همشهیر آنلاین: نخستین نیروگاه تولید انرژی خورشیدی در کشور مغرب کار خود را آغاز کرد. قرار است تا سال ۲۰۲۰ بزرگترین تاسیسات تولید انرژی خورشیدی جهان در این کشور ایجاد شود.

مراکش در راه تولید انبوه انرژی خورشیدی

به گزارش  دويچه وله، دولت مراکش مصمم است تا سال ۲۰۲۰ بزرگترین تولیدکننده انژی خورشیدی شمال آفریقا شود. نخستین گام در این راستا روز جمعه (۵ فوریه 2016 / ۱۶ بهمن 1394) با افتتاح یک نیروگاه تولید انرژی خورشیدی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات برداشته شد. قرار است که این نیروگاه مصرف برق دستکم ۳۵۰ هزار نفر را تامین کند.

پادشاه مراکش با شرکت در مراسم گشایش این نیروگاه اهمیت آن را به نمایش گذاشت. البته نیروگاه "نور یک" بخشی از یک پروژه عظیم است که به گفته کارشناسان تا سال ۲۰۲۰ مراکش را به صادرکننده‌ی انرژی خورشیدی تبدیل خواهد کرد.

برای این منظور سه نیروگاه دیگر در کنار "نور یک" ایجاد میشود و بزرگترین پارک تولید انرژی خورشیدی جهان در حاشیه صحرای مغرب با ظرفیت ۵۸۰ مگاوات به وجود می آید. این پارک مصرف برق یک میلیون و ۳۰۰ هزار را تامین خواهد کرد.

پروژه نور که هزینه آن حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو تخمین زده میشود با کمک مالی و فنی اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. بیشترین سهم به میزان ۸۳۴ میلیون یورو را "موسسه مالی و اعتباری توسعه" آلمان به عهده گرفته است.

بخش قابل توجهی از فناوری تولید انرژی در پروژه "نور" از شرکت آلمانی زیمنس خریداری شده است.

مراکش در حال حاضر بزرگترین کشور واردکننده‌ی انرژی در شمال آفریقا به شمار می برود.

  • نظرات منتقدان و موافقان

قرار است تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت نیروگاه های "نور" به دو هزار مگاوات برسد و آن را به بزرگترین پارک تولید انرژی خورشیدی جهان تبدیل کند.

حامیان این طرح عمرانی می‌گویند، مراکش از این طریق تولید دی اکسید کربن خود را به میزان ۸۰۰ هزار تن در سال کاهش خواهد داد.

منتقدان اما با اشاره به مصرف بیش از حد آب برای سرمایش توربین‌ها می‌گویند: در کشوری که هم اکنون با مشکل کمبود آب مواجه است، ایجاد چنین تاسیساتی می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

آب مورد نیاز سرمایش توربین‌ها قرار است از سد منصور الذهبی تامین شود.

کد خبر 324045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha