همشهری آنلاین: فرماندار ریودوژانیرو، فقط هشت ماه پیش از شروع بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ در این شهر برزیل، پس از آن که کمبود بودجه باعث آشوب در سیستم بهداشتی این شهر شد، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش رويترز این اعلام وضعیت اضطراری در هنگامی صورت می‌گیرد که با اتمام پول برای تجهیزات، ملزومات و حقوق بیمارستان‌ها، بخش‌های اورژانس و کلینیک‌های بهداشتی در اين ايالت برزيل خدمات خود را کاهش داده‌ یا واحدهای خود را تعطیل کرده‌اند.

دستور لوئیز فرناندو پزائو، فرماندار ریودوژانیرو به‌طور فوری 45 میلیون رئا (25.3 میلیون دلار) به‌عنوان کمک دولت فدرال در اختیار سیستم بهداشتی اين ایالت قرار می‌دهد و او امیدوار است که اختصاص اعتبارات اضطراری بیشتری برای مراقبت بهداشتی را تسریع کند.

این اعلام وضعیت اضطراری در میانه شیوع ویروس زیکا منتقل‌شونده به‌وسیله پشه صورت می‌گیرد که باعث یک بیماری تب‌دار می‌شود. اين ويروس برای نخستین بار در دهه 1840 در آفریقا شناسایی شد،‌ اما تا سال گذشته در قاره آمریکا ناشناخته بود.

مقامات بهداشتی برزیل در ماه نوامبر شیوع ویروس زیکا را با افزایش تولد نوزادان مبتلا به میکروسفالی (كوچك بودن جمجمه كه به اختلالا در رشد مغز مي‌انجامد) ارتباط دادند. مقامات بهداشتی ایالت ریودوژانیرو می‌گوید شمار موارد زنان بارداری که در این ایالت به ویروس زیکا مبتلا شده‌اند در هفته گذشته از 341 مورد به 698 مورد افزایش یافته و شمار موارد میکروسفالی در این ایالت نیز با افزایش 45 درصدی به 66 مورد رسیده است.

اخبار تلویزیونی روز پنجشنبه هفته گذشته (24 دسامبر) افراد بیماری را نشان داد که در شب کریسمس بیمارستان از پذیرش آنان خودداری کرده بود.

پزائو به خبرنگاران گفت: «ما در این ایالت در وضعیت بسیار مشکلی قرار داریم، شاید مشکل‌ترین وضعیت در همه ایالت‌های برزیل. اما ما به کمک دولت فدرال و رئیس‌جمهور دیلما روسف و همه افراد دیگر نیاز داریم تا این ایالت را با حداکثر سرعت ممکن از این وضعیت خارج کنیم.»

این وضعیت اضطراری 180 روز تا اواخر ژوئن طول خواهد کشید. قرار است باری‌های المپیک در 5 اوت در شهر ریو آغاز شود.

ریودوژانیرو دومین اقتصاد بزرگ ایالتی برزیل و شهر ریودوژانیرو دومین شهر پرجمعیت این کشور است.

 اغلب دولت‌های ایالتی برزیل در نتیجه فرورفتن اقتصاد برزیل در بدترین رکود در 25 سال اخیر، دچار کاهش درآمد شده‌اند.

ریودوژانیرو که 67 درصد نفت و 40 درصد گاز طبیعی برزیل را تولید می‌کند، پس از سقوط 66 درصدی قیمت‌های نفت در دو سال گذشته بیشتر زیان را متحمل شده است.

رکود و افت قیمت نفت برنامه‌های دولتی گوناگونی ازجمله برنامه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و برگزاری المپیک را تحت تأثیر قرار داده است.

ریودوژانیرو تخمین می‌زند که اين ايالت فقط در بخش بهداشت 1.4 میلیارد رئا (355 میلیون دلار) به کارکنان و فروشندگان ملزومات بدهکار باشد و نیاز فوری به حدود 350 میلیون رئا برای بازگشایی واحدهای بیمارستانی و کلینیک‌ها داشته باشد.

کد خبر 319465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha