همشهری آنلاین: هوش مصنوعی از ظن هرکس فواید و خطراتی دارد، اما کاربری جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده از هرنظر باب میل افرادی است که از امتحان دادن بیزارند.

امتحان

براساس گزارش نيوساينتيست،‌ معمولا دانشجويان براي اثبات دانش خود به استاد‌ها راهي به جز شركت در امتحان را ندارند، مرحله‌اي كه براي بسياري پراسترس و طاقت‌فرسا است.

اكنون الگوريتمي جديد مي‌تواند سطح دانايي و فراگيري افراد را بهبود بخشد و علاوه بر آن نياز به تحمل فضاي سنگين جلسه‌هاي امتحان را نيز از بين ببرد. اين الگوريتم كه توسط محققان دانشگاه استنفورد و شركت گوگل ارائه شده‌است،‌ عملكرد گذشته دانشجويان در حل تمرين‌ها را تحليل كرده و خطاهاي آنها را شناسايي مي‌كند و دانش كلي آنها را براساس دانسته‌ها و خطاهايشان برآورد مي‌كند.

ايده استفاده از نرم‌افزار براي دنبال كردن روند پيشرفت دانش‌آموزان ايده جديدي نيست. اما تاكنون تلاش‌هاي چنداني درزمينه بهره‌برداري از يادگيري عميق، انجام نگرفته‌است. محققان دانشگاه استنفورد سيستم خود را از داده‌هاي پاسخ‌هاي 1.4 ميليون دانشجو به مسائل رياضي تغذيه كردند. همچنين محققان شبكه عصبي‌اي را براي مرتب‌سازي پرسش‌ها براساس نوع آنها آموزش دادند تا پرسش‌هايي با موضوعات مختلف رياضيات را در دسته‌هاي مختلف قرار دهد.

با در دست داشتن تمامي اين اطلاعات،‌سيستم به تدريج به ياد‌گيري توانايي‌هاي هر دانشجو در پاسخ دادن به هريك از انواع پرسش‌ها پرداخت. اين سيستم مي‌تواند با دقتي برابر 85 درصد و با بررسي پاسخ‌هاي دانشجو به چند پرسش كه پيش از اين به آنها پاسخ داده‌است، تشخيص دهد كه دانشجو به پرسش جديد پاسخي درست يا غلط خواهد داد.

دانشمندان در استنفورد نسخه‌اي پيچيده‌تر را متصور شده‌‌اند كه نه تنها مي‌تواند پيش‌بيني كند دانشجو قرار است به كدام پرسش پاسخ نادرست دهد،‌ بلكه مي‌تواند دليل اشتباه دانشجو را نيز مشخص سازد. در اين صورت چنين سيستمي مي‌تواند به مرور زمان روند يادگيري دانشجويان را بهبود بخشد.

به تدريج اين سيستم مي‌تواند تا حدي پيشرفت كرده و دقيق شود كه نياز به برگزاري آزمون‌ها به كلي برطرف شود، به اعتقاد محققان،‌ درصورتي كه عملكرد دانشجويان حين يادگيري به دقت تحت نظر قرار گيرد ديگر نيازي به برگزاري آزمون براي برآورد دانسته‌هاي آنها نخواهد‌بود.

کد خبر 320280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha