کار احداث نخستین بیمارستان هسته‌ای کشور در باغ شهر ولایت در دست اجراست.

چهارم آبان توافقنامه ساخت بیمارستان هسته‌ای تهران منعقد شد.

پس از امضاي توافقنامه رسمي ميان سازمان انرژي اتمي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و شهرداري تهران مبني بر احداث نخستين بيمارستان هسته‌اي كشور در مجموعه باغ شهر ولايت، هم‌اكنون كار مطالعه براي احداث يك بيمارستان تخصصي بر پايه دانش روز جهان در دست اجراست.

مشاور شهردار تهران با اشاره به اينكه در باغ شهر ولايت اصلا قرار نيست كار معمولي انجام دهيم، گفت: كار ساخت اين بيمارستان با حساسيت ويژه‌اي دنبال مي‌شود و درنظر داريم تا با احداث اين بيمارستان، فرصت بين‌المللي‌شدن تهران را در باغ شهر ولايت از دست ندهيم و كاري ويژه و در خور توجه انجام دهيم؛ كاري كه براي نسل‌هاي بعد افتخارآميز باشد.

سيد مازيار حسيني به استفاده از دانش هسته‌اي در علم پزشكي اشاره كرد و گفت: امروزه دانش‌ هسته‌اي به كمك طب آمده است. هم براي پيشگيري و هم براي درمان؛ اگرچه مردم از اين جنبه در حال استفاده هستند و شايد ندانند كه از دانش هسته‌اي دارند استفاده مي‌كنند؛ تمام آنچه در حوزه پرتو درماني مورد استفاده است. اما كاري كه قرار است در بيمارستان هسته‌اي بوستان ولايت به اجرا درآيد، آخرين دستاوردهاي پزشكي هسته‌اي است كه در بسياري از كشورهاي جهان وجود ندارد.

به گفته وي، آنچه به امضاي روساي 3مجموعه بزرگ كشور رسيده استفاده از دانش روز و فناوري‌هاي نوين در عرصه علم پزشكي هسته‌اي است بنابراين هر چيزي كه در اين بيمارستان طراحي مي‌شود بايد براساس آخرين دستاوردهاي تكنولوژيكي باشد.
حسيني بخش ديگر از موافقت وزير بهداشت، رئيس سازمان انرژي اتمي و شهردار تهران را توسعه و تحقيق دائمي در مجموعه‌هاي تحقيقاتي اين بيمارستان دانست و افزود: قرار است بخش‌هاي تحقيق و توسعه در بخش‌هايي از اين بيمارستان طراحي شود تا هم دانشمندان حوزه طب براي افزايش دانش و توان خود به تحقيق و پژوهش بپردازند و هم مراكز پژوهشي براي بخش‌هاي مهندسي و فيزيك طراحي شود تا تمامي امكانات و دستگاه‌هاي موجود به‌روزرساني شود و حتي دستاوردهاي اين بخش تحقيقاتي صادر شود.

حسيني در ادامه اظهار داشت: با توصيفات ارائه شده آنچه در باغ شهر ولايت در دست مطالعه و طراحي است يك مفهوم بزرگ‌تر از بيمارستان است. از طرفي مشاوري كه براي مطالعه و طراحي انتخاب شده، مشاور معتبري است كه آخرين مراكز علمي و بيمارستاني دنيا را مورد بررسي قرار داده و با توجه به مراكز معتبر جهاني قرار است طرحي مناسب با چنين ويژگي‌هايي ارائه كند. وي به بخش ديگري از كار مطالعاتي براي احداث نخستين بيمارستان هسته‌اي كشور پرداخت و اظهار داشت:

در كنار كار مطالعات علمي، ما در پي اين هستيم كه به لحاظ معماري خلق اثر متناسب با دوره و زمان خود داشته باشيم. هر دوره‌اي معماري مخصوص به‌خود را دارد. مثلا معماري صفوي با معماري‌ دوره‌هاي قبل و بعد به‌رغم تشابهاتي، تفاوت‌هاي جدي دارد. بعد از انقلاب ما نتوانسته‌ايم يك سنت معماري پايدار و مناسب به‌وجود آوريم و همواره رهبر معظم انقلاب نيز به‌عنوان دغدغه به آن اشاره كرده‌اند. بنابراين در تلاش هستيم كه بنايي متناسب با دوره و زمان خود شكل دهيم.

به اعتقاد حسيني، باغ شهر ولايت فرصتي بي‌نظير براي اجراي پروژه‌هايي است كه مي‌تواند جنبه بين‌المللي شدن تهران را افزايش دهد؛ به‌ويژه به‌دليل مكان باغ شهر ولايت، اين امكان بيش از پيش فراهم است و تنها بايد با حساسيت و دقت بيشتر در اين فضا براي احداث مجموعه‌هاي مختلف برنامه‌ريزي كرد.

وي در پايان افزود: هزينه احداث اين بيمارستان از سوي سازمان انرژي اتمي تأمين مي‌شود. شهرداري تهران نيز زمين و امكانات و خدمات مرتبط با احداث بنا را ارائه مي‌دهد و وزارت بهداشت هم كار تجهيز بيمارستان را به‌عهده گرفته است. در واقع اين اقدام نخستين گام براي هم افزايي دولت و شهرداري براي دادن چهره‌اي بين‌المللي به پايتخت جمهوري اسلامي ايران است.

کد خبر 316562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha