همشهری آنلاین: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین با اشاره افزایش مصرف فست فودها و لزوم تغییر الگوی تغذیه‌ای، گفت: بهتر است به‌ جای استفاده از نمک، روغن و نوشابه‌ها از چاشنی‌ها، طعم‌دهنده‌ها و نوشیدنی‌های سالم و مفید استفاده کنیم.

نمک دریا نخورید/سوسیس و کالباس، چاق کننده‌اند

سید سعید اسکویی در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اینکه مصرف غذاهای فست‌فود، سبب بروز چاقی در افراد می‌شود، توصیه کرد: مصرف این غذاها را نباید به‌ صورت جیره‌ غذایی در نظر گرفت و بهتر است به‌ صورت تفننی استفاده شود.

وی با بیان اینکه تغییر ذائقه بسیار سخت است و به همین دلیل از همان ابتدا باید ذائقه به‌ درستی شکل گیرد، تصریح کرد: خود مردم الگوی تغذیه‌ای خود را تنظیم می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که با تغذیه‌ سالم و انجام ورزش به‌ سلامتی خود کمک کنند یا با الگوی غلط تغذیه‌ای و عدم انجام تمرینات ورزشی خود را به بیماری‌های خطرناک مبتلا کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین با تاکید بر اینکه به‌ جای استفاده از انواع سس‌ها، روغن‌ زیتون و آب‌لیمو مصرف شود، اظهار کرد: بهتر است برای برطرف شدن عادت بد مصرف بالای نمک، این چاشنی غذایی را از سفره‌های خود برداریم؛ چراکه تغییر ذائقه تنها با عادات غذایی مستمر انجام می‌شود.

وی با اشاره به برخی تبلیغات درباره نمک دریا و نمک مصنوعی گفت: این نمک‌ها به سبب تصفیه نشدن، حاوی درصد بالایی از فلزات سنگین هستند که در کبد و کلیه رسوب می‌کند و سبب مشکلات بسیاری در بدن می‌شوند.

اسکویی با بیان اینکه درصد بالایی از جمعیت کشور دچار پوکی استخوان هستند، اضافه کرد: مصرف بسیار پایین ویتامین D و همچنین استفاده بسیار ناچیز از کلسیم از عوامل مهمی هستند که بیشترین مشکلات را در سالمندی به وجود می‌آورد؛ این در حالی است که طبق آمار، بسیاری از سالمندان که به پوکی استخوان مبتلا شدند، پس از شکستگی استخوان لگن نه‌ تنها بهبود نیافتند، بلکه این شکستگی منجر به مرگ آنها شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین با اشاره به نمک و اسید بالا در ترشیجات و شوریجات تاکید کرد: مصرف این مواد غذایی همراه با غذا سبب می‌شود تا مواد غذایی زود هضم شده و ما احساس گرسنگی کنیم، این در حالی است که چربی‌ها آب نشده و تنها هضم غذا به‌ سرعت اتفاق می‌افتد. به همین سبب توصیه می‌شود تا مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه سوسیس، کالباس، پنیر پیتزا، مغز گاو و گوسفند از چربی بسیار بالایی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: در مقابل این مواد پرچرب و چاق‌کننده، مصرف روغن ماهی که حاوی امگا3 نیز هست، سبب جلوگیری از انواع بیماری‌ها بویژه بیماری سرطان می‌شود.

اسکویی در خاتمه با اشاره به روش نگهداری روغن افزود: روغن می‌تواند در مقابل نور مستقیم و اکسیژن تغییر ماهیت دهد، لذا استفاده از روغن در ظروف شفاف که در مقابل اشعه‌ مستقیم نور خورشید هستند، هرگز توصیه نمی‌شود.

کد خبر 321337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha