جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 30 شهریرو تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد

به گزارش ایرنا آیت‌الله خاتمی با اشاره به شیطنت‌های آمریکا در راه توافقات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: آمریکا بداند آنچنان که تاکنون ناکام بوده از این به بعد نیز ناکام خواهد ماند.

وی درخطبه دوم نماز جمعه‌این هفته تهران، خاطرنشان کرد: ایران و آژانس به این نقطه رسیده‌اند که همه مسایل باقی مانده را طی برنامه زمان بندی شده حل کنند.

وی تصریح کرد: محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به صراحت گفته که پرونده ایران از شورای امنیت به شورای حکام بازگردد اما در میان راه آمریکا شیطنت می‌کند و به دنبال آن است که قطعنامه سوم تحریم را از شورای امنیت علیه ایران بگیرد.

خاتمی تصریح کرد: ما به افکار عمومی دنیا می‌گوییم که این بالاترین سند است برای اینکه‌آمریکا به دنبال حل مشکل هسته‌ای ایران نیست بلکه به دنبال تنش زایی است در حالی که جمهوری اسلامی ایران خواهان تنش زدایی است.

جوانان برومند ایران اسلامی و فتح قله‌های بلند علمی

امام جمعه موقت تهران در ادامه با تاکید بر اینکه جوانان ایران اسلامی درعرصه جهاد علمی و نهضت نرم افزاری نیز مانند دیگرعرصه‌ها خوش درخشیده‌اند گفت: جوانان برومند ما این استعداد را دارند که قله‌های بلند علمی را فتح کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که معلمان و مسوولان آموزش و پرورش، آموزش عالی این سمت و سو و هدف را درمسیر راه خود برگزینند.

‪ ۸‬سال دفاع مقدس پشتوانه عزت و عظمت ملت ایران

آیت الله‌خاتمی درادامه با گرامیداشت نام ویاد شهدای ‪ ۸‬سال دفاع مقدس، گفت:دربیست وهشتمین سال پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی، ملت ایران ملتی سرافراز سربلند، عزیز و مقتدر در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است.

خطیب جمعه این هفته تهران ‪ ۸‬سال دفاع مقدس را پشتوانه این عزت و عظمت دانست و تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران در طول این ‪ ۸‬سال تنها با صدام نمی‌جنگید، با آمریکا می‌جنگید زیرا طراح حمله به ایران آمریکا بود که خودشان نیز به این مساله اعتراف کردند.

وی خاطرنشان کرد : ما در دوران دفاع مقدس با فرانسه می‌جنگیدیم که هواپیماهای مدرن خود را در اختیار صدام قرار داد تا مردم بی‌پناه ما را بمباران کند و شوروی سابق تا آخرین ساعات از صدام حمایت می‌کرد.

خاتمی اظهار داشت: ما دردفاع مقدس با دنیای استکبار طرف بودیم اما با یاری خداوند و با تلاش بازوهای مسلح و مقتدر ملت ایران ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وبسیج مردمی در این مصاف ملت بزرگ ایران پیروز شد و اراده باطل بین‌المللی را شکست.

وی با اشاره به اینکه این اولین بار بود که در ‪ ۲۰۰‬سال جنگی در ایران در می‌گیرد و ملت ایران یک وجب از خاک خود را از دست نمی‌دهد، گفت: در دوران قاجار و پهلوی مجموعا یک میلیون کیلومتر خاک ایران از دست رفت.

امام جمعه موقت تهران افزود: ملت ایران امروز دارای نظامی با ثبات و مقتدر است که باید جای شکر این نعمت را به جای آوریم که برای شکر این نعمت باید از دین و ارزش‌ها پاسداری کنیم زیرا هرچه داریم از دین است و گل پیروزی در گلستان دین به بار نشست.

وی دلداده خداوند بودن و دل از دیگران به ویژه بیگانگان بریدن را یکی از راه‌های شکر نعمت الهی دانست و گفت: دشمنان انواع توطئه‌ها راعلیه ایران اسلامی تجربه کرده‌اند اما هنوز این نظام همچون سرو ایستاده است . باید شکر این مهم را بجار آورد.

نفس درخواست از بیگانگان ذلت آفرین است

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به اظهارات هفته گذشته جان کری سناتور آمریکایی مبنی بر اینکه برخی از اعضای جریان‌های سیاسی ایران با او ‪ ۴‬ساعت صحبت کردند و گفتند که آمریکا اشتباه کرده که از آنها حمایت نکرده است، گفت: نفس این دیدار ذلت آفرین است و دلدادن به بیگانه زشت است از سوی هر کس که باشد.

وی تاکید کرد : نفس این گونه ارتباط و دلدادگی به بیگانگان خروج از دایره خودی‌ها و ورود به دایره بیگانگان است و همه باید آن را محکوم کنند حتی جریان‌هایی که‌این افراد منسوب به آنها هستند نیزباید این گونه اقدامات را محکوم کنند.

انتقادازعملکردبرخی رسانه‌ها

‌درواکنش به اظهارت گستاخانه ‌وزیرخارجه فرانسه خطیب جمعه این هفته تهران دمیدن روح امید و آینده روشن در ملت را محور تحلیل‌های سیاسی سالم و خط مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: ایشان بارها آینده را روشن تحلیل کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه امروز خالی کردن دل مردم بزرگترین گناه سیاسی است، اظهار داشت: متاسفانه هفته گذشته یک مسوول فرانسوی یک حرف نسنجیده و ناپخته زد که خود نیز به توبه افتاد، اما برخی روزنامه‌ها تیتری زدند که انگار حادثه‌ای در راه است.

خاتمی خطاب به برخی از رسانه‌های داخلی گفت : چرا تیترهایی می‌زنید که دشمنان شاد شوند. ما از مدیران مسوولان و صاحب امتیازان این روزنامه‌ها می خواهیم که درتیتر زدن دقت کنند. این نوع کار کردن در شان رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی تاکید کرد:دشمنان همیشه دنبال این بوده‌اند که بین ملت، احزاب سیاسی و قومیت‌ها اختلاف ایجاد کنند و ما برای شکر نعمت خداوند باید به دنبال وحدت و همبستگی باشیم که این امر مهم سعه صدر، برخورد منطقی و ولایت محوری می خواهد.

اشتباهات متعدد نوکیسه‌های سیاسی فرانسوی

امام جمعه موقت تهران گفت: اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه با موج انتقادات بین‌المللی حتی در کشورش مواجه شد و دیدید که مجبور به عذرخواهی شد.

وی تاکید کرد: این نوکیسه‌های سیاسی فرانسه، اولین اشتباه را مرتکب نشده‌اند. چندی پیش گروه‌های لبنانی را به فرانسه دعوت کردند تا در تشکیل دولت ملی در لبنان همکاری کنند در همین حال رییس جمهوری فرانسه مقاومت حزب الله را گروه تروریستی خواند و مجبور شدند این حرف نامربوط خود را پس بگیرند.

آیت الله خاتمی گفت: همین وزیر خارجه فرانسه چندی پیش دولت نوری‌مالکی را در اداره عراق ناتوان خواند که باز هم مجبور به عذرخواهی و پس گرفتن حرف خود شد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه ‌این آخرین‌اشتباه دولتمردان فرانسوی باشد، گفت: تازه به دوران رسیده‌های حکومت فرانسه باید دقت کنند طناب آمریکا پوسیده است و نباید با آن به چاه بروند. فرانسوی‌ها باید از تجربه شکست خورده انگلیس درس بگیرند. دولت بلر هم دنباله روی کرد و با فضاحت کنار رفت.

خطیب جمعه تهران موج هجمه بین‌المللی به این اظهارات نادرست را نشانه اقتدار بین‌المللی ایران دانست و گفت : کسی یارای اهانت و تهدید این ملت حتی در عرصه حرف را نیز ندارد چه رسد به عرصه عمل.

‪ ۷۰۰‬هزار کشته ارمغان حضور آمریکایی‌ها در عراق

وی درادامه با اشاره به‌حضور ناموفق آمریکایی‌ها در عراق، گفت: در عراق آمریکایی‌ها با نوید دمکراسی وارد شدند اما اکنون ‪ ۴‬سال از اشغال می‌گذرد که در این چهار سال ارمغان آنها ‪ ۷۰۰‬هزار کشته و ‪ ۴‬میلیون آواره است.

خاتمی تورم بالای ‪ ۵۰‬درصدی در عراق، محروم بودن مردم از حداقل امکانات رفاهی وتحقیر ملت، ارتش و پلیس این کشور را از دیگر دستاوردهای آمریکا در عراق دانست.

وی تصریح کرد: هیاتی از وزارت نیرو ایران به عراق رفته بودند تا مشکل برق این کشور را حل کنند که یک گروهبان آمریکایی وارد هتل محل اقامت آنها شده و می‌خواهد هیات ایرانی را دستگیر کند. سرگردی که محافظ هیات ایرانی است می‌گوید اینها برای خدمت به مردم عراق آمده‌اند و گروهبان آمریکایی به سرگرد اهانت کرده و شدیدترین و زشت‌ترین برخورد را با این افسر عراقی می کند.

خاتمی تاکید کرد: با این همه جنایات، آمریکایی‌ها برای فرافکنی ایران بزرگ اسلامی را که خیر مردم عراق را می‌خواهد، متهم به دخالت در امور این کشور می‌کنند.

صدای مرگ کنفرانس صلح

وی درباره برگزاری کنفرانس صلح فلسطین در آمریکا، گفت: کنفرانس صلح سابقه دارد و از هم اکنون صدای مرگ این کنفرانس و بی‌اثر بودن آن به گوش می رسد.

امام جمعه موقت تهران افزود: این کنفرانس‌ها به دنبال آن نیستند که مشکل فلسطینی‌ها را حل کنند بلکه می‌خواهند اسرائیلی‌ها را نجات دهند.

خاتمی تصریح کرد: به برخی سران عرب و گروه‌های فلسطینی می‌گوییم ارتباط با اسرائیل چیزی جز ذلت برای شما ندارد. اسرائیل کشوری جعلی، غاصب و وحشی است که وحشی گری‌های او روی تاریخ را سیاه کرده است.

خطیب جمعه تهران تاکیدکرد: دشمنی چون اسرائیل جز مشت و گلوله چیز دیگری نمی خواهد.

خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با تاکید براینکه یک مسلمان آنچنان که کانون مهر است باید کانون خشم مقدس باشد ، گفت: در قرآن ‪ ۴۰‬بار واژه لعن داریم که گویای نفرت است وقتی کسی خدا او را لعن می‌کند به معنای منفور بودن او در نظر خداوند است.

وی افزود : هر چیزی که نشان‌دهنده نفرت از بیگانه است کار پسندیده‌ای است و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در راستای خشم مقدس و نفرت نسبت به دشمنان بوده و اینگونه شعارها مورد تایید قرآن کریم است.

کد خبر 31996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز