همشهری آنلاین: ژاپن را می‌توان جزو سردمداران استفاده از روبات‌ها دانست. گفته می‌شود روبات‌ها و هوش مصنوعی تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده جایگزین نیمی از نیروی کار انسانی ژاپن می‌شوند.

روبات

گزارش جدیدی از سوی موسسه تحقیقاتی نومورا به چاپ رسیده که نشان می‌دهد در مدت ۱۰ تا ۲۰ سال آینده نیمی از مشاغل کشور ژاپن با روبات‌ها یا هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد.

به گزارش راديو بين‌المللي چين این موسسه با همکاری محققان دانشگاه آکسفورد بیش از ۶۰۰ شغل در ژاپن را مورد هدف قرار داده‌اند تا نیروی روباتیک و ماشین جایگزین نیروی انسانی شوند.

محققان برای بررسی و ارزیابی هر یک از مشاغلی که هدف قرار گرفته‌اند به میزان دشواری یا جریان سیستماتیک توجه داشته و برای انجام آن از یک الگوریتم خاص استفاده کرده و به این نتیجه رسیدند که سیستم‌های روباتیک، هوش مصنوعی و رایانه‌ها می‌توانند به طور تقریبی ۴۹ درصد از این مشاغل را پشتیبانی کنند.

اما آن دسته از مشاغل و حرفه‌هایی در این ۶۰۰ شغل قرار گرفته‌اند که نیازمند خلاقیت یا دانش خاصی نباشند و روبات‌ها و هوش مصنوعی قادر به انجام آنها باشند. در نتیجه، مشاغلی که مبتنی بر داده‌ها و امور سیستماتیک هستند به روبات‌ها سپرده خواهند شد. مشاغلی مانند راننده قطار، ماموران امنیتی و پذیرش و ...

جایگزینی روبات‌ها با مشاغل انسانی در حالی است که هنوز مشاغلی که نیازمند گفتگو، خلاقیت یا انجام فعالیت‌های خاص هستند در سلطه و مدیریت نیروی انسانی باقی خواهند ماند. برای مثال، مشاغلی مانند طراحی مد، کارگردانی، پزشکی، جراحی، ترانه سرایی و ... جزو مشاغلی هستند که نمی‌توانند با روبات‌ها جایگزین شوند.

در ادامه این گزارش آمده است، درصد مشاغل و نیروی انسانی که می توانند با روبات‌ها جایگزین شوند در ایالات متحده ۴۷ درصد و در انگلیس نیز ۳۷ درصد است. جایگزینی روبات‌ها با نیروی انسانی به فاکتورهای اجتماعی مختلفی مانند عرضه و تقاضای نیروی کار نیز مرتبط است.

کد خبر 320840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha