شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر فکر می‌کنید باهوش‌تر و حرفه‌ای تر از آن هستید که در آینده دور یا نزدیک روباتی بتواند شغل شما را از چنگتان بیرون بکشد، بهتر است تغییر عقیده دهید، زیرا متخصصان صنعت روباتیک به هیچ‌وجه اینگونه فکر نمی‌کنند.

براساس گزارش CNN، متخصصان صنعت روباتيك هشدار مي‌دهند ناپديد شدن مشاغل حرفه‌اي به زودي آغاز خواهد شد زيرا هوش مصنوعي درحال ظهور است.

از گذشته تا كنون روبات‌ها بيشتر جايگزين نيروهاي كارگر شده‌اند و وظايف روزامه و سنگين را به عهده گرفته‌اند،‌ اما با ظهور ماشين‌هاي هوشمند‌تر، حرفه‌هاي پيچيده‌تر از كارگري نيز در معرض خطر جدي قرار مي‌گيرند.

براساس مطالعه‌اي كه توسط بانك آمريكا انجام گرفته‌است، احتمال اينكه روبات‌ها تا سال 2025 به كارهاي توليدي مشغول شوند 45 درصد است، اگرچه امروز تنها 10 درصد از مشاغل توليدي در اختيار روبات‌ها است. همچنين خيزش هوش مصنوعي تنها اين روند را تسريع خواهد كرد زيرا تا سال 2020 تعداد تجهيزات و وسايل متصل به اينترنت دو برابر شده و به 50 ميليارد خواهد‌رسيد.

به گفته متخصصان دانشگاه آكسفورد تا سال 2020 نيمي از مشاغل در آمريكا در معرض خطر واگذاري به رايانه‌ها قرار مي‌گيرند. ميزان خطر جايگزيني يك روبات به جاي يك انسان در سال 2020 درحدود 20 درصد خواهد‌بود در اين شرايط مشاغلي كه تا پيش از اين در محدوده ايمن قرار داشتند،‌مانند بانكداري و تحليل‌گر داده‌ها، در معرض خطر جايگزيني نيرو قرار مي‌گيرند. 

براساس گزارش بانك آمريكا، قيمت روبات‌ها و رايانه‌ها درحال كاهش است از اين رو اين تجهيزات هرروز براي كارفرماها از جذابيت بيشتري برخوردار مي‌شوند. در طول دهه گذشته قيمت اين تجهيزات 27 درصد كاسته شده‌است و انتظار مي‌رود اين روند كاهش در دهه آينده نيز ادامه داشته باشد و 22 درصد ديگر كاسته شود.

همچنين با تسهيل نحوه استفاده از روبات‌ها، و افزوده شدن ويژگي‌هايي مانند يادگيري ماشيني و تشخيص صوت و تصوير، روبات‌ها درحوزه مشاغلي كه به تعامل با مشتري نياز دارد نيز به گزينه‌هايي قابل استفاده تبديل مي‌شوند.

كشورهايي كه از قابليت سازگاري زودهنگام با فناوري‌هاي جديد برخوردارند،‌از مزاياي هزينه پايين نيروي كار و بالارفتن ميزان توليد بهره فراوان خواهند‌برد. ژاپن يكي از اصلي‌ترين اين كشورها است. درحال حاضر در ازاي هر كارمند انسان،‌ 1520 روبات در كارخانه‌هاي خودروسازي ژاپن مشغول به كارند. اين نسبت در سطح جهاني 66 به 10 هزار است.

چين نيز اشتياق زيادي به استفاده از روبات‌ها نشان مي‌دهد،‌اين كشوري بزرگترين خريدار روبات جهان در طول دو سال گذشته بوده‌است و اكنون 25 درصد از تقاضاي جهاني بازار روبات را به خود اختصاص داده‌است.

اقتصاد‌دانان هشدار مي‌دهند انقلابي كه جهان در آستانه آن قرار دارد، مي‌تواند اقتصاد جهان را متحول سازد و به افزايش نابرابري دامن بزند؛ زيرا بيشتر كارهايي كه در آستانه نابودي قرار گرفته‌اند،‌ مشاغلي كم‌درآمد هستند كه براي اشتغال در آنها به مهارت‌هاي چنداني نياز نيست.

اين اولين‌باري نيست كه فناوري نيروي كار را دچار تحولي جدي ساخته‌است. در طول انقلاب صنعتي بسياري از كارگران مجبور شدند مهارت‌هاي خود را افزايش داده و به انجام كارهاي پيچيده‌تر مشغول شوند،‌ اما هشدارها خبر مي‌دهند كه انقلاب بعدي بسيار متفاوت خواهد‌بود.

روبات‌ها بيشترين خطر را متوجه مشاغل كارمندان اداره‌ها، كارگران و پردازشگران اطلاعات ساخته‌اند. براساس تخمين‌هاي بانك آمريكا، احتمال اينكه روبات‌ها در مشاغلي مانند راهنماي تورهاي مسافرتي، بانكداري، قصابي، تكنسين داروخانه، مسئول فروش خدمات بيمه، فروشنده، مامور ماليات، بازاريابي، حسابداري و دفترداري جايگزين انسان‌ها شود 90 درصد خواهد بود.

در آن سوي اين طيف، مشاغلي قرار دارند كه كمترين تهديد را از سوي روبات‌ها احساس مي‌كنند: پزشكي، روانشناسي و روحانيت. همچنين مشاغلي كه به همدردي،‌ نگرش و تعاملات اجتماعي فراوان نياز دارند كمترين خطر را از سوي فناوري احساس خواهند‌كرد،‌ مشاغلي در بخش‌هاي سلامت روان، مددكاري اجتماعي، پليسي، كارآگاهي، معلمي و هنر.

کد خبر 321753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha