مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محصولات غذایی را می‌توانید با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای و با توجه به مقدار انرژی، قند، چربی، نمک و میزان اسید چرب ترانس موجود در آن انتخاب و به سلامت خود کمک کنید.

نشانگرهای رنگی تغذیه ای

نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي، به شما كمك مي‌كند،‌ زماني كه تصميم به خريد يك محصول غذايي داريد، نسبت به آن محصول خاص، نگاه ارزياب گونه براي انتخاب خود داشته باشيد.

درباره آن دسته از محصولات غذايي و آشاميدني كه حاوي قند، نمك و چربي است بايد به نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي دقت كنيد.
اگرچه نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي بر روي يك محصول نشان مي‌دهد كه يك محصول با ويژگي‌هاي تغذيه‌اي متفاوت توليد مي‌شود اما همه آنها مطابق با ضوابط سازمان غذا و دارو و تحت شرايط مورد تاييد اجازه توليد دارند و در صورت نداشتن پروانه‌هاي بهداشتي ،غير مجاز بوده و قابل مصرف نمي‌باشند.

نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي علاوه بر رنگ، مقادير هر كدام از شاخص‌ها در يك مقدار مشخص و معين كه قابل فهم مي‌باشد را نيز نشان مي‌دهد. نشانگرهاي رنگي تغذيه‌‌اي به منظور مقايسه يك محصول با محصول ديگر نيست بلكه مقايسه يك محصول با توليد متفاوت است. اولويت انتخاب با محصولي است كه با توجه به شرايط فيزيكي و جسماني شما، مناسب تر مي‌باشد.

شما مي‌توانيد با استفاده از نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي و مقاديرآنها بين دو ماده غذايي مثلا دو بيسكويت، دو ماست و دو كيك، مناسب ترين را انتخاب كنيد.

رنگ‌هاي نشانگرهاي تغذيه اي با توجه به پنج عامل مهم تغذيه اي كه براي حفظ سلامت بايد به آنها توجه شود، انتخاب شده اند ، كه عبارتند از انرژي، قند، چربي، نمك، اسيدهاي چرب ترانس.

سبز، نارنجي و قرمز سه رنگ نشانگرهاي تغذيه اي هستند. در انتخاب مواد غذايي بهتر است كه به رنگ‌هاي نشانگرها توجه شود.
رنگ سبز، به معني "كم" و يا "اندك" است و ما را به انتخاب مطمئن‌تر و سالم‌تر راهنمايي مي‌كند.

رنگ نارنجي، به معني "متوسط " است و ما را به انتخاب نسبتا خوب راهنمايي مي‌كند اگر چه انتخاب سبز بهتر است. محصولات غذايي با نشانگرهاي نارنجي رنگ در اكثر مواقع انتخاب‌هاي نسبتا مناسبي هستند . هرچند نشانگرهاي سبز مناسب‌ترند.

رنگ قرمز به معني مقادير" زياد" در مواد غذايي است. بايد دقت كرد با توجه به فعاليت فيزيكي و شرايط جسماني، چه زماني و چه مقدارمصرف كنيم.

کد خبر 321558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha