ضرورت تعیین عوارض محلی برای رفع مشکلات کلانشهرها در تأمین منابع مالی، ازجمله اقداماتی است که باید توسط دولت به‌اجرا درآید.

اگرنه شهرداري‌هاي كشور به‌ويژه شهرداري‌هاي كلانشهرها در تأمين هزينه همچنان متكي بر صنعت ساخت‌وساز خواهند بود و حداكثر تكيه آنها بر درآمدهاي پايدار، بيش از 40درصد نمي‌تواند باشد.مشاور ويژه شهردار تهران در امور زيربنايي، ضمن تأكيد بر ضرورت ايجاد نظام كارآمد تأمين منابع مالي با هدف فراهم كردن نقدينگي موردنياز پروژه‌هاي عمراني، گفت: مديريت شهري درحالي‌كه اختياري در زمينه تأمين منابع مالي ندارد، چگونه مي‌تواند ضمن حل مشكل آلودگي هوا، به تأمين زيرساخت‌هاي عمراني و شبكه حمل‌ونقل عمومي بپردازد و در نهايت به آفت ساخت‌وساز دچار نشود؟

مازيار حسيني كه در مراسم اختتاميه دومين جشنواره، همايش و نمايشگاه عمران شهري و بيست و دومين نشست معاونان فني و عمراني كلانشهرهاي كشور سخن مي‌گفت، با بيان آنكه تشكيل شوراهاي اسلامي اقدامي مثبت در جهت افزايش مشاركت سياسي شهروندان بوده است، افزود:

شهرداري‌ها به‌عنوان بازوي اجرايي شوراهاي اسلامي شهرها، چنانچه نتوانند با روش‌هايي همچون وضع عوارض محلي روي پاي خود بايستند، نخواهند توانست پاسخگوي نيازهاي حال و آينده كلانشهرها و شهرهاي بزرگ كشور باشند و به اين ترتيب در شرايطي كه بيش از دوسوم جمعيت كشور در شهرها زندگي مي‌كنند، مسائل و مشكلات شهري هميشه جلوتر از راهكارها خواهند بود.

درحال حاضر كميسيون كلانشهرهاي دولت، لايحه‌اي در دست تدوين دارد با عنوان لايحه «مديريت شهري». بند سوم اين لايحه به مباحث مالي و اقتصادي و درآمدي شهرها اشاره دارد و قرار است در اين لايحه با اخذ برخي عوارض محلي توسط مديريت شهري، زمينه براي تأمين منابع درآمدي پايدار براي شهرداري‌هاي كشور فراهم شود. اين لايحه كه قرار بود در نيمه دوم سال‌جاري به هيأت دولت ارائه شود، همچنان در دست تدوين است و هنوز سرنوشت آن روشن نيست.

مشاور شهردار تهران با اشاره به ضرورت تدوين اين لايحه گفت: زماني فقط رفت و روب و جمع‌آوري زباله‌ها بر عهده مديريت شهري بود اما امروز احداث تونل‌هاي ترافيكي، شبكه مترو، تقاطع‌هاي غيرهمسطح و خطوط اتوبوس تندرو و ان‌شاءالله در آينده خطوط قطار سبك شهري نيز توسط شهرداري‌ها انجام مي‌شود و به همين دليل بايد همانند آنچه در تمام دنيا معمول است، از روش‌هاي مطمئن تأمين منابع مالي و به‌ويژه وضع عوارض استفاده كرد.

وي در عين حال با بيان آنكه بيش از 90درصد از زيرساخت‌هاي پيش‌بيني شده در طرح‌هاي توسعه شهر تهران محقق شده است، موضوع ترافيك را مسئله‌اي خارج از حوزه تأمين زيرساخت‌ها دانست و افزود: مسئله ترافيك بايد با رويكردهاي فرهنگي حل شود. حسيني همچنين با اشاره به ظرفيت بالاي جامعه مهندسان كشور در حوزه صنعت راه و ساختمان، اين صنعت را به مثابه يك موتور محرك براي اقتصاد كشور دانست.

کد خبر 314488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha