مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تهران از تهیه تفاهم‌نامه خرید اتوبوس‌های ویژه طرح BRT با کشورهای اروپایی خبر داد و گفت که به‌زودی200 دستگاه اتوبوس چپ در وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شود.

به گزارش ایسنا، حسین بیژنی صبح روز شنبه با اعلام این خبر، گفت: «این اتوبوس‌ها در خط BRT دپوی شرق ـ آزادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

به گفته او مطالعات طرح BRT [آشنایی با سامانه اتوبوس‌های پرسرعت] در اختیار وزارت کشور قرار گرفت و وزیر کشور نیز در جلسه‌ای که با مسوولان شهرداری داشت، قول تامین این اتوبوس‌ها را داد، اما سپس شنیده شد که منظور وی اتوبوس‌های معمولی راست در بوده است، بنابراین شهرداری عزم را جزم کرده تا اتوبوس‌های چپ در را که در داخل کشور تولید نمی‌شود، از خارج کشور خریداری کند.

او افزود: «شهردار تهران نیز دستور خرید اتوبوس‌های چپ در از خارج کشور را صادر کرده و هزینه خرید این اتوبوس‌ها به طور کامل از سوی شهرداری تهران پرداخت می‌شود.»

برخی از اعضای شورای شهر تهران پیش از این اعلام کرده بودند که شهرداری اجازه ندارد خود اتوبوس برای شبکه BRT خریداری کند اما بیژنی تاکید کرد که شهرداری اجازه وارد کردن اتوبوس‌هایی که خود خریداری کرده را دارد و بر اساس تفاهم‌نامه نوشته شده با کشورهای اروپایی، اتوبوس‌های چپ‌در ظرف چهار تا پنج ماه آینده وارد کشور می‌شود.

آن‌گونه که بیژنی اعلام کرد، علاوه بر 200 دستگاه اتوبوس چپ در که از خارج کشور تامین می‌شود، 60 دستگاه اتوبوس مگاترانس نیز تعمیر شده و آن‌ها نیز چپ در شده‌اند.

مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان این که 28 ایستگاه ویژه طرح BRT آماده نصب است، درباره نبود امکان نصب این ایستگاه‌ها در برخی نقاط خط ویژه که باریک است، گفت: «مطالعات کاملی برای جانمایی ایستگاه‌ها انجام شده و نقاطی که ایستگاه باید نصب شود، مشخص و دارای فضای کافی است و در صورت نیاز نیز در مسیر خط ویژه تعریض انجام می‌شود.»

او از توسعه خطوط BRT هم خبر داد: «راه‌اندازی خط BRT در دو و سه مسیر از جمله جنوب به شمال تهران و چند مسیر دیگر در دستور کار بوده و مطالعات آن در حال انجام است. در برنامه‌های آتی این خط در کلیه سطح شهر تهران و مسیرهای میانی راه‌اندازی می‌شود.»

او درباره مشکلات مردم در خط دپوی ـ آزادی تا قبل از نصب ایستگاه‌ها و ورود اتوبوس‌های چپ در، گفت: «برای حل مشکلات مردم، ایستگاه‌هایی با سایبان‌هایی موقت که هزینه زیادی نداشته باشد، نصب کرده‌ایم و در تلاشیم تا سکوهایی کم‌هزینه نیز تا نصب ایستگاه‌های ویژه BRT نصب کنیم.»

او درباره ازدحام مسافران در خط یاد شده، گفت: «230 دستگاه اتوبوس از دپو شرق تا آزادی برای جابجایی مسافران به کار گرفته شده و مسافران سر خط به راحتی سوار می‌شوند و ازدحام فقط در ساعات شلوع بندرت اتفاق می‌افتد که برای رفع این مشکل نیز برنامه‌ریزی شده تا اتوبوس‌ها از سر خط با نصف ظرفیت حرکت کرده و به علاوه اتوبوس‌های ذخیره از سر خط خالی حرکت و در ایستگاه‌های شلوغ مسافران را سوار کنند.»

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت که تهران نیازمند 10 هزار و 500 دستگاه اتوبوس است که هم اکنون چهار هزار و 500 دستگاه کم داریم و به همین دلیل اتوبوسی که باید در یک شیفت کار کند در دو شیفت و به طور غیراستاندارد و هر شیفت در برخی نقاط 100 مسافر را جابجا می‌کند و این امر استهلاک سریع اتوبوس را در پی دارد، بنابراین باید هر چه سریع‌تر اتوبوس‌های مورد نیاز تامین شود.

به گفته او دو هزار و 750 دستگاه اتوبوس سهمیه تهران از محل تبصره 13 در سال 85 بوده که از این تعداد حواله یک‌هزار و 827 دستگاه داده شده و یک‌هزار و 605 دستگاه آن تحویل شده است و برای سال 86 نیز هنوز هیچ سهمیه اتوبوس از محل تبصره 13 به تهران اختصاص نیافته است.

کد خبر 32096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز