فیلمساز فرانسوی الجزایری‌تبار پس از نمایش تازه‌ترین ساخته خود در بخش پانورامای شصت‌وششمین جشنواره فیلم برلین، از بی‌توجهی رهبران اروپا به دلایل پیوستن جوانان اروپایی به دار و دسته داعش به‌شدت انتقاد کرد.

جشنواره برلین

به گزارش همشهري، رشيد بوشارب در «مسير استانبول» داستان يك دختر 18ساله بلژيكي را روايت مي‌كند كه از زندگي ظاهرا شاد خود دل مي‌كند و براي پيوستن به نيروهاي جهادي در سوريه، راه تركيه و استانبول را در پيش مي‌گيرد. فيلم از دريچه نگاه مادري تنها به تصوير كشيده مي‌شود كه براي بازگرداندن تنها دختر خود پا در مسيري بسيار سخت و هولناك مي‌گذارد و در اين راه، بيشتر با داعش و اعضاي آن آشنا مي‌شود.

فيلمساز تحسين‌شده زاده پاريس كه اصالتي الجزايري دارد، پس از نمايش مسير استانبول در جشنواره برلين خطاب به سياستمداران اروپايي و تماشاگران حاضر در نشست خبري گفت: ما نمي‌دانيم چرا جوانانمان دوست دارند از زندگي خود دست بكشند و براي پيوستن به نيروهاي داعش به سوريه بروند. اروپا براي كشف دلايل اين ماجراها به اندازه كافي كار نكرده و جامعه‌شناسان بايد بدانند چرا اين روند بيمار همچنان ادامه دارد؟ بوشارب كه در فيلم قبلي خود «رود لندن» هم ماجراي تلاش 2مادر براي يافتن فرزندانشان را روايت كرده بود، با اشاره به پيچيده و مرموز بودن علاقه جوانان اروپايي به داعش افزود:

من پيش از ساختن فيلم با والديني كه فرزندانشان به عضويت داعش درآمده بودند حرف زدم. بخش‌هاي دولتي كاري براي جلوگيري از ادامه اين روند انجام نداده‌اند و اين بخش خصوصي است كه به مادرها و پدرها درباره سرنوشت احتمالي بچه‌هايشان مشاوره مي‌دهد. فيلمساز 62ساله كه نامزدي اسكار را هم در كارنامه دارد، اعتراف كرد كه رود لندن و مسير استانبول را براي خانواده‌هاي اروپايي درگير با غول داعش ساخته است.

او گفت: مي‌دانم برخي پدرها و مادرها پس از ديدن فيلم‌هاي من به مرز تركيه و سوريه رفته‌اند تا بچه‌هايشان را از خطرهاي پيوستن به جريان تروريسم آگاه كنند. بوشارب درباره فضاي كلي فرانسه پس از ماجراهاي تروريستي اخير در پاريس هم گفت: آنچه اتفاق افتاد، نبايد باعث ترس عمومي نسبت به مهاجران شود. نبايد از آنها كه در فرانسه به دنيا آمده‌اند و قرار است آينده اين كشور باشند بپرسيم به فرانسه وفادارند يا نه؟ نمي‌شود گاهي وقت‌ها مهاجران را پذيرفت و گاهي به آنها بي‌اعتنايي كرد.

کد خبر 325392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha