همشهری آنلاین: همواره نگرانی‌های عمده، درباره مصرف افراطی گوشت قرمز وجود دارد و به همین دلیل توصیه شده است که گوشت قرمز، در حد اعتدال، مصرف شود.

گوشت قرمز

اگرچه در سال 2015 سازمان جهانی بهداشت، گوشت قرمز را در فهرست موادی قرار داد که در ارتباط با ابتلا به سرطان هستند اما مصرف این نوع گوشت در حد اعتدال، همراه با میوه‌ها، سبزیجات و گرفتن پروتئین از منابع دیگر مانند حبوبات و آجیل نمی‌تواند آنقدرها هم ضرر داشته باشد.

با چهار نگرانی عمده بهداشتی مرتبط با مصرف بیش از حد گوشت قرمز آشنا شويد.

ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ زمانی محتمل‌تر می‌شود که این گوشت‌ها به صورت فراوری شده استفاده شوند. فراورده‌هایی از قبیل بیکن، سوسیس و ... حاوی مقادیر بسیار بالای نیترات، نیتریت و سدیم هستند که به طور مستقیم با سرطان ارتباط دارند. هیچ سطح امنی برای مصرف این نوع فراورده‌ها وجود ندارد و تنها راه، مصرف نكردن آن‌ها به طور کامل است. تحقیقات ثابت کرده که خوردن 5 وعده از این نوع گوشت‌ها در طول روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 18 درصد افزایش می‌دهد. با این حال شما می‌توانید اثرات منفی مصرف گوشت قرمز را با عادات سالم شناخته شده از قبیل دریافت مقادیر زیادی میوه و سبزیجات و اضافه کردن ادویه جات و ترشی جات همراه با آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی، كاهش دهيد.

  • بیماری‌های قلبی:

چربی‌های اشباع و کلسترول موجود در گوشت قرمز بدون شک خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. سدیم و نمک موجود در این نوع گوشت‌ها بخصوص زمانی که فراوری شده باشند، عاملی برای افزایش خطر ابتلا به پرفشاری خون محسوب می‌شوند که خود عامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است. مطالعات جدید نشان می‌‌دهد مصرف گوشت قرمز نتایج وخیم‌‌تری در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در پی دارد.

نیتریت، نیترات و سدیم موجود در گوشت قرمز فراوری شده عامل خطر ابتلا به سکته مغزی نیز محسوب مي‌شود. مصرف روزانه گوشت قرمز خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را تا 13 درصد افزایش می‌دهد و این خطر در کسانی که هر روز گوشت قرمز فراوری شده مصرف می‌کنند، 15 درصد است. تحقیقات دیگر هشدار می‌دهند افرادی که حداقل به طور روزانه 102 گرم گوشت قرمز مصرف می‌کنند، 42 درصد بیشتر از افرادی که در طی روز کمتر از 25 گرم گوشت قرمز مصرف می‌‌کنند، مبتلا به بیماری‌های انسداد عروق در مغز می‌‌شوند.

  • دیابت:

محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدند افرادی که روزانه 100 گرم گوشت قرمز مصرف می‌‌کنند، 19 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌‌گیرند. از این گذشته محققان مشاهده کردند که متاسفانه مصرف روزانه فقط 50 گرم از محصولات گوشتی مثل سوسیس و کالباس احتمال ابتلا به این بیماری را تا 51 درصد افزایش می‌‌دهد. خوشبختانه جایگزین کردن منابع پروتئینی سالم ‌تر بجای مصرف گوشت خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش خواهد داد.

  • گوشت بخوريد اما به اندازه متعادل

به ازای هر وعده روزانه، مصرف گوشت قرمز فراوری نشده، خطر ابتلا به مرگ 13 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین مهم ترین نتیجه ‌ای که می‌‌توان گرفت این است: گوشت بخورید، ولی به اندازه متعادل.

در مجموع پزشکان مصرف حداکثر 80 تا 90 گرم گوشت در روز را مناسب می‌دانند. گذشته از این، برای داشتن یک رژیم متعادل، مصرف حداقل 2 بار در هفته ماهی به علاوه 5 وعده روزانه میوه و سبزیجات باید در نظر گرفته شود.

سعی کنید خوردن گوشت قرمز و فراورده‌های آن را به آخر هفته موکول کرده و بیشتر از 300 الی 400 گرم گوشت قرمز در هفته مصرف نکنید.

به جای گریل کردن و سرخ کردن گوشت قرمز سعی کنید آن را در درجه حرارت کم ولی مدت طولانی بپزید.

با مصرف مواد غذایی فیبر دار روده خود را تمییز کرده و از آثار مخرب نیتریت و نیترات در بدن بکاهید.

*وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 337704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =