همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مصرف زیاد نمک و غذاهایی که نمک سود می‌شوند، می‌توانند با سرطان معده ارتباط داشته باشند.

سرطان معده و پوکی استخوان از عوارض مصرف زیاد نمک

علی‌رضا استاد رحیمی در گفت‎وگو با خبرنگار ايسنا، عنوان کرد: ‌میزان مصرف مجاز روزانه نمک برای هر فرد شش گرم است که این مقدار در داخل غذا هنگام طبخ موجود است و حداکثر می‌توان به صورت افزودنی نیز دو گرم به آن افزود. تاکید می‌شود که شش گرم نمک موجود در داخل مواد غذایی به تنهایی برای تامین نیاز بدن کافی است.

وی ادامه داد: مصرف بی‌رویه نمک، عوارض زیادی دارد که "پوکی استخوان و فشارخون بالا" نمونه‌ای از این موارد است و به تنهایی عامل به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌ها در بدن می‌شوند و همچنین افرادی که دچار بیماری سنگ کلیه هستند از مصرف زیاد این مواد خودداری کنند.

رئیس مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: مصرف این ماده‌ی افزودنی بستگی به عادت غذایی و ذائقه افراد دارد و افراد می‌توانند با تغییر ذائقه و سبک تغذیه‌، سلامت خود را تضمین کنند. همچنین می‎توانند ادویه‎هایی نظیر فلفل، سرکه و زردچوبه را جایگزین نمک کرده و ذائقه‌ خود را در مورد مصرف زیاد این ماده مضر تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است برای جلوگیری از عوارض مصرف بی‌رویه نمک، نمکدان را از سفره‌های خود حذف کرده و تنها هنگام پخت غذا مقداری نمک یددار به آن اضافه کنیم و همچنین در مصرف غذاهای نمک سود نیز باید احتیاط کنیم.

کد خبر 326390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha