قصه‌ی «حبیب و میرزا‌شیپور» در زمان قاجار اتفاق می‌افتد. بنابراین عجیب نیست که کتاب پر از شاهزاده و خدم و حشم باشد. یکی‌اش خود میرزاشیپور که یکی از دلقک‌های شاهزاده است و توی دربار طرفداران خودش را دارد.

دوچرخه شماره ۸۱۷

دوچرخه شماره ۸۱۷

 

پدر و مادر حبیب، قبل از این‌که فرزندشان به دنیا بیاید، به علت مخالفت با شاه زندانی شده‌اند. مادرش وقت به‌دنیا آوردن او فوت كرده و پدرش هنوز زندانی است. میرزا‌شیپور که مدتی است حبیب را پیش خودش نگه داشته، كاري می‌کند كه به كمك او پدر حبیب از زندان آزاد شود.

نثر «مهدی میرکیایی» در این رمان روان و پرکشش است. کتاب 28 فصل کوتاه دارد و 165 صفحه است. انتشارات پیدایش (66970270) آن را با قیمت 11هزار تومان چاپ کرده است.

 

دوچرخه شماره ۸۱۷

 

  • خرسي كه عاشق مارمالاد است

پدینگتون، خرسی دوست‌داشتنی است که عاشق مارمالاد است و کلاه عجیبی بر سرش می‌گذارد. خانم و آقای براون او را تصادفی در ایستگاه پدینگتون پیدا کرده‌اند و به همين علت هم اسمش را پدينگتون گذاشته‌اند.

او حالا با خانواده‌ي براون زندگی می‌کند. بسیار مؤدب و مهربان است؛ هر چند اگر كسي ناراحتش كند، خيلي بد نگاهش مي‌كند. همیشه هم در نهایت معصومیت به دردسر می‌افتد.

«خرسی به نام پدینگتون» را «مایکل باند» نوشته و «بهمن دارالشفایی» ترجمه‌اش کرده است. بد نيست بدانيد كه از روی داستان‌های پدینگتون چندين مجموعه‌ي انيميشن و یک فیلم سینمایی هم ساخته شده است. اين كتاب 124 صفحه‌اي را نشر ماهی (66951880) با قیمت هفت‌هزار تومان به بازار آورده است.

 

دوچرخه شماره ۸۱۷

 

  • شعرهايي در حال‌وهواي طبيعت

با بعضي شعرها و اسم‌ها مي‌شود خاطره‌بازي كرد. گاهي شعرها و داستان‌ها و نوشته‌هايي از سال‌هاي كودكي و نوجواني در ذهن و ياد آدم‌ها مي‌ماند كه ممكن است تا سال‌هاي بزرگ‌سالي و حتي كهن‌سالي پاك نشود.

بخش زيادي از اين نوشته‌ها يادگارهاي دوران مدرسه‌اند.

شايد اين شعر از جمله شعرهايي باشد كه خيلي‌ از شما به خاطر داريد و با خواندن همان چند سطر آغازين ياد خاطرات خوب مدرسه مي‌افتيد:

 

خوشا به حالت

اي روستايي!

چه شاد و خرّم

چه باصفايي...

 

در شهرِ ما نيست

جز دود و ماشين

دلم گرفته

از آن و از اين...

 

شاعر اين شعر «جعفر ابراهيمي» است با تخلّصِ «شاهد». اسمي آشنا با شعرهايي كه اغلب در
حال وهواي طبيعت و زندگي و دوستي سروده شده‌اند.

«پرنده خواهر من است» عنوان يكي از تازه‌ترين كتاب‌هاي اين شاعر است كه انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان (88964115)با قيمت 3100 تومان منتشر كرده و شامل 24 شعر در قالب‌هاي نيمايي و چهارپاره است.

شعرهاي اين مجموعه نسبت به ديگر آثار جعفر ابراهيمي، از حال و هوا و زباني تازه‌تر برخوردارند و البته دلبستگي شاعر را به طبيعت در اين مجموعه نيز مي‌توان رديابي كرد. يكي از شعرهاي نيمايي او را برايتان مي‌آوريم:

 

رعد و برق

ابرها شمشيربازي مي‌كنند

و چكاچك رعد

و چكاچك برق!

مي‌رسد فريادشان از غرب

مي‌رسد فريادشان از شرق

و تماشاچي، فقط باد است

مي‌وزد از هر جهت

                  شاد است

کد خبر 320776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha