مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

بابک نگاهداری: هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری به‌عنوان نمودی از دیپلماسی علم و فناوری در تهران آغاز به‌کار کرد.

جایزه جهانی تهران

حضور 12كشور ازجمله آمريكا، فرانسه، آلمان و ژاپن در اين جشنواره كه در خارج از كشور با عنوان جايزه جهاني تهران شناخته مي‌شود، زمينه‌ساز ايجاد زيرساخت‌هاي تعاملي با مراكز تحقيقاتي و پژوهشگاه‌هاي فعال جهان در حوزه مديريت شهري است. مسائل شهري در دنياي امروز با ابعاد متنوع و متفاوت خود، پيچيدگي‌هاي منحصربه فردي دارد كه براي حل آنها نياز به رويكردهاي بين‌رشته‌اي و چندرشته‌اي‌ است.

در حقيقت در بستر چنين گام‌هاي سراسر پژوهشي بايد مسائل را از زواياي مختلف مورد بررسي قرار دارد تا بتوان بهترين نتيجه را كسب كرد. برگزاري جشنواره‌هايي مانند جشنواره جايزه جهاني تهران زمينه لازم را براي هم‌افزايي دانش و تخصص ايجاد و عرصه را براي بررسي مسائل از زواياي مختلف فراهم مي‌كند. بعد ديگر جايزه جهاني تهران دانش‌محوري آن در محيط دانشگاهي كشور است. در اين دوره 9پنل تخصصي در حوزه‌هاي مختلف مديريت شهري با مشاركت 8دانشگاه برتر كشور برگزار مي‌شود كه در تمامي اقدامات انجام شده در جشنواره، ظرفيت‌سازي براي استفاده از رويكردهاي چندرشته‌اي در پژوهش‌ها دنبال مي‌شود.

زمينه‌هاي مشاركت دانشگاه‌ها موضوعات شهري است و طي جشنواره، 5 اثر به‌عنوان آثار برتر جايزه جهاني تهران برگزيده و از 30طرح نيز به‌عنوان طرح‌هاي شايسته تقدير مي‌شود. آنچه از منظر كلان در جايزه جهاني تهران براي مديريت شهري اهميت دارد، اينكه ديپلماسي علم و فناوري و تأثير آن در جهان امروز به وضوح مشهود شده است. امروز در كنار ديپلماسي رسمي كشور كه توسط وزارت امور خارجه دنبال مي‌شود، ديپلماسي علم و فناوري نيز توسط مراكز علمي كشور بايد مورد پيگيري قرار گيرد. بر اين مبنا، برگزاري جشنواره‌هايي مانند جشنواره جايزه جهاني تهران تأثير بسزايي در ارتقاي وجهه علمي كشور در دنيا خواهد داشت.

  • رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران

 

کد خبر 317957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha