آیین امضای توافقنامه همکاری میان ۲شهر تهران و میلان برگزار شد.

قالیباف

از اين توافقنامه به‌عنوان رويداد مهمي در روابط بين 2كشور باستاني ايران و ايتاليا نام برده مي‌شود.درمراسمي كه به همين مناسبت در برج ميلاد برگزار شد، «جوليانو پيزاپيا» شهردار ميلان و محمدباقر قاليباف شهردار تهران به همراه سفير كشور ايتاليا و هيأتي از تجار و بازرگانان اين كشور حضور داشتند.

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران طي سخناني در اين مراسم با اشاره به سابقه ديرينه و تاريخي ارتباط ميان ايران و ايتاليا، ابراز اميدواري كرد كه اين ارتباطات در آينده نيز رو به گسترش باشد. وي تأكيد كرد: هم‌اكنون زمينه‌هاي همكاري اقتصادي، فني، عمراني، خدماتي و ظرفيت‌هاي فرهنگي، توريستي و محيط‌زيست بين 2شهر تهران و ميلان آماده‌تر از هر زمان ديگري است.

شهردار تهران ابراز داشت: هر چند در ‌سال‌هاي گذشته تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا باعث كاهش روابط بين ايران و ايتاليا شده بود اما امروز از دو جهت بسيار خوشحال هستيم، نخست اينكه آمريكا به تصميم غلط خود در گذشته پي برده و به مسير همكاري و شكستن تحريم‌ها بازگشته و دوم آنكه ايران توانست به افكار عمومي دنيا ثابت كند كه كشوري قدرتمند و در عين حال صلح‌جوست. قاليباف همچنين ميلان را يك شهر تاريخي، صنعتي، فرهنگي و تأثيرگذار توصيف كرد و ضمن ابراز خوشحالي از امضاي تفاهمنامه ميان 2شهر گفت: خوشحالم اين فرصت فراهم شد تا شهرهاي تهران و ميلان ارتباط و همكاري خود را برقرار و در سال‌هاي پيش‌رو عقب‌ماندگي‌ها را جبران كنند.

  • تهران، شهر پويا

جوليانو پيزاپيا، شهردار ميلان نيز طي سخناني در اين مراسم تأكيد كرد: امروز براي تهران و ميلان روزي فرخنده است چون با وجود دشواري‌هاي فرامليتي كه ميان دو كشور بوده ما توانستيم روابط خود را حفظ كنيم. به گفته شهردار ميلان، نقطه قوت همكاري‌هاي بين 2شهر بر پايه ديپلماسي بين شهرهاي بزرگ بود و اين ارتباطات در عرصه همكاري‌هاي دانشگاهي نيز ادامه داشته است.

وي به علاقه‌مندي 2شهر براي گسترش همكاري‌ها در عرصه‌هاي فرهنگي، تجاري و صنعتي اشاره كرد و گفت: ديدار از تهران من را بسيار مسرور كرد و توانستم پويايي شهر تهران را در زمان حضور خودم مشاهده كنم و حتي در مدت زمان كوتاه حضور خود در تهران احساس مي‌كنم كه يكي از شهروندان اين شهر هستم. وي امضاي توافقنامه همكاري ميان تهران و ميلان را نقطه عطف روند طولاني همكاري‌ها توصيف كرد كه براي آتيه همكاري‌ها راهگشا‌ خواهد بود.

پيزاپيا با اشاره به اينكه ميلان يكي از جهاني‌ترين شهرهاي دنياست و بالاترين تعداد كنسولگري‌ها ازكشورهاي مختلف را دارد، تأكيد كرد: از اينكه ايران از هم‌اكنون پذيرفته به مناسبت برگزاري سه سالانه معماري ميلان حضور پررنگي داشته باشد خوشحال هستيم. وي پيشنهاد داد: به مناسبت برگزاري بيست و يكمين دوره سه‌سالانه معماري كه از اواخر ارديبهشت تا اوايل خرداد برگزار مي‌شود به مناسبت حضور ايران در اين نمايشگاه، هفته تهران برگزار شود و در آن به نمايش فرهنگ و تاريخ غني ايران به بازديد‌كنندگان بپردازيم تا همه متوجه غنا و ژرفاي تاريخ كهن اين سرزمين شوند.پيزاپيا از آمادگي براي فعاليت درعرصه‌هاي حمل ونقل عمومي، مترو، فرودگاه بين‌المللي، محيط‌زيست، جمع‌آوري و تفكيك پسماند، مديريت آب‌هاي زيرزميني خبر داد.

  • فرصت‌هاي خوب براي 2شهر تهران و ميلان

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران درحاشيه آيين امضاي توافقنامه همكاري تهران و ميلان، طي سخناني در جمع خبرنگاران از فرصت‌هاي خوبي سخن گفت كه به‌دنبال اين توافقنامه مي‌تواند براي هر دو شهر فراهم شود. از نظر قاليباف ميلان از جهت صنعتي، فني، اقتصادي، فرهنگي، زيست‌محيطي و حمل‌ونقل جزو قطب‌هاي دنيا محسوب مي‌شود و اگر امروز ايتاليا به‌عنوان يكي از كشورهاي صنعتي دنيا به شمار مي‌رود، بدون شك به‌خاطر نقش صنعتي ميلان است؛ از اين‌رو اين شهر براي كشور ايتاليا و دنيا اين نقش را ايفا مي‌كند.

قاليباف همچنين با اشاره به پيشنهاد شهردار ميلان براي برپايي هفته فرهنگي تهران در ميلان و حضور در سه سالانه معماري، افزود: يكي از موضوعات خوب كشور ايتاليا پيشرفت در حوزه معماري و شهرسازي است. در كنار آن ميلان از سابقه بسيار طولاني در معماري برخوردار است و به همين مناسبت بيست‌و‌يكمين نشست سه‌سالانه معماري نيز با بيش از نيم قرن سابقه در‌ماه آوريل در ميلان برگزار خواهد شد كه ايران و تهران نيز حتما در اين نشست حضور پيدا خواهند كرد.

وي گفت: درخواست شهردار ميلان مبني حضور فرهنگي شهر تهران در كنار اين سه سالانه براي معرفي ظرفيت‌هاي تهران به مردم ايتاليا و ديگر كشورها ‌مطرح شد كه ما نيز حتما اين حضور را در ميلان خواهيم داشت.شهردار تهران صبح ديروز در حاشيه مراسم واگذاري 2 ورزشگاه به باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال نيز استعفاي شهردار منطقه 2 را اقدامي قابل ستايش دانست اما اعلام نتيجه نهايي را به بررسي كامل ماجرا موكول كرد.

کد خبر 325275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha