دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان برای اولین بار در جهان موفق به خلق تراشه‌ای کوانتومی شده‌اند که حاوی چهار ذره نوری درهم تنیده شده‌است و می‌تواند به صورت همزمان دستورهای مختلف را از مسیر صدها کانال مختلف اجرا کند.

کوانتوم

براساس گزارش ساينس الرت، اين دانشمندان در حقيقت بيش از هميشه به ساخت تراشه‌اي كوانتومي كه شباهت زيادي به تراشه‌هاي عادي مورد استفاده در رايانه‌ها و اسمارت‌فون‌ها دارد نزديك‌تر شده‌اند،‌با اين تفاوت كه تراشه جديد از توانايي انجام محاسبات بيشتري برخوردار است و مي‌تواند داده‌ها را با سرعت نور پردازش كند.

به گفته ديويد ماس از دانشگاه سوين‌برن در استراليا اين تراشه جديد سطحي غيرمنتظره از پيچيدگي را در ايجاد درهم‌تنيدگي فوتون‌ها روي تراشه ارائه مي‌دهد. با استفاده از اين فناوري جديد نه تنها مي‌توان جفت‌هاي درهم‌تنيده شده فوتون را به صورت همزمان از ميان صدها كانال عبور داد، بلكه براي اولين بار در جهان دانشمندان موفق به ايجاد حالت درهم‌تنيدگي چهار فوتوني روي يك تراشه شده‌اند.

رايانش كوانتومي سيستمي بسيار قدرتمند مبتني بر ذرات درهم‌تنيده است. زماني كه دو ذره درهم تنيده‌اند، به شدت به يكديگر متصل مي‌شوند، از اين رو هرآنچه براي يكي از آنها رخ دهد،‌ براي ديگري نيز رخ خواهد‌داد.

اين قابليت در محاسبات رايانه‌اي كه اكنون مبتني بر صفر و يك هستند،‌ كاربردي خواهد‌بود،‌ زيرا ذرات درهم تنيده درعين حال كه مي‌توانند در حالت صفر و يك باشند،‌مي‌توانند در حالتي به نام برهم‌نهي نيز باشند، حالتي كه به آنها توان پردازشي بيشتري مي‌دهد. درحال حاضر از فوتون‌ها براي ارسال اطلاعات با سرعت بالا از مسير كابل‌هاي نوري استفاده مي‌شود،‌اما در زمان دريافت،‌سرعت كاسته مي‌شود تا فرصت كافي براي تبديل فوتون‌ها به الكترون‌ها وجود داشته‌باشد. با استفاده از اين ذرات نوري در رايانه‌ها، نه تنها رايانه‌ها قدرت پردازش فوتون‌ها را به دست مي‌آورند،‌بلكه مي‌توانند اين پردازش را در سطح كوانتومي و با قدرتي بالا انجام دهند.

اين تراشه با استفاده از پديده‌‌اي به نام شانه‌هاي فركانس‌هاي نوري ساخته شده‌است، كه برخلاف شانه‌هايي كه از آنها براي جداسازي تارهاي مو از آنها استفاده مي‌شود،‌ از آن براي درهم تنيدن فوتون‌ها استفاده مي‌شود. مهمتر اينكه اين تراشه‌ها را مي‌توان با سرعتي بالا توليد كرده و مورد استفاده قرار داد.

به گفته دانشمندان با ابداع اين تراشه،‌ دريچه ورود قدرت پردازش بي‌نظير رايانه‌هاي كوانتومي به زندگي روزمره انسان‌ها گشوده شده‌است.

کد خبر 328199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha