همشهری آنلاین: رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، از بررسی تعیین دقیق میزان اضافه وزن و چاقی ایرانی‌ها بر اساس برنامه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در سال جاری خبر داد.

چاقی

به گزارش مهر، دکتر هدایت حسینی با اشاره به اخرين مطالعات بين المللي انجام شده بر روی حدود ٢٠ ميليون نفر جمعيت از ١٨٦ كشور جهان، اظهار داشت: وزن ساكنين جهان در ٤٠ سال اخير رو به افزايش است بطوریکه چاقي يكي از مهمترين مشكلات سلامتی بشر در قرن حاضر محسوب می‌شود.

مجله چاقي

وی ادامه داد: در حال حاضر تخمين زده مي‌شود حدود ٦٥٠ ميليون نفر در دنيا دچار مشكل چاقي هستند كه از اين تعداد ٢٦٦ ميليون نفر آن را مردان و ٣٧٥ ميليون را زنان تشكيل مي‌دهند.

حسینی افزود: بررسي‌ها نشان داده است، ميزان شيوع چاقي در زنان بيشتر از مردان است بطوريكه در حال حاضر ١٠.٨ درصد مردان و ١٤.٩ درصد زنان در دنيا مبتلا به چاقي هستند اين در حالي است كه ٢.٣ درصد مردان و ٥ درصد از زنان دچار چاقي شديد هستند.

وی پيش بيني کرد: در صورت ادامه این روند، ميزان چاقي دنيا در ١٠ سال آينده ١٨ درصد به مردان و ٢١ درصد به زنان خواهد رسيد.

حسینی با بیان اینکه چاقي زمينه ساز ايجاد بسياري از بيماري‌هاي غير واگير است گفت: اين پديده هزینه زيادي بر نظام سلامت جهاني در كشور هاي مختلف وارد مي‌نمايد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور همچنین تصریح کرد: در طی همين ۴۰ سال اخير كمبود وزن در مردان از ١٣.٨ درصد به ٨.٨ درصد و در زنان ميزان كمبود وزن از ١٤.٦ درصد به ٩.٧ درصد تقليل پيدا كرده است كه این مطلب بیانگر آن است که افزايش وزن و چاقي در دنياي امروز مشكلات سلامتي بيشتري را نسبت به كمبود وزن براي سلامت جوامع بشري در بردارد.

وی در ادامه به معضل چاقی در کشورمان نیز پرداخت و عنوان کرد: ایران نيز در چاقي كم و بيش از همين الگوي جهاني پيروي مي‌كند به همین دلیل و براي تعيين دقيق ميزان اضافه وزن، چاقي و چاقي شديد در كشور، انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور در چهار محور، برنامه مراقبت غذا و تغذيه را در راستاي برنامه هاي مبارزه با بيماري‌هاي غير واگير وزارت بهداشت را در سال ٩٥ در كشور به اجرا در خواهد آورد تا بر اساس تعيين وضع موجود امكان مداخلات بهداشتي دقيق و بر اساس شواهد فراهم شود.

حسینی در پایان توجه به ميزان غذا و كالري دريافتي از طريق مواد غذايي و فعاليت بدني كافي روزانه را دو توصيه مهم براي جلوگيري از افزايش وزن و چاقي برشمرد.

کد خبر 329215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha