همشهری آنلاین: دولت سوئد اعلام کرد ۵۴۶ میلیون دلار اضافه بر بودجه‌ درنظر گرفته شده در سال ۲۰۱۶ را صرف توسعه انرژی پاک و کنترل تغییرات اقلیمی خواهد کرد تا به اولین کشور جهان تبدیل شود که از سوخت‌های فسیلی اعلام استقلال خواهد‌کرد.

سوئد

براساس گزارش ساينس الرت، هنوز تاريخ مشخصي براي محقق ساختن اين هدف بلند‌پروازانه تعيين نشده‌است، اما سوئد سال گذشته برنامه‌هايي را براي توقف استفاده از سوخت‌هاي فسيلي تا سال 2050 در پايتختش استكهلم اعلام كرد از اين رو مي‌توان حدس زد دولت سوئد در تلاش باشد تا سال 2050 به اولين كشور رها از بند سوخت‌هاي فسيلي تبديل شود.

شايد اين هدف بزرگتر از توان كشوري مانند سوئد به نظر بيايد، اما اين كشور اسكانديناوي تاكنون توانسته دو سوم برق مصرفي‌اش را از منابع غير فسيلي مانند آب و انرژي هسته‌اي تامين كند و اكنون بر افزايش ظرفيت توليد توانايي‌هاي توليد انرژي خورشيدي و باد تمركز دارد و علاوه بر اين در تلاش است تا صنعت حمل و نقل عمومي خود را طبيعت‌مدارتر سازد. بيشترين بخش اين بودجه از محل افزايش ماليات بنزين و سوخت‌هاي ديزلي تامين خواهد‌شد.

استفان لوفون نخست‌وزير سوئد مي‌گويد كشورش به يكي از اولين كشورهاي مستقل از سوخت فسيلي در جهان تبديل خواهد‌شد و درحالي كه مقررات اروپايي‌ها به اندازه‌كافي اثربخش نيستند، سوئد در اين مسير پيشگام خواهد‌بود. اين جنبش پس از مواجه شدن سوئد با موج گرماي تابستان سال 2014 و يكي از بزرگترين آتش‌سوزي‌هاي طبيعي در بيشه‌زارهاي اين كشور آغاز شد و از آن زمان به بعد دولت تصميم گرفت از شهروندانش در برابر عوارض تغييرات اقليمي در آينده محافظت كند.

يكي از اصلي‌ترين بخش‌هاي برنامه جديد براي تخصيص بودجه انرژي خورشيدي است كه نزديك به 58.4 ميليون دلار از بودجه سال‌هاي 2017 تا 2019 را به خود اختصاص داده‌است؛ اين يعني هشت برابر شدن بودجه بخش انرژي خورشيدي. دولت سوئد همچنين اعلام كرد در برنامه جديد بودجه در نظر گرفته شده به بخش‌هاي شبكه برق هوشمند، فناوري ذخيره‌سازي انرژي تجديد‌پذير، اتوبوس‌هاي برقي، خودروهاي پاك، استراتژي‌هاي سازگاري با شرايط اقليمي و بازسازي خانه‌هاي مسكوني با هدف افزايش بهره‌وري انرژي در آنها تعلق خواهد گرفت.

عجيب نيست كه اين اقدام سوئد چند ماه پيش از برگزاري كنفرانس اقليمي سازمان ملل متحد كه قرار است در پايان نوامبر در پاريس برگزار شود، صورت گرفته‌است.  اگرچه اين برنامه از نظر مالي براي سوئد حركتي جديد به نظر مي‌آيد، اما اين كشور در زمينه فعاليت‌هاي اقليمي تاكنون ركورد‌هاي زيادي را به نام خود ثبت كرده‌است، از جمله تعطيل كردن هميشگي چند نيروگاه اتمي قديمي و افزودن 144 مگاوات به ظرفيت توليد برق از نيروي باد به اين كشور.

در گوشه‌و‌كنار جهان كشورهاي ديگري نيز وجود دارند كه در اين مسير قدم گذاشته‌باشند،‌ هاوايي در تلاش است به اولين ايالت پاك از سوخت فسيلي در آمريكا تبديل شود، و جورج‌تاون تگزاس نيز در تلاش است تمامي انرژي خود را از منابع پاك تامين كند. كاستاريكا در اوايل سال 2015 به مدت 75 روز به صورت كامل از سوخت پاك استفاده كرد و دانمارك در ماه جولاي 140 درصد از نياز الكتريكي خود را از نيروي باد تامين كرد.

با اين‌همه ممكن نبودن ذخيره‌سازي انرژي‌هاي پاك باعث شده تا اعلام استقلال كامل از سوخت‌هاي فسيلي امكان‌پذير نباشد و در صورتي كه سوئد بتواند در اين راستا موفق عمل كند، مي‌تواند در جهان به عنوان پيشگام  و رهبر مبارزه عليه تغييرات اقليمي مطرح شود.

کد خبر 308418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha