آیدا ابوترابی: دوباره سرزدن به دنیای علم و فناوری. خبرها داغند و از دنیای تک‌سلولی‌ها، ما را به کیهان و سیاه‌چاله‌ها خواهند برد!

دوچرخه شماره ۸۲۲

دوچرخه شماره ۸۲۲

كوچك‌ترين عدسي زنده‌ي دنيا

باکتری‌ها تک‌سلولی‌اند و به‌ظاهر، ساختار ساده‌ای دارند. اما با این‌همه ریزی و سادگی می‌توانند نور را حس کنند! درست مانند یک چشم.

دانشمندان با انجام آزمایش‌هایی روی یک گونه باکتری که سه‌هزارم میلی‌متر قطر دارد، پی برده‌اند که باكتري‌ها مثل چشم انسان یا دوربین عکاسی عمل می‌کنند. به همین دلیل، آن را کوچک‌ترین و قدیمی‌ترین عدسی دنیا نام داده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

كشف پيچيده و عجيب

در میان خبرهای علمی چند هفته‌ی گذشته، خبری از پیش‌بینی اينشتین درباره‌ی سیاه‌چاله‌ها در صدر خبرها قرار گرفت. کشف امواج گرانشی؛ این اتفاق مهم و پیچیده در واقع می‌گوید چیزی که اينشتین حدود 100 سال پیش آن را پیش‌بینی کرده بود، وجود دارد.

امواج گرانشی در بُعد چهارم یعنی فضا-زمان حرکت می‌کنند و زمانی به‌وجود می‌آیند که دو جسم بزرگ به هم برخورد کنند. در نتیجه‌ی این برخورد، خمیدگی به‌وجود می‌آید که به فضای پیرامون هم منتقل می‌شود. پیچیده و عجیب است، نه؟!

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

نواختن با چشم

دانشمندان برای بهترشدن زندگی معلولان ذهنی و جسمی تاکنون کارهای زیادی انجام داده‌اند که جدیدترین آن‌، امکان نواختن موسیقی است.

به کمک حسگرهای خاصی که اختراع شده و امواج مغزی، معلولان می‌توانند با حرکت چشم، ساز بزنند و حتی آهنگ خلق کنند.یک گروه چهارنفره در لندن نیز توانستند با همین روش یک کنسرت برگزار کنند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

موزه‌ي ويروسي!

خیلی چیزها موزه دارند، اما ویروس‌ها چه‌طور؟! به‌تازگی موزه‌ای اینترنتی به‌راه افتاده که با استقبال زیادی هم روبه‌رو شده است. در این موزه تمامی بدافزارهای قدیمی از دهه‌ی هشتاد میلادی وجود دارند.

این ویروس‌های کامپیوتری که بیش‌تر توسط هکرهای بازیگوش و با هدف سرگرمی ساخته شده‌اند، بی‌خطرند و بازبینی آن‌ها هم کاملاً بی‌خطر است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

جشن سال نو با هنرنمايي روبات‌ها

جشن سال نوی چینی‌ها امسال با هنرنمایی روبات‌ها همراه بود. در این مراسم بیش از 500 روبات در صف‌های منظمی قرار گرفتند و با پخش موسیقی به اجرای حرکات موزون پرداختند.

چینی‌ها با این کار، توانایی‌هایی خود را در فناوری اطلاعات و علم روباتیک به رخ کشیدند. قد این روبات‌ها حدود 40 سانتی‌متر و وزنشان 1/5کیلوگرم گزارش شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

معاينه از راه دور

وارد یک اتاقک می‌شوی که به پیشرفته‌ترین امکانات تصویری مجهز است و با مخابره‌ی اطلاعاتت، از راه دور با پزشک حرف می‌زنی و معاینه می‌شوی.

این روش جدید که به پزشک تلفنی معروف شده، در مناطق روستایی فرانسه در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود به سرعت، تعداد اتاقک‌هاي معاينه‌ي از راه دور بیش‌تر شود.

کد خبر 325718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha