مربای انجیر یکی از خوشمزه‌ترین مرباهاست آن هم همراه با کره. بعضی‌ها آن را به عنوان دسر بعد از غذا یا با چای هم سرو می‌کنند. در این مطلب با طرز تهیه مربای انجیر آشنا می‌شوید.

fig jam - مربای انجیر

به گزارش همشهری‌آنلاین، مربای انجیر شاید به اندازه مربای به، هویج و آلبالو رایج نباشد اما چیزی از طعم و رنگ آنها کم ندارد. انجیرهای کوچک سبزرنگ برای تهیه مربا عالی هستند. البته از انجیر سیاه هم می‌توان برای تهیه مربا استفاده کرد اما در این صورت مربای انجیر طلایی رنگ نخواهید داشت و بیشتر رنگ مربا به سمت قهوه‌ای و قرمز متمایل می‌شود.

انجیرهای سبز یا زرد کوچک برای تهیه مربای انجیر ایده‌آل هستند. فقط توجه داشته باشید دم انجیرها را جدا نکنید یا در صورت کوتاه کردن از ته کوتاه نکنید چون با این کار مربای شما شفاف نخواهد شد.برای پخت مربای انجیر می‌توان از ۲ روش استفاده کرد؛ در هر ۲ روش برای هر یک کیلوگرم انجیر ریز، یک کیلوگرم شکر و در صورت تمایل یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و مقداری هل یا گلاب (برای طعم دادن بیشتر) نیاز است. البته توصیه ما به خاطر سلامت بودن استفاده از روش دوم است.

روش اول

به علت آنکه برای ترد شدن انجیرها از آب آهک استفاده می‌شود، مقداری آهک نیز لازم است؛ به این ترتیب که روی یک کیلو آهک مقداری آب سرد بریزید و بگذارید تا آهک آن رسوب کند. سپس آب زلال آهک را صاف کنید و انجیرها را ۲ تا ۳ ساعت در آب آهک زلال قرار دهید. بعد از آن انجیرها را خارج کنید و چند بار زیر شیر آب بشویید.

نکته: در صورتی که انجیر مصرفی خیلی شیرین باشد، از مقدار کمتری شکر استفاده کنید.برای اطمینان از خروج آب آهک می‌توانید یک ساعت دیگر انجیرها را در ظرف حاوی آب سرد خیس کنید و بعد آنها را خارج کرده و زیر شیر آب بشویید. حالا آنها را داخل قابلمه‌ای بریزید و شکر رویشان بپاشید و شب تا صبح بگذارید تا انجیرها آب بیندازد.

در صورتی که میزان آب خارج شده از انجیرها کافی نبود، کمی آب جوشیده به آنها اضافه کنید. صبح روز بعد، قابلمه حاوی انجیر، شکر و مقداری آب انجیر را روی شعله زیاد اجاق گاز قرار دهید تا همزمان با جوش آمدن آب، شربت نیز قوام آید. در این فاصله زمانی، مرتب کف روی مربا را بگیرید. سپس آب لیموترش و در صورت دلخواه ۳-۲ عدد هل یا ۳ قاشق سوپ‌خوری گلاب به مربا اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه دیگر بجوشد. بعد آن را از روی شعله اجاق گاز بردارید و اگر در مربا هل ریخته‌اید، آنها را خارج کنید.

طرز تهیه مربای انجیر | نکاتی کلیدی در تهیه یک مربای خوش‌طعم

روش دوم

لازم نیست در این روش از آب آهک استفاده کنید؛ فقط کافی است انجیرهای سالم و بدون شکاف را انتخاب کرده و کمی از انتهای آنها را ببرید و پس از شست‌وشو آنها را داخل قابلمه‌ای بریزید و یک لیوان آب به آن اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بپزد. سپس شکر را روی انجیرهای پخته بریزید و یک ربع دیگر روی حرارت متوسط بگذارید تا با شکر نیز بجوشد.

پس از آن، شعله اجاق گاز را کم کنید و بگذارید تا شکر قوام آمده و رنگ مربا تغییر کند (در این مرحله در صورت دلخواه می‌توانید آب لیموترش را نیز اضافه کنید). حالا مربا آماده است.

اگر می‌خواهید مربای شما با همین روش پخت، طعم هل یا گلاب هم داشته باشد، طعم‌دهنده مورد نظرتان را هنگام قوام آمدن شربت اضافه کنید.

نکاتی کلیدی در تهیه مربای خوش‌طعم انجیر

۱- برای تهیه مربا انجیراز انجیرهای سبز و یا زرد استفاده کنید که مناسب تر از انجیر سیاه است.
۲- هنگام پخت حرارت را همواره ملایم کنید تا مربا سرریز نشود.
۳- اگر هنگام پخته شدن انجیرها ،دانه‌های انجیر وارد شیره مربا شد، می‌توانید بعد از پخت انجیرها را خارج کنید و شیره آن را صاف کنید و مجددا انجیرها را درون شیره صاف شده قرار دهید.

کد خبر 32172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز