همشهری آنلاین: مواد غذایی سالم، حتما باید در برنامه روزانه باشند، اما باید دقت کنیم که صرف سالم بودن آن‌ها به این معنی نیست که می‌توانیم در خوردن این غذاها افراط کنیم.

مواد غذایی

اعتدال، مهمترین اصلی است که متخصصان تغذیه در مصرف مواد غذایی، روی آن تاکید دارند. یکی از بزرگترین تصورات غلط، این است که می‌توان مواد غذایی سالم را در حد افراط مصرف کرد.

*با مواد غذايي كه در مصرف آن‌ها نبايد افراط كرد، آشنا شويد.

  • بادام: این نوع آجیل یک منبع عالی از ویتامینEو حاوی فلاونوئیدهای متعدد است که نشان داده شده منجر به جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود. اما باید دانست که تنها یک اونس بادام یعنی 23 عدد بادام شامل 162 کالری، 14 گرم چربی، شش گرم پروتئین و سه گرم فیبر است. مصرف 4 وعده بادام به میزان یک اونس در روز می‌تواند 650 کیلو کالری به بدن برساند.
  • آووکادو: سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است با این حال یک آووکادوی متوسط می‌تواند 322 کالری به بدن برساند و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.
  • کره بادام زمینی: بسیار محبوب و سالم و تنها دو قاشق غذاخوری از آن شامل 188 کالری، 16 گرم چربی، 8 گرم پروتئین و دو گرم فیبر است. کره بادام زمینی منبع عالی نیاسین، ویتامینEبعلاوه منیزیم و فسفر است. بادام زمینی در مقدار کم می‌تواند اشتهای ما را کنترل کند ولی اگر در مقادیر زیاد استفاده شود باعث افزایش کالری دریافتی و در نتیجه افزایش وزن می‌شود.
  • انواع روغن‌ها: چربی‌های مختلف شامل روغن کانولا، روغن زیتون، روغن بادام زمینی و ... در هر قاشق غذا خوری شامل 120 کالری هستند. باید بدانیم که همه چربی‌ها و روغن‌ها دو برابر پروتئین‌ها و مواد نشاسته ای یا کربوهیدرات‌ها در بدن ما کالری تولید می‌‌کنند. یعنی یک گرم گوشت یا یک گرم برنج 4 کالری ولی یک گرم روغن یا هر نوع چربی 9 کالری ایجاد می‌‌کند.
  • منابع حیوانی کم‌چرب: اکثر ما به گوشت مرغ و تخم مرغ به دلیل محتوای پروتئین بالا و چربی کمتری که نسبت به گوشت حیوانات دارند، اطمینان کامل داریم. اما واقعیت این است که زیاده روی در مصرف این مواد غذایی این اشکال را دارد که بدن را به ترشح فاکتور رشد شبهه انسولین وادار می‌کند. وقتی ترشح این فاکتور بسیار زیاد باشد، فرایند پیری را سرعت بخشیده و حتی خطر بروز برخی سرطان‌ها بخصوص سرطان سینه را افزایش می‌دهد. در مصرف این محصولات زیاده روی نکنید و از پروتئین‌های گیاهی مانند مغزها و حبوبات نیز استفاده کنید.
  • آب‌میوه: اگرچه آب میوه‌های صد در صد طبیعی منبع سالمی از فولات، ویتامین ث، ویتامین آ و پتاسیم شناخته می‌شوند اما باید بدانید که یک فنجان آب پرتقال حاوی 112 کالری، 26 گرم کربوهیدرات، و 21 گرم شکر است و نوشیدن زیاده از حد آن می‌تواند 400 تا 500 کالری اضافه به بدن تحمیل کند.

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 349843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار