عباس ثابتی راد: شهرهای آینده چگونه جایی است؟

شهروندان آینده شهرهای خود را برای سازمان ملل ترسیم می‌کنند.

آيا شهرهاي آينده مي‌تواند بحران‌هايي همچون تغييرات آب و هوايي، ترافيك، افزايش مهاجرت و جمعيت‌پذيري و مشكلات ناشي از ساخت‌و سازهاي غيرهمگن را رفع كند؟اين‌بار قرار است علاوه بر دولت‌ها و متخصصان، مردم نيز از ديدگاه‌شان براي شهرهاي آينده بگويند. دفتر برنامه اسكان بشر ملل متحد با راه‌اندازي كمپين جهاني شهري نظرات شهروندان از سراسر جهان را گردآوري مي‌كند تا در تدوين دستوركار جديد شهري مورد استفاده قرار گيرد. در اين راستا كمپين جهاني شهري به كشورهاي عضو سازمان ملل توصيه مي‌كند تا كمپين ملي شهري را راه‌اندازي كند.

  • من شهرم را مي‌سازم

رئيس دفتر برنامه اسكان بشر ملل متحد در ايران از راه‌اندازي كمپين ملي شهري ايران خبر داد و گفت: كمپين ملي شهري ايران با شعار «من شهرم را مي‌سازم» درواقع بستر مشاركت شهروندان ايراني براي ترسيم شهرهاي دلخواه‌ آينده‌شان است. كمپين ملي شهري ايران با همكاري سازمان ملي زمين و مسكن وزارت راه و شهرسازي و دفتر برنامه اسكان بشر ملل متحد در ايران از ابتداي مهرماه سال‌جاري راه‌اندازي شد.

اين كمپين قرار است به موازات تهيه گزارش ملي كه توسط كميته ملي اسكان بشر به سومين كنفرانس سازمان ملل متحد در زمينه مسكن و توسعه شهري پايدار ارسال مي‌شود، گزارش خود را با عنوان «شهر دلخواه ايرانيان» به اين كنفرانس ارائه كند. نماينده و رئيس برنامه اسكان بشر ملل متحد در ايران با اشاره به سومين كنفرانس سازمان ملل متحد در زمينه مسكن و توسعه شهري پايدار (هبيتات 3) گفت: دستور كار اين كنفرانس بين‌المللي چشم‌انداز 20سال آينده شهرهاست و اين چشم‌انداز براساس گزارش ملي كشورها تنظيم مي‌شود. اما كمپين ملي شهري ايران با همكاري سازمان ملي زمين و مسكن درنظر دارد تا نظرات، پيشنهاد‌ها و ايده‌هاي مردمي را گرد‌آوري كرده و در گزارشي جداگانه به اين كنفرانس ارائه كند.

سيامك مقدم با اشاره به كمپين ملي شهري ايران افزود: كمپين جهاني به‌منظور گردآوري ديدگاه‌هاي شهروندان از تمامي اقشار، قوميت‌ها و سنين تشكيل شد و ايران نيز از ابتداي مهر‌ماه به اين كمپين پيوست. به گفته وي، هدف اصلي اين كمپين اين است تا شهروندان ايراني بگويند كه شهر مورد نظر ايرانيان چيست؟ يك شهروند ايراني چه تصوري از شهر خود در آينده دارد و اين شهر چه خصوصياتي بايد داشته باشد.

رئيس دفتر برنامه اسكان بشر ملل متحد در ايران با اشاره به اينكه هم‌اكنون بيش از 70درصد از جمعيت جهان در شهرها زندگي مي‌كنند و رشد جمعيت شهرنشين در ايران و جهان روزافزون است، اظهار داشت: شهروندان در شهرهايشان بايد احساس آرامش و امنيت كنند. همچنين شهرها بايد جايي براي فعاليت‌هاي عمومي شهروندان باشد از اين‌رو شهرهاي آينده بدون توجه به ديدگاه‌هاي مردم و عدم‌مشاركت آنان نمي‌تواند مكان مناسبي براي جمعيت زيادي از مردم باشد.

به گفته مقدم، دفتر برنامه اسكان بشر ملل متحد در تهيه گزارش ملي براي ارائه به هبيتات 3 دخيل نيست بلكه سازمان ملي مسكن و زمين با همكاري 18نهاد و وزارتخانه گزارش ملي از شهرها ارائه مي‌كنند و به هبيتات 3 ارائه مي‌دهند. دفتر با همكاري سازمان ملي مسكن و زمين اين كمپين را نيز راه‌اندازي كرده است تا نظرات مردم و شهروندان ايراني تهيه شود و پس از بررسي در جلسات كارشناسي با حضور استادان دانشگاه و متخصصان ديدگاه‌هاي ارزيابي و پردازش شده و براي ارائه به هبيتات 3 آماده شود.

به گفته وي، قرار است در آستانه برگزاري كنفرانس هبيتات 3 كه در مهرماه 1395در شهر كي‌تو كشور اكوادور برگزار مي‌شود، طي همايشي با عنوان مجمع ملي شهري ايران در يكي از شهرهاي كشور، ديدگاه مردم با حضور كارشناسان به‌صورت تخصصي و فني درآمده و به هبيتات 3 ارائه شود.

مقدم افزود: شهرداري‌ها منبع بزرگي براي دريافت نظرات مردمي هستند بنابراين براي به نتيجه رسيدن اين كمپين شهرداري‌ها مي‌توانند كمك بسيار بزرگي كنند. وي با اشاره به 6 كارگروه مختلف در اين كمپين گفت: شهروندان مي‌توانند نظرات خود را در قالب 6حوزه شامل اكولوژي و محيط‌زيست شهري، اقتصاد شهري، توسعه فضايي، انسجام اجتماعي، مسكن و خدمات شهري و چارچوب قانوني شهر از طريق وب‌سايت irhabitat.ir ارائه كنند.

  • كنفرانس جهاني در گذر زمان

اولين كنفرانس مجمع عمومي سازمان ملل در زمينه سكونتگاه‌هاي انساني در سال 1976در كانادا برگزار شد كه به هبيتات 1 موسوم شد. در اين كنفرانس به مشكلاتي نظير رشد سريع جمعيت شهري و بحران ناشي از آن براي دولت‌ها توجه شد. 20سال بعد در 1996 استانبول ميزان دومين كنفرانس مجمع عمومي سازمان ملل بود كه به هبيتات‌2 مشهور شد. در نشست استانبول مشكلاتي نظير فرسودگي پناهگاه‌ها و وضعيت زندگي شهروندان در شهرهاي در حال توسعه مورد بررسي قرار گرفت.

هبيتات 3 نيز مهرماه سال آينده برگزار مي‌شود و با نگاه جدي به شهرهاي آينده و مشكلات فعلي شهرها آغاز به‌كار خواهد كرد. ايران نيز به‌عنوان يكي از اعضاي سازمان ملل در اين كنفرانس حضور خواهد داشت و برنامه‌ ملي‌اي را براي اهداف پيش روي شهرها ارائه خواهد كرد.

کد خبر 316414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha