چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

صدیقه کیان منش‌راد: مربای به یکی از خوش‌طعم‌و‌عطرترین مرباهاست. این مربا نه‌تنها در اولین وعده غذایی روز (صبحانه) طرفداران زیادی دارد، بلکه خوردن مقداری از آن به‌عنوان دسری برای هضم غذا نیز توصیه می‌شود.

مربا

 در ضمن اگر به جای خوردن قند یا شیرینی و شکلات با چای عصرانه، یک تکه مربای به را امتحان کنید، پشیمان نخواهید شد.

مواد لازم:

- به، 2 کیلوگرم

- شکر، 2 کیلوگرم

- آب لیمو ترش، 2 تا 3 قاشق سوپ‌خوری

- دانه هل، نصف قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه:

ابتدا به‌ها را پوست کنده و به صورت هلال ببرید. هر یک از برش‌های هلالی شکل را نیز به دو نیم تقسیم کنید.

پس قابلمه‌ای از جنس مس آماده کرده و برش‌های به را به همراه حدود 5 تا 6 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید تا به‌ها کمی بپزند.

حالا ابتدا شکر را اضافه کرده و سپس دانه‌های هل را بیفزایید و بگذارید تا مربا با همان حرارت ملایم بپزد.

به هنگام پختن، به تغییر رنگ داده و قرمز می‌شود، در نتیجه شربت آن نیز به همان رنگ درمی‌آید. بنابراین وقتی که شربت به، غلیظ شده و در واقع مربا آماده شد، نوبت به اضافه کردن آب لیمو ترش تازه می‌رسد.

بعد از اینکه آب لیمو را اضافه کردید، فقط چند جوش زدن کافی است و سپس بلافاصله آن را از روی شعله اجاق گاز بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود.

نکته یک: هنگام پختن به، حدود 3 الی 4 ساعت باید در ظرف بسته و شعله اجاق گاز نیز کم باشد بعضی‌ها از دم‌کنی برای خوش‌رنگ شدن مربا پس از پخت آن استفاده می‌کنند.

نکته2: برای زیباتر شدن نمای این مربای خوش‌طعم شما می‌توانید با استفاده از قالب‌های شیرینی‌پزی به‌ها را نیز به شکل‌های مختلف قالب زده و بقیه مراحل را با به‌های فرم‌دار ادامه دهید.

در ضمن مربای به را با به رنده‌شده نیز می‌توان درست کرد. این نوع مربا باب طبع بچه‌های کوچک و افراد سالمند است.

روش دیگر:

به را پس از پوست کندن و خرد کردن در قابلمه‌ای بریزید و روی آن شکر بپاشید. به شکری را بیش از 24ساعت همان‌طوری بگذارید تا آب پس دهد. حالا پس از این مدت، به را روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید و بگذارید که در آب خودش پخته و رنگ بیندازد.

کد خبر 37222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز