيه اكنون درخواست يك كمك 3ميليون يورويي ديگر را مطرح كرده است.

سيل پناهجويان از كشورهاي درگير جنگ در خاورميانه، كشورهاي آفريقايي و برخي كشورهاي آسيايي ازجمله افغانستان از ابتداي سال ميلادي گذشته به‌طور ناگهاني افزايش پيدا كرد و مسير تركيه به يونان به اصلي‌ترين مسير ورود آنها به اروپا تبديل شد. طبق اعلام سازمان ملل، طي 14‌ماه گذشته حدود 1ميليون و 200هزار پناهجو وارد اروپا شده‌اند و 3هزار و 800نفر هم در اين راه جان خود را از دست داده‌اند. مقصد اصلي اين افراد آلمان و كشورهاي ثروتمند شمال غرب اروپاست. آلمان اعلام كرده كه پذيراي «آواره‌هاي عراق و سوريه» است. تنها طي 2‌ماه گذشته بيش از 120هزار نفر با عبور از درياي مديترانه، خود را از تركيه به يونان رسانده‌اند و در اين ميان 321نفر نيز اسير امواج شده و جان داده‌اند.

آن سوي درياي مديترانه، در خاك يونان و در مرز اين كشور با مقدونيه اما شرايط به كلي با‌ماه‌هاي ابتدايي سال گذشته ميلادي فرق كرده است. مقدونيه مرز خود با يونان را بسته و حصارهاي فلزي در مرز و حضور نيروهاي امنيتي مانع ادامه راه پناهجويان به سمت كشورهاي حوزه بالكان و سپس آلمان شده است. طبق اعلام دولت يونان، حدود 32هزار پناهجو در مناطق مرزي اين كشور با مقدونيه ماه‌هاست كه سرگردان هستند. عبور از اين مرز به‌معناي ورود به آلمان نيست؛ چرا كه ديگر كشورهاي مسير يعني صربستان، مجارستان، بلغارستان، روماني، كرواسي، اسلووني، جمهوري چك و اتريش نيز مرزهاي خود را بسته‌اند و تنها به پناهجويان سوريه‌اي و عراقي اجازه عبور مي‌دهند. اتحاديه اروپا بين «آواره‌هاي سوريه و عراق» و «مهاجران اقتصادي» از ديگر كشورهاي خاورميانه، افغانستان، پاكستان و كشورهاي آفريقايي تفاوت قائل مي‌شود. اين اتحاديه اعلام كرده به مهاجران اقتصادي اجازه حضور در كشورهاي اروپا داده نخواهد شد و دولت آلمان نيز از برنامه گسترده خود براي بازگرداندن مهاجران اقتصادي به كشورهاي مبدا طي ماه‌هاي آينده خبر داده است.

کد خبر 327144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha