استفاده از خطوط اتوبوس تندرو (BRT) در اتوبوسرانی تنها در یک خط موجب صرفه جویی روزانه 30 میلیون تومان در وقت شهروندان و افزایش سرعت سفر از 12کیلومتر به 19 کیلومتر و همچنین کاهش زمان سفر از 85 دقیقه به 55 دقیقه شده است.

دبیر گروه تحقیقات بهینه‌سازی‌ و شبکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام این خبر به همشهری گفت: پایش‌های مختلفی بر سامانه اتوبوسرانی محور دماوند، انقلاب و آزادی انجام شده‌ بود که یافته‌های آن نشان از عدم استقبال مردم از این خطوط داشت.

دکتر مهدی قطعی با اشاره به زمان‌های این پایش‌ها گفت: در دوره اول در آذر ماه سال 85 این محور مورد مطالعه قرار گرفت. یافته حاکی از این واقعیت بود که در این محور 16 خط با 233 اتوبوس در حال فعالیت‌ هستند که روزانه در حدود 226 هزار نفر را در این محور جابه‌جا می‌کنند.

وی از انجام مطالعه مرحله دوم بر این محور یاد کرد و افزود: در اردیبهشت ماه سال‌جاری نیز مرحله دوم مطالعه بر این محور آغاز شد و نتایج مشخص کرد که با افزایش اتوبوس و فعالیت 321 اتوبوس، تعداد سفرهای شهری در این محور کاهش یافته است، به نحوی که تعداد کل سفر‌های روزانه 214‌هزار و 500 نفر مشخص شد.

قطعی در ادامه گفت: اگرچه در این مرحله تعداد اتوبوس‌ها افزایش یافته است اما به‌دلیل بی‌توجهی به مبادی و مقاصد مختلف در این محور چندان استقبالی از سوی مردم انجام نشده است. از سویی تأثیر روانی ناشی از طول زمان حرکت اتوبوس‌ها نیز در کاهش استفاده از آن بی‌تأثیر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه پس از راه اندازی BRT دوباره این محور مورد پایش قرار گرفته است اظهار داشت: در مهر ماه امسال نیز این محور دوباره مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد اتوبوس‌های  فعال در این محور که از 16 خط به یک خط تبدیل شده‌بود 228‌دستگاه و فاصله زمانی حرکت آنها از 10‌دقیقه در زمان پیک ترافیک و 15 دقیقه در ساعات خلوت به 2 دقیقه و 3 دقیقه کاهش یافت.

قطعی اظهار داشت: با به کار گیری 228 اتوبوس در محور دپوی شرق- آزادی و کاهش زمان حرکت آن، تعداد سفرها نیز افزایش چشمگیری داشت،  به‌نحوی که روزانه در این خط و با استفاده از سامانه ‌TRB   288هزار مسافر جابه‌جا می‌شوند.

وی افزایش سرعت اتوبوس‌ از 12‌کیلومتر به 19 کیلومتر، صرفه جویی30‌میلیون تومانی در وقت شهروندان و کاهش هزینه معادل 80 میلیون تومانی شرکت اتوبوسرانی را  از دستاوردهای اجرای سامانه BRT دانست و اظهار داشت: استفاده از این سامانه در بسیاری از کشورهای پیشرفته موجب توانمندی حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ آنها شده‌ و مطالعات انجام گرفته نیز ما را به استفاده از این سامانه سوق می‌دهد.

کد خبر 36157

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز