همشهری آنلاین-فتانه انفرادی: رژیم غذایی ۴۷ میلیون ایرانی، ناسالم است. این موضوع در همایش ملی تغذیه سالم، اعلام شد. این عدد بزرگ نشان می‌‌دهد که به سلامت غذا باید اهمیت داد.

spoon fork

 به گزارش همشهري آنلاين: بر اساس اطلاعاتي كه سخنرانان در همايش ملي تغذيه سالم، يكشنبه،ششم دي ارائه دادند، سرانه مصرف برخي از مواد‌ غذايي كه به سلامت انسان‌ها آسيب‌ جدي وارد مي‌كند، در ايران بالاست.  سبك تغذيه ايراد دارد و خيلي سريع بايد اصلاح شود

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در همايش ملي تغذيه سالم مي‌گويد: بر اساس مطالعات، ۴۴ درصد مرگ و میرهای افراد زیر ۷۰ سال و ۴۸ درصد مرگ‌های افراد بالای ۷۰ سال با تغذیه ناسالم مرتبط است.

مصرف چربی زیاد، شیرینی، نمک زیاد، مصرف کم فیبر، میوه‌ها و سبزی‌ها، علل اصلی سرطان‌ها، ديابت نوع دو، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و بيماري‌هاي تنفسي هستند كه چهار بيماري شايع در ايران محسوب مي‌شوند و سبب 52 درصد علل مرگ و ميرها هستند.

به گفته زهرا عبداللهي، سرانه مصرف نمک در کشور ۴۶ گرم است در حالي كه باید ۳۵ گرم باشد، سرانه مصرف قند ۶۶ گرم است درحالي كه میزان مطلوب آن در سبد غذایی باید ۴۰ گرم باشد، متوسط مصرف سرانه میوه هر ایرانی در سال ۲۱۲ گرم است درحالي كه باید ۲۸۰ گرم باشد، مصرف سبزی ۲۲۸ گرم است درحالي كه باید ۳۳۰ باشد، سرانه مصرف شیر ۱۹۰ گرم است درحالي كه باید ۲۵۰ گرم باشد.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی متوسط مصرف نمک باید روزانه ۵ گرم برای افراد زیر ۵۰ سال و ۳ گرم برای افراد بالای ۵۰ سال باشد.اين درحالي است كه قوت غالب مردم ایران نان است و علاوه برآن، هر ۳۱۰ گرم نان سه گرم، هر ۶۰ گرم پنیر ۲ گرم، هر ۱۰۰ گرم چیپس ۲.۷ گرم، یک برش پیتزا ۴ گرم، ۱۰ دانه زیتون یک گرم و ۳ برش کالباس ۴.۵ گرم نمک دارد.

عبدالهي مي‌گويد: میزان شیوع چاقی در سنین ۲۵ تا ۳۴ سالگی به ۵۰ درصد رسیده است وفشار خون بالا ي ناشی از مصرف نمک در ايران دو برابر میانگین جهانی است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، سرانه مصرف نوشابه‌هاي گاز دار را توسط هر فرد ايراني، ۴۲ لیتر،‌ اعلام مي‌كند. اين درحالي است كه این نوشابه‌ها به دلیل اسید سولفوریکی که دارند موجب ممانعت از جذب کلسیم شده و به پوکی استخوان منجر می‌شوند.هر ۳۰۰ میلی لیتر نوشابه ۲۸ گرم شکر دارد که موجب ۱۲ کیلوکالری اضافه وزن می‌شود.

  • ۱۵ میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند

در همايش ملي تغذيه سالم، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم از افزايش نرخ چاقي در ايران خبرداد و اينكه ۱۵ میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند.

دكتر علي اكبر سياري مي‌گويد: نرخ چاقی رو به افزایش است و ۱۵ میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند .از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه در کشور ۹۲ هزار مورد آن ناشی از بروز سکته قلبی و ۴۳ هزار مورد مربوط به سکته مغزی است.

مصرف سالانه سیگار در کشور، ۶۳ میلیارد نخ و هزینه آن، ۱۰ هزار میلیارد تومان است. سالیانه در کشور، ۹۰ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که ۳۰ هزار نفر از آنها فوت می‌کنند و دو هزار میلیارد تومان هزینه آن است.

گرچه سخنرانان در همايش ملي تغذيه سالم، اطلاعات و آمار ناخوشايندي از سبك تغذيه ايراني‌ها ارائه دادند اما يادمان نرود كه بنا به گفته همين مسئولان و سخنرانان در همايش ملي تغذيه سالم با پيشگيري مي‌توان از ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و ۳۰ درصد سرطان‌ها، جلوگيري كرد .

  • توصيه‌هاي كاربردي

خوب است از همين امروز توصيه‌هاي معاون بهداشت وزير بهداشت و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت را كه در همايش ملي تغذيه اعلام شد جدي بگيريم:

برای مصرف مواد غذایی،‌ برنامه روزانه داشته‌ باشيد و اطلاعات لازم درباره آنچه می خورید را کسب کنید. مثلا بدانيد یک موز 110 کیلوکالری، یک خرما 22 کیلوکالری، یک سیب 70 کیلوکالری، یک لیوان نوشابه 140 کیلوکالری وارد بدن ما می‌کند.

‌سرطان‌های سینه و پروستات و ناشی از مصرف زیاد چربی است. بنابراين، درباره روغن هم باید به مقدار و نوع مصرف روغن توجه کرد. مصرف روغن‌های‌جامد و نیمه جامد را متوقف كنيد. زیرا حاوی اسیدهای چرب ترانس بوده و موجب افزایش LDL و کاهش HDL می‌شوند.

تنوع، تعادل و تناسب در مصرف مواد غذایی، داشته باشيد.

برنامه روزانه پیاده روی تند هر بار ۳۰ دقیقه به صورت مرتب، را فراموش نكنيد.

وزن خود را متعادل نگه داريد.

افزایش دریافت فیبر با مصرف غلات، نان‌های سبوس دار، سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات را در برنامه غذايي خود داشته باشيد.

مصرف روزانه ۲ تا ۳ لیوان شیر، ماست و پنیر کم چرب، مصرف روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزی، مصرف گوشت سفید یعنی مرغ و ماهی و پرهیز از مصرف بخش‌های پرچربی مرغ مثل پوست و بال مرغ، کاهش مصرف گوشت قرمز یعنی مصرف دوبار در هفته، محدودسازی مصرف سوسیس و کالباس (مصرف روزانه ۵۰ گرم سوسیس و کالباس سرطانزاست)، کاهش مصرف فست فودها به دلیل اسید چرب ترانس بالایی که دارند، کاهش مصرف غذای کنسرو شده و طعم دادن به غذا با آبلیموی طبیعی، سیر، پیاز و ادویه را فراموش نكنيد.

کد خبر 319582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =