همشهری آنلاین: گروهی از پژوهشگران آمریکایی با بررسی رژیم غذایی نوجوانان که تا به حال کمتر مطالعه شده بود، به این نتیجه رسیدند که خوردن اسنک‌های پرپروتئین بر اساس سویا در بعدازظهرها می‌تواند اشتهای نوجوانان را کاهش دهد و مانع از خوردن چاشت‌ها یا اسنک‌های ناسالم بوسیله آنان شود.

به نوشته ريلكس نيوز هیت لیدی، استادیار تغذیه و فیزیولوژی ورزش در دانشگاه میسوری-کلمبیا، سرپرست این پژوهش، گفت: «کودکان در این سن در بسیاری اوقات وعده‌های غذایی استاندارد را - به خصوص از میانه بعدازظهر تا آخر شب- کنار می‌گذارند و به خوردن چاشت‌ها يا اسنک‌های سهل‌الوصول مملو از چربی و قند روی می‌آورند.»

به گفته لیدی، پودینگ شکلاتی بر اساس سویا در این بررسی استفاده شد و گروه او همچنین بررسی جداگانه‌ای با ماست یونانی انجام دادند که به نتیجه مشابهی رسید.

همه این نوجوانان یا وزن طبیعی داشتند یا دارای اضافه‌وزن بودند و پژوهشگران به ارزیابی چگونگی تاثیر نوع اسنک‌های مصرفی آنان بر کارکرد شناختی و خلق‌وخوی‌شان و نیز تاثیر این اسنک‌‌‌ها بر اشتها و انتخاب‌های نوجوانان پرداختند.

این نوجوانان در سه گروه به خوردن یکی از سه اسنک تعیین‌شده در طول سه روز پرداختند تا زمانی که هر یک از شرکت‌کنندگان در این بررسی دوره سه‌روزه مربوط به هر اسنک را گذراندند.

اسنک پرپروتئین که با نتایج موفقیت‌آمیزی همراه بود، پودینگ سویای حاوی 26 گرم پروتئین و 6 گرم چربی به ازای هر 27 گرم کربوهیدرات بود.

اثرات این اسنک با یک اسنک پرچربی حاوی فقط 4 گرم پروتئین و 12 گرم چربی به ازای 23 گرم کربوهیدرات و نیز با افرادی که اسنکی نمی‌خوردند، مقایسه شد. هردوی این اسنک‌ها نسبت به نخوردن اسنک در مهار کردن اشتهای نوجوانان مؤثر بودند، اما اسنک پرپروتئین بر اسنک پرچربی از این لحاظ برتری داشت.

اسنک پرپروتئین نسبت به اسنک پرچربی و فقدان اسنک باعث شد که نوجوانان به میزان بیشتری در هنگام وعده‌های غذایی معمول بیشتر غذاهای پرپروتئین و کمتر غذاهای چرب را انتخاب کند.

لیدی می‌گوید: «به‌علاوه، ما همچنین دریافتیم که اسنک‌های پرپروتئین برخی از جنبه‌های خلقی و کارکرد شناختی نوجوانان را به بهبود می‌بخشند.»

به گفته پودینگ پرپروتئین سویا که در این تجربه استفاده‌شده بود، در بازار در دسترس عموم قرار ندارد، اما غذاهای پرپروتئین مشابهی در بازار موجودند و باید منافع مشابهی داشته باشند.

او گفت: «مادامی‌که این اسنک حاوی حدود 25 گرم پروتئین باکیفیت مانند لبنیات یا سویا باشد، باید اثرات مشابهی رخ دهد.»

اسنک‌های پرپروتئین بر اساس سویا مورداستفاده در این بررسی حاوی شیر سویا و تکه‌های توفوی پخته‌شده و بادام، تخمه‌های کدوحلوایی و لوبیای سبز سویا و نیز تخم‌مرغ، همگی میزان بالایی پروتئین داشتند.

لیدی می‌گوید: «کارشناسان بهداشتی به‌طور فزاینده‌ای به مردم توصیه می‌کنند که غذاهای پرپروتئین با اساس گیاهی مانند سویا بخورند، زیرا هم کیفیت این پروتئین‌ها بالاست، هم ارزان‌قیمت هستند و هم دوستدار محیط‌زیست به شمار می‌روند.»

کد خبر 296591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =