شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

طبق برآوردهای پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل)، بین ۳تا ۵هزار نفر از اتباع کشورهای مختلف اروپایی که طی سال‌های اخیر به عراق و سوریه سفر کرده‌اند اکنون پس از دریافت آموزش‌های تروریستی به اروپا بازگشته و آزادانه در این قاره تردد دارند.

یوروپل شمار داعشی‌های بازگشته به اروپا را ۳ تا ۵ هزار نفر اعلام کرده است.

راب وينرايت رئيس يوروپل ديروز در گفت‌و‌گو با روزنامه «ناي اسنابروكر زايتونگ» آلمان گفت: «اين افراد در كمپ‌هاي داعش آموزش ديده‌اند و اكنون به كشورهاي خود بازگشته‌اند و خطري جدي از سوي آنها اروپا را تهديد مي‌كند.» به گفته او اروپا اكنون با بحراني‌ترين شرايط امنيتي طي يك دهه اخير روبه‌رو است.

نگراني‌هاي امنيتي در سطح اروپا پس از آن شدت گرفت كه حدود 4‌ماه پيش 9نفر از اعضاي وابسته به داعش در سلسله حملاتي در كمتر از 2ساعت به 6نقطه از پاريس حمله كردند؛ حمله‌اي كه 130كشته و 368زخمي به جا گذاشت. بسياري از كشورهاي اروپايي بلافاصله سطح تهديدهاي امنيتي خود را بالا بردند و موج دستگيري افرادي كه با گروه‌هاي تروريستي ازجمله با داعش در ارتباط بودند، آغاز شد. با گذشت 4ماه، كشورهاي اروپايي همچنان در شوك حمله پاريس هستند.

طبق گفته رئيس يوروپل، اين سازمان اطلاعاتي در دست دارد كه نشان مي‌دهد داعش همچنان به‌دنبال برنامه‌ريزي براي حمله يا حمله‌هايي است كه بتواند «تلفات بالا»، شبيه آنچه در پاريس رخ داد، از مردم اروپا بگيرد. راب وينرايت بازگشت اين تعداد نيروي تروريستي آموزش ديده به كشورهايشان را چالشي براي سازمان‌هاي امنيتي اروپا معرفي كرده كه پيش از اين هيچ‌گاه با آن روبه‌رو نبوده‌اند.

  • موضوع پناهجويان، دغدغه امنيتي اروپا

طبق اعلام سازمان ملل، طي يك سال اخير بيش از يك ميليون پناهجو كه بيشتر آنها از اتباع سوريه و عراق هستند، از مناطق درگيري در كشورهايشان گريخته و خود را به اروپا رسانده‌اند؛ موضوعي كه اروپايي‌ها را با چالشي بزرگ روبه‌رو كرده است. رئيس يوروپل در پاسخ به سؤالي در مورد ارتباط ميان حضور اين تعداد تروريست در خاك اروپا و ورود پناهجويان به اين قاره گفت: «هيچ مدرك مستدلي وجود ندارد كه نشان دهد تروريست‌ها به‌صورت نظام‌مند از جريان پناهجويان براي نفوذ به اروپا استفاده مي‌كنند.»

ماه گذشته وزير دفاع پيشين انگليس ليام فاكس در مورد احتمال نفوذ نيروهاي داعش به خاك اروپا در ميان پناهجويان ابراز نگراني كرده بود. به گفته او در شرايط كنوني امكان تفكيك ميان آوارگان، پناهجويان، مهاجران اقتصادي و تروريست‌ها وجود ندارد.

اين نگراني‌ها زماني بيشتر شد كه سرويس اطلاعات داخلي آلمان اعلام كرد به اطلاعاتي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد حدود 100نفر از اعضاي داعش در ميان پناهجويان وارد اين كشور شده‌اند.موضوع بازگشت نيروهاي خارجي داعش به كشورهايشان از زمان اوج‌گيري حملات اين گروه در عراق و سوريه هميشه موجب نگراني سرويس‌هاي امنيتي در سراسر جهان بوده است. طبق گزارش مؤسسه مطالعاتي اقتصاد و صلح، از زمان آغاز درگيري‌ها در اين دو كشور از سال 2011، بين 25تا 30هزار نيروي خارجي به داعش پيوسته‌اند كه حدود 20درصد از آنها از كشورهاي اروپايي هستند.

کد خبر 325779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha