همشهری‌آنلاین: پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا در صفحه متعلق به کمیته امنیت ملی این مجلس، ارزیابی خود را درباره تهدیدهای پیش روی آمریکا از سوی داعش منتشر کرد.

USHOR
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا در ارزيابي منتشر شده در صفحه متعلق به کمیته امنیت ملی این مجلس نوشت: 

داعش در خاک آمریکا فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهد و 21 توطئه برای اجرای حمله‌ در این کشور شناسایی شده که وابسته به داعش بوده است.

 بخش‌هايي از اين متن به شرح زير است:
  • نكات اصلي
- آمریکا از 11 سپتامبر 2001 با شدیدترین موج تهدیدهای تروریستی اسلام‌گرایانه رو به رو است. داعش در خاک آمریکا فعالیت‌های تروریستی انجام می دهد و 21 توطئه برای اجرای حمله در این کشور شناسایی شده که وابسته به داعش بوده است. نهادهای مجری قانون 81 مظنون مرتبط با داعش را دستگیر کرده اند که پنج تن از آنها از آغاز سال 2016 تا کنون دستگیر شده‌اند.

- شمار فزاینده‌ای از جنگجویان تبعه اروپا که در صف داعش جنگیده‌اند، در حال بازگشت به کشورهای خود هستند. حدود دو هزار اروپایی -در میان بالغ بر شش هزار و 600 جنگجوی غربی که به سوریه و عراق سفر کرده بودند- مخفیانه به اروپا بازگشته اند. یک مقام مبارزه با تروریسم فرانسه به تازگی هشدار داد : «ما به سمت حوادثی مانند حوادث 11 سپتامبر در اروپا پیش می‌رویم: ممکن است در همین تاریخ، حمله‌هايی مشابه در چند کشور اروپایی انجام شود... ما می‌دانیم که تروریست‌ها مشغول بررسی در این‌باره هستند.»

- تروریست‌های اسلام‌گرا از ورود موج آوارگان به غرب برای نفوذ به غرب و هدف قرار دادن آن استفاده می‌کنند. رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان گفت تروریست‌ها « یا خود را در میان آوارگان مخفی کرده‌اند یا خود را آواره جا زده‌اند. این واقعیتی است که نهادهای امنیتی با آن رو به رو هستند.» این هفته یکی از طراحان حمله‌هاي تروریستی داعش در آلمان دستگیر شد. او با آواره جا زدن خود وارد اروپا شده بود. اتحادیه اروپا نیز به تازگی اعلام کرد این «خطر واقعی و قریب الوقوع» وجود دارد که آوارگان سوری که وارد اروپا شده‌اند، توسط افراط گرایان جذب شوند.

- داعش و القاعده در حال گسترش قلمرو خود از شمال آفریقا به سمت جنوب آسیا هستند. داعش در حال تقویت جایگاه خود در لیبی است؛ کشوری که شش هزار و 500 جنگجو در آن مستقر کرده و کنترل بخش ساحلی آن را در دست گرفته است. القاعده دستاوردهای بیشتری در یمن کسب کرده است و متحد اصلی آن در افغانستان کنترل بخش‌های بیشتری را از سال 2001 تا کنون به دست آورده است.

- با وجود سطح نگران‌کننده جنایت ها، دولت اوباما آزادی تروریست‌ها را از زندان گوانتانامو افزایش داده است. بر اساس ارزیایی جامعه اطلاعاتی، 30 درصد زندانیان گوانتانامو که آزاد شده اند، یا فعالیت های پیشین خود را از سر گرفته‌اند، یا مظنون به ازسرگیری این فعالیت ها هستند. انتقال احتمالی زندانیان به آمریکا - که به موجب قوانین منع شده است- نیز تهدیدی برای مردم آمریکا خواهد بود.

  • افراط گرايي اسلامي داخلي
- از 11 سپتامبر 2001، 144 توطئه تروریستی در آمریکا اجرا یا شناسایی شده است که برخی از آنها را جهادگرایان خشونت طلب داخلی طراحی کرده بودند. حدود 85 درصد این موارد -که شامل توطئه برای حمله و پیوستن به سازمان های تروریستی خارجی در دیگر کشورهای جهان بوده است- پس از سال 2009 اجرا یا شناسایی شده است.

- مقامات، 81 نفر را در مواردی که مرتبط با داعش بوده است، دستگیر کرده‌اند. علاوه بر این، به سه فرد مرتبط با داعش به صورت غیابی اتهام وارد شده است. این موارد شامل توطئه چینی برای حمله و تلاش برای سفر به خارج از کشور به منظور ملحق شدن به داعش بوده است. پنج تروریست مرتبط با داعش هنگام اجرای توطئه حملات کشته شده اند.

- حدود 90 درصد طرفداران داعش که دستگیر شده‌اند، مرد هستند، و حدود 40 درصد آنها به دین اسلام گرویده‌اند، و میانگین سنشان 26 سال است. یک سوم مظنونان دستگیر شده مرتبط با داعش، در حالی که قصد سفر به خارج برای حمایت از داعش را داشتند، در مسیر فرودگاه دستگیر شدند. حدود یک سوم مظنونان دستگیر شده مرتبط با داعش، با توطئه حمله در آمریکا ارتباط دارند.

اطلاعات زیر برگرفته از انجام بررسی‌ها به موجب «برنامه افراط‌گرایی دانشگاه جرج واشنگتن» است:

- 6 فوریه: خلیل ابو ریان پس از طراحی حمله به کلیسایی در دیترویت، میشیگان دستگیر شد. این فرد 21 ساله، حامی داعش بود و گفته بود: «اگر نمی‌توانم در خاورمیانه جهاد کنم، جهادم را همین‌جا انجام خواهم داد.»

- 25 ژانویه: سامی محمد حمزه 23 ساله پس از طراحی حمله به معبد متعلق به فراماسون ها در ویسکانسین دستگیر شد. او نیز قصد حمله به اسرائیلی‌ها را داشت و متهم به حمل مسلسل بود.

- 15 ژانویه: جوزف حسن فرخ 28 ساله، و امین محمد الحسن 25 ساله پس از آن دستگیر شدند که فرخ تلاش کرد برای پیوستن به داعش با کمک الحسن به سوریه سفر کند. فرخ که شهروند آمریکایی اهل پنسیلوانیا بود، و الحسن که سودانی تبار بود و مجوز اقامت دائم در آمریکا را داشت ، در ایالت ویرجینیا زندگی می کردند.

- 15 ژانویه: امین البارودی 50 ساله، که دسامبر 2015 دستگیر شد، به جرم خود درباره تحویل تجهیزات تاکتیکی به جنگجویان اسلام‌گرا در سوریه که متحد جبهه النصره ، وابسته به القاعده بودند، اعتراف کرد. البارودی که شهروند آمریکایی سوری تبار بود و در ایالت کالیفرنیا زندگی می کرد ، برای انتقال دوربین‌های تفنگ تک تیرانداز و تجهیزات دیگر به سوریه ، چند بار به ترکیه سفر کرده بود.

- 14 ژانویه: بر ضد محمد الشیناوی 30 ساله که دسامبر 2015 دستگیر شد ، به خاطر حمایت از داعش و دریافت وجوهی که گفته می‌شود داعش برای اجرای حمله در آمریکا به او داده بود، کیفرخواست صادر شد. او تلاش کرده بود افراد دیگری را برای پیوستن به داعش جذب کند و از طریق رسانه‌های اجتماعی با هم‌قطاران خود در خارج از کشور ارتباط داشت.

- 11 ژانویه: بر ضد مالک عالم جونز که دسامبر 2015 در سومالی بازداشت شد، به خاطر حمایت از الشباب، وابسته به القاعده، و آموزش نظامی از سوی این گروه اعلام جرم شد.او که شهروند آمریکایی اهل مریلند بود، سال 2011 از طریق کنیا، از نیویورک به سومالی سفر کرده بود، و به تازگی تلاش کرده بود به یمن سفر کند.

  • توطئه داعش براي انجام حمله تروريستي به غرب

- از سال 2014 ، 74 مورد توطئه‌چینی مرتبط با داعش برای حمله به اهداف غرب شناسایی یا اجرا شده است که 21 مورد آنها در داخل آمریکا بوده است.

این آمار و ارقام مبتنی بر اطلاعاتی است که از منابع آزاد جمع آوری شده و در کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گرفته است. این آمار ژانویه 2016 پس از افزودن اطلاعات جدید، به روز شده است. کمیته امنیت ملی در یکی از این موارد، پس از ارزیابی اعلام کرد صحت گزارش مبنی بر ارتباط داعش با توطئه حمله تروریستی در استرالیا را نمی‌توان تایید کرد. در یک مورد دیگر، به موجب اسناد قضایی مربوط به توطئه برای انجام دادن حمله ای در دانمارک در سال 2014، ارتباط داعش با این حمله تایید شد، در حالی که قبلاً این موضوع مشخص نبود.

  • تحولات اخير
- 6 فوریه: خلیل ابو ریان پس از طراحی حمله به کلیسایی در دیترویت ، میشیگان دستگیر شد. ابو ریان حامی داعش بود و گفته بود: «اگر نمی توانم در خاور میانه جهاد کنم، همینجا جهادم را انجام خواهم داد.»

- 14 ژانویه: گفته می‌شود عوامل مرتبط با داعش که به دستور سران خود مستقر در سوریه عمل می کنند، به یک کافی شاپ و مناطق اطراف آن ، واقع در جاکارتای اندونزی، که غربی ها اغلب آنجا تردد می کنند، حمله کردند. در این حمله سه نفر کشته شد. داعش با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد « جمعی از اتباع ائتلاف صلیبیون را هدف قرار داد.»

- 12 ژانویه: یک عامل انتحاری داعش به منطقه‌ای که محل رفت و آمد گردشگران در استانبول ترکیه بود، حمله کرد و 10 تبعه آلمانی را کشت. این عامل انتحاری به عنوان یک آواره سوری وارد ترکیه شده بود.

-11 ژانویه: یک حامی 15 ساله داعش با قمه به معلمی یهودی در مارسی فرانسه حمله کرد. این مهاجم سال 2011 با خانواده‌اش از ترکیه به فرانسه مهاجرت کرده بود، و به مقامات گفت که این حمله را «به نام الله و دولت اسلامی» انجام داده است.

  • جنگجویان خارجی

- از سال 2011 تقریباً 36 هزار و 500 جنگجوی سنی از 120 کشور در درگیری‌ها در عراق و سوریه شرکت کرده‌اند. این رقم هفت برابر شمار جنگجویان اسلام‌گرایی است که در دهه 1980 برای مبارزه با شوروی سابق به افغانستان سفر کردند. این رقم تقریبی در مقایسه با ارزیابی های سال گذشته، 80 درصد افزایش یافته است.

- حدود شش هزار و 600 نفر در میان جنگجویانی هستند که به سوریه و عراق سفر کرده اند. تقریباً 250 آمریکایی برای شرکت در جنگ به سوریه سفر کرده‌اند، یا تلاش کرده‌اند که به این کشور سفر کنند. در سال 2015، 150 جنگجوی اسلام‌گرا از منطقه کارائیب به خاور میانه سفر کردند.

- گفته می‌شود حدود دو هزار جنگجوی اروپایی از سوریه و عراق به اروپا بازگشته‌اند. یوروپل در گزارش اخیر خود هشدار داد: «دلایل زیادی وجود دارد تا احتمال دهیم داعش و تروریست هایی که از این گروه الهام می‌گیرند، یا گروه تروریستی دیگری که دیدگاه‌های افراط‌گرایانه دارد، بار دیگر در جایی در اروپا، به ویژه در فرانسه، حمله تروریستی انجام خواهند داد تا موجب کشتاری جمعی در میان شهروندان اروپایی شوند.»

  • شبکه‌های جهادی خارجی

داعش

- داعش در دست کم 19 کشور یا سرزمین، از جمله افغانستان، الجزایر، بنگلادش، مصر، هند، اندونزی، عراق، اردن، لیبی، لبنان، نیجریه، سرزمین های فلسطینی (غزه)، پاکستان، فیلیپین، روسیه (منطقه شمال قفقاز)، سودان، سوریه، تونس و یمن، حضور مستقیم، گروه وابسته، یا گروه‌هایی دارد که قول حمایت از آن را داده اند.

- داعش کنترل حدود 24 شهر را در عراق و سوریه در دست دارد. از اواسط دسامبر 2015، دامنه مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه بیش از 30 هزار مایل مربع (حدوداً معادل مساحت کارولینای جنوبی) گسترش یافته است. داعش با وجود از دست دادن کنترل بعضی از مناطق، همچنان پایگاه‌های اصلی خود را در موصل عراق و رقه سوریه حفظ کرده است.

- در لیبی، داعش کنترل بیش از 150 مایل از خط ساحلی دریای مدیترانه را در دست دارد. این گروه در شهر ساحلی سرت مستقر است؛ شهری که پیش از جنگ 100 هزار نفر جمعیت داشت،‌ و داعش شش هزار و 500 جنگجو را در داخل لیبی مستقر کرده است.

-در افغانستان، داعش چند شهرک نزدیک مرز این کشور با پاکستان را در کنترل دارد. این گروه کنترل چهار منطقه را در استان ننگرهار افغانستان به دست گرفت. شمار تقریبی جنگجویان داعش در این استان هزار نفر است.

-در نیجریه، گروه بوکوحرام که وابسته به داعش است، همچنان گروهی مرگبار به شمار می رود، هر چند که کنترل خود را بر بیشتر مناطقی که اوایل پارسال تحت کنترل داشت و حدود 20 هزار مایل مربع بود، از دست داده است.

-گروه وابسته به داعش در مصر - که مسئول بمب‌گذاری هواپیمایی مسافربری در سال 2015 بود، موقعیت محکم خود را در شبه جزیره سینا حفظ کرده است.

القاعده

 

- القاعده و گروه‌های وابسته به آن به حضور قابل توجه خود در سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان و سومالی ادامه می دهند.

- جبهه النصره که گروه وابسته به القاعده در سوریه است- و مامن آن در شمال سوریه است- «یکی از مهم‌ترین تهدیدهای درازمدت از سوی یک گروه سلفی-جهادی (برای آمریکا) محسوب می شود.» گروه وابسته به القاعده در یمن موسوم به « شاخه القاعده در شبه جزیره عربی» به تازگی مناطق بیشتری را تحت کنترل درآورده است. طالبان که متحد القاعده در افغانستان است، «در حال حاضر بر مناطق بیشتری نسبت به هر زمان دیگری از سال 2001 تا کنون کنترل دارد.»

زندانیان زندان گوانتانامو

- ارزیابی سال 2015 «دفتر مدیر اطلاعات ملی» درباره گرایش زندانیان سابق زندان گوانتانامو به ارتکاب جرم و جنایت حاکی از آن است که 30 درصد زندانیان آزاد شده، فعالیت های جهادی خود را از سر گرفته اند یا مظنون به ازسرگیری این فعالیت‌ها هستند.

- یک عضو سودانی القاعده که سال 2012 از سوی دولت اوباما آزاد شد، ظاهراً به صفوف القاعده ملحق شده است. بر اساس ارزیابی‌ها، از مارس تا سپتامبر 2015، 11 زندانی سابق دیگر فعالیت‌های پیشین خود را از سر گرفته‌اند.

- دولت اوباما تا کنون در سال 2016 ، 16 تروریست را از زندان گوانتانامو آزاد کرده است، بدین ترتیب 91 نفر در این زندان باقی مانده‌اند.

سوءاستفاده تروریست‌ها از ورود موج آوارگان (به غرب)

- «مرکز ملی مبارزه با تروریسم» افرادی را شناسایی کرده است که با گروه‌های تروریستی در سوریه ارتباط دارند، و تلاش کرده اند از طریق برنامه آمریکا برای پذیرش آوارگان وارد خاک این کشور شوند.

- نهادهای مجری قانون تاکنون دو تروریست اسلام گرا را در تگزاس و کالیفرنیا دستگیر کرده اند که از طریق برنامه اسکان مجدد آوارگان بین سالهای 2009 و 2012 از عراق و سوریه وارد آمریکا شدند.

- برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه ماه پیش هشدار داد داعش «توانسته است شمار زیادی گذرنامه را در عراق، سوریه و لیبی سرقت کند و صنعت گذرنامه‌های جعلی را ایجاد کرده است.»دست کم دو تن از مهاجمان حمله نوامبر 2015 پاریس با استفاده از گذرنامه های سوری و پنهان شدن در میان آوارگان وارد اروپا شدند. به موجب یک بررسی اخیر، بیش از 40 مظنون تروریستی اسلام‌گرا پس از تلاش برای ورود به اروپا در میان آوارگان و مهاجران دستگیر شده‌اند.

- دولت اوباما امسال پیشنهاد اسکان دست‌کم 10 هزار آواره سوری دیگر را در آمریکا مطرح کرد. این در حالی است که از سال 2011 بیش از دو هزار و 300 تن در کشور اسکان داده شده‌اند. مسئولان نهادهای مجری قانون و مقامات اطلاعاتی بارها تصریح کرده‌اند که ما اطلاعات میدانی از سوریه نداریم تا بتوانیم در روند بازرسی آوارگان سوری برای اسکان، با اطمینان سوابقشان را بررسی، و خطرهاي امنیتی را شناسایی کنیم.

کد خبر 324712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha